
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku , z dnia 08.07.2005r (data wpływu do tut. urzędu) uzupełnionego pismem w dniu 09.09.2005 żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe w zakresie dokumentowania sprzedaży fakturami VAT wystawianymi za okresy miesięczne na rzecz wszystkich kontrahentów Spółki. W pozostałej części stanowisko Spółki jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Spółka jest jednym z największych w Polsce dostawców artykułów biurowych. Posiada szeroki wybór ponad 4.000 produktów m.in.: akcesoriów komputerowych, materiałów eksploatacyjnych do maszyn biurowych, maszyn biurowych, etykiet i znaków, papieru, kopert, zeszytów, bloków, artykułów do pisania i korygowania, akcesoriów biurowych, mebli, produktów konferencyjnych, do archiwizacji, prezentacji dokumentów, a także żywność i artykuły higieniczne. Klient ma prawo do zwrotu towaru bez względu na powód w terminie 7 dni roboczych od daty zakupu pod warunkiem, że towar nie nosi oznak użytkowania oraz posiada oryginalne opakowanie. Ponadto Spółka udziela gwarancji na wszystkie towary w ofercie, na które producent nie udzielił gwarancji. Wszystkie produkty nie posiadające gwarancji producenta podlegają rękojmi za wady zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego. Klienci Spółki to w większości firmy globalne, współpraca z konkretnymi klientami ma stały charakter, a czynności sprzedaży towarów na rzecz konkretnego klienta często powtarzają się wielokrotnie w ciągu każdego miesiąca.Spółka zamierza zaimplementować nowy element księgowego systemu informatycznego służący do wystawiania faktur. Wskutek tej zmiany, faktury sprzedaży będą wystawiane przez Spółkę zbiorczo za okresy miesięczne. Faktury będą wystawiane ostatniego dnia miesiąca. Na takiej fakturze będą wykazane wszystkie operacje sprzedaży towarów przeprowadzone w danym miesiącu na rzecz konkretnego odbiorcy. Dodatkowo, na fakturze będą wykazane wszystkie zwroty towarów, które zostały sprzedane i zwrócone w danym miesiącu. Kwoty sprzedaży będą wykazywane na fakturze ze znakiem ?plus", natomiast wartość zwróconych towarów - ze znakiem ?minus". Zwroty towarów, które były sprzedane w poprzednich miesiącach są dokumentowane fakturami korygującymi.
Pytanie Wnioskodawcy:
Niniejszym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości na gruncie przepisów uptu przyjętego podejścia odnośnie do:interpretacji pojęcia sprzedaży ciągłej - zdaniem Spółki sprzedaż towarów dokonywana przezSPÓŁKĘ na rzecz kontrahentów może zostać uznana za sprzedaż ciągłą w rozumieniu rozporządzenia27 kwietnia 2004 r.,momentu wystawiania faktur sprzedaży - Spółka uważa, że wystawianie miesięcznych fakturzbiorczych dokumentujących sprzedaż na rzecz określonego kontrahenta każdego ostatniego dniamiesiąca nie jest sprzeczne z przepisami uptu oraz rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r.,ujęcia na zbiorczych fakturach wartości towarów zakupionych w danym miesiącu - zdaniemSpółki na fakturze mogą zostać wykazane liczby dodatnie oznaczające sprzedaż oraz ujemneoznaczające zwroty tych towarów,rozliczeń podatku od towarów i
usług wynikających ze zwrotów towarów - zdaniem Spółkiprawidłowe jest rozpoznawanie należnego ptu jedynie na różnicy między wartością sprzedaży awartością zwrotów dokumentowanych fakturą obejmującą transakcje z jednego miesiąca (brak konieczności rozpoznania VAT należnego na całej kwocie dostawy
Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:
a) Dokumentowanie sprzedaży na comiesięcznych fakturach zbiorczychZgodnie z art. 106 uptu oraz § 12 rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. faktury, co do zasady, powinny zawierać dzień, miesiąc oraz rok, w którym została dokonana operacja sprzedaży. Od tej generalnej zasady istnieją jednak wyjątki - m.in. § 12 rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. przewiduje, że w przypadku faktur dokumentujących sprzedaż o charakterze ciągłym, należy wykazać na nich jedynie miesiąc i rok sprzedaży. Na mocy § 16 rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. faktury są co do zasady wystawiane w ciągu 7 dni od daty sprzedaży, a w przypadku sprzedaży o
charakterze ciągłym, faktury należy wystawiać w ciągu 7 dni od końca miesiąca, w którym sprzedaż miała miejsce.W prawie podatkowym brak jest definicji terminu ?sprzedaż ciągła". Zdaniem Spółki, sprzedaż ciągła to taka, która zawiera w sobie element stałości i powtarzalności wykonywanych usług lub dokonywanych dostaw towarów na rzecz nabywców na przestrzeni pewnego okresu czasu. Spółka stoi na stanowisku, że termin ?sprzedaż ciągła" może się również odnosić do operacji dokonywanych przez Spółkę. Ponadto, Spółka zwraca uwagę, że podatek od towarów i usług jest rozliczany w cyklach miesięcznych. Dlatego też w przypadku, gdy sprzedaż jest dokumentowana zbiorczymi fakturami wystawianymi na koniec każdego miesiąca, taki system fakturowania powoduje, że sprzedaż jest dla celów podatkowych rozpoznawana w prawidłowym miesiącu. Możliwość wystawiania faktur zbiorczych za okres obejmujący jeden miesiąc potwierdził Minister Finansów w piśmie z dnia 15 lutego 1994 r. (znak: PP1-7207-640/93/SK/94).
Pismo to dotyczy sytuacji spółki R. S.A. - kolportera prasy. W piśmie tym spółce została przyznana zgoda na wystawianie zbiorczych faktur VAT za okresy wielodniowe nie przekraczające miesiąca. Spółka stoi na stanowisku, że mimo że pismo Ministra Finansów dotyczyło spółki działającej w innej branży, dotyczy podobnego mechanizmu rozliczeń sprzedaży i zwrotów towarów i w konsekwencji można je odnieść do sytuacji Spółki. Zdaniem Spółki, mimo że przytoczone pismo Ministerstwa Finansów zostało wydane podrządami ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11 póz. 50, z późn. zm.) obowiązującej do 30 kwietnia 2004r., to odnosi się ono do przepisów o analogicznym brzmieniu i ma zastosowanie również w obecnym stanie prawnym.
b) Dokumentowanie zwrotów towarówZgodnie z § 19 ust. l i 3 pkt l rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. w sytuacji, gdy towary zostały zwrócone po wystawieniu faktury, Spółka powinna wystawić fakturę korygującą na ich wartość. Zdaniem Spółki, jeśli
towary zostały zwrócone przed wystawieniem faktury sprzedaży, zwrot nie musi być wykazywany na odrębnej fakturze korygującej. W konsekwencji, Spółka może wykazać takie operacje na zbiorczej comiesięcznej fakturze dokumentującej transakcje zawarte w danym miesiącu z określonym kontrahentem (tj. wykazać sprzedane towary ze znakiem plus, natomiast zwrócone ze znakiem minus).Spółka pragnie zwrócić uwagę, że § 12 ust. l rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. określa niezbędne elementy faktury. Wskazuje on między innymi, że faktura powinna zawierać wartość towarów, których dotyczy sprzedaż oraz sumę wartości sprzedaży netto towarów i kwotę podatku z podziałem na poszczególne stawki podatku. Zdaniem Spółki wykazywanie na fakturze kwot ze znakiem "plus" dotyczących wydanych towarów oraz "minus" dotyczących towarów zwróconych nie jest sprzeczne z przepisami uptu oraz rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r., jeśli zawiera ona wszystkie elementy wymienione w § 12 ust. l rozporządzenia z 27 kwietnia
2004 r. Faktury wystawiane przez Spółkę zawierają zaś prawidłowe podsumowanie wartości sprzedaży oraz kwot należnego podatku.Zdaniem Spółki, stanowisko to potwierdza wspomniane pismo Ministerstwa Finansów PP1-7207-640/93/SK/94 z dnia 15 lutego 1994 r., w którym stwierdzono, że wartością sprzedaży jest wartość dostawy pomniejszona o wartość otrzymanych w danym okresie zwrotów.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:
Przepisy art.106 ust.1 ustawy z 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54, poz.535 ze zm.)-zwana dalej ?ustawą o VAT?, zobowiązują podatników, o których mowa w art. 15, do wystawienia faktury stwierdzającej w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
W § 12 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz.971)- zwane dalej ?rozporządzeniem?, ograniczono możliwość określania daty sprzedaży poprzez podawanie jedynie miesiąca i roku sprzedaży, do przypadków sprzedaży o charakterze ciągłym - nie definiując jednak tego pojęcia. Zdaniem tutejszego organu podatkowego, wobec braku legalnej definicji ?ciągłości sprzedaży? w przepisach prawa podatkowego, pod pojęciem sprzedaży o charakterze ciągłym, w ujeciu przepisów § 12 ust. 1 pkt 3 w/w rozporządzenia, należy rozumieć wynikające ze zobowiązania o charakterze ciągłym, świadczenie polegające na stałym i powtarzalnym (trwałym) zachowaniu strony zobowiązanej do świadczenia. Zobowiązanie to wytwarza taki stosunek prawny, który może choć nie musi być oznaczony terminem (dostawa, najem, dzierżawa, przechowanie, spółka, itp.). Charakter tego stosunku jest trwały i mogą z niego wypływać obowiązki bądź ciągłe, bądź okresowe. Tym samym sprzedaż o charakterze ciągłym, w ujęciu § 12 ust. 1 pkt 3. rozporządzenia, obejmuje - wynikające ze zobowiązania o charakterze ciągłym świadczenie polegające na stałym i powtarzalnym (trwałym) zachowaniu strony zobowiązanej do świadczenia, np. umowa najmu, leasingu, przechowania, stałe usługi kurierskie, itp. Charakter świadczonych dostaw należy odnosić do każdego z kontrahentów oddzielnie. W stosunku do niektórych kontrahentów sprzedaż może mieć więc charakter ciągły, zaś w odniesieniu do innych takiego charakteru nie posiadać. Tym samym, w odniesieniu do dostaw realizowanych przez Spółkę, dla uznania, iż mamy do czynienia ze sprzedażą o charakterze ciągłym stosowne jest zawarcie z kontrahentami, na rzecz których takie dostawy są realizowane, umów na podstawie których zostanie przyjęty model dystrybucji towarów, przesądzający o uznaniu dokonywanych przez Spółkę dostaw za sprzedaż o charakterze ciągłym. W przypadkach sprzedaży o charakterze ciągłym najczęściej wystawiane faktury obejmują rozliczenia za pewne okresy czasu, np. okresy miesięczne. W takich przypadkach można wystawiać faktury, w których datę sprzedaży oznacza się przez wskazanie miesiąca oraz roku sprzedaży. Zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia fakturę wystawia się - co do zasady - nie później niż 7. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - z zastrzeżeniem odmienności w przypadku otrzymania części lub całości należności (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty) oraz przypadków określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w zależności od otrzymania całości lub części zapłaty lub upływu terminu płatności (§ 17 i § 18 rozporządzenia). Unormowano jednoznacznie, że w przypadku gdy sprzedawca określi w fakturze sprzedaży jedynie miesiąc i rok dokonania sprzedaży (ciągłej), fakturę dokumentującą tę sprzedaż - można wystawić do 7. dnia następnego miesiąca. Jeżeli natomiast sprzedawca w fakturze określi dzień, miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę powinien wystawić w terminie 7 dni, od dnia określenia tej sprzedaży. W świetle powyższego, w ocenie tut. organu podatkowego, dostawy świadczone przez Spółkę maja charakter dostaw ciągłych, jednakże tylko i wyłącznie w przypadkch gdy powtarzają się one wielokrotnie na rzecz konkretnego kontrahenta w ciągu każdego miesiąca.
Spółka może zatem w takich przypadkach umieszczać na fakturze zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia informację o miesiącu i roku dokonania dostawy. Fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży- zgodnie z § 16 ust. 2 rozporządzenia.
Wystawiane przez Spółkę faktury mogą tym samym zawierać zbiorczą wartość sprzedanych towarów według obowiązujących stawek podatku od towarów i usług za okresy miesięczne.
Do faktur VAT powinna być dołączona specyfikacja ilościowa, potwierdzająca wartość sprzedaży (wartość dostawy minus wartość zwrotów równa się sprzedaż).
Jednocześnie Naczelnik III MUS informuje,
iż Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) zostało uchylone z dniem 1 czerwca 2005r.
Pouczenie1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-miu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej)4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt l lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r., Nr 253, poz. 2532) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.
