
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27.06.2005r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe w zakresie potraktowania przekazania drukowanych materiałów reklamowych jako czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W pozostałej części stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:Spółka zleciła różnym podmiotom zewnętrznym wykonanie materiałów reklamowych, które w najbliższym czasie zostaną przekazane jej kontrahentom. W pierwszej kolejności zostanie przygotowany projekt graficzny (usługi przygotowania projektu materiału reklamowego) a następnie materiały zostaną wydrukowane. Obie te usługi będą świadczone na rzecz Spółki przez różne podmioty.Należy podkreślić, że projekt graficzny będzie jeszcze wielokrotnie wykorzystywany przez Spółkę. Jednak na chwilę obecną, (tj. zamówienie
projektu), Spółka nie jest w stanie przewidzieć ile razy będzie go wykorzystywać.
Pytanie Wnioskodawcy:Czy w podstawie opodatkowania VAT materiałów reklamowych Spółka powinna uwzględniać wartość usług związanych z przygotowaniem ich projektu?Jeżeli tak, to czy prawidłowe będzie uwzględnienie kosztu nabycia usług projektowania materiałów reklamowych wyłącznie przy ?pierwszym" wydaniu tych materiałów kontrahentom Spółki?
Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego: W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez odpłatną dostawę towarów należy rozumieć przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie. W takim przypadku, zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT podstawę opodatkowania VAT stanowi cena nabycia tych towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje - koszt wytworzenia określony w momencie ich dostawy. Ustawodawca za podstawę opodatkowania VAT nakazuje przyjmować w pierwszej kolejności cenę nabycia nieodpłatnie przekazywanych towarów. Dopiero, gdy cena taka nie istnieje, podstawę opodatkowania należy kalkulować w oparciu o koszt ich wytworzenia. Stąd, wydaje się, iż wliczenie do podstawy opodatkowania usług wykonanych w związku z przygotowaniem materiałów reklamowych nie znajduje podstawy w przepisach o VAT. Istnieje bowiem cena nabycia materiałów reklamowych która została wykazana na fakturze wystawionej przez kontrahenta Spółki dostarczającego te materiały. W związku z tym, cena wykazana na fakturze dokumentującej ich nabycie będzie, w ocenie Spółki, stanowiła podstawę opodatkowania ich VAT. Natomiast usługi przygotowania projektu materiałów reklamowych, jako usługi obce przekazane na cele reprezentacji i reklamy nie będą podlegały opodatkowaniu VAT. W takim przypadku nie wystąpi bowiem nieodpłatne świadczenie, które mogłoby zostać opodatkowane na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Jedynym beneficjentem tych usług będzie GZF Polfa, która uiści ustalone z usługodawcą wynagrodzenie. Stąd, w analizowanym stanie faktycznym, po stronie Spółki nie powstanie obowiązek podatkowy w VAT z tego tytułu.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:
Z treści przepisu zawartego w art 5 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 525 z późn. zm.) wnika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie zaś z treścią art 7 ust. 2 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art 5 ust. l pkt l rozumie się również przekazanie przez podatników towarów - należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1.przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członkówspółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych,członków stowarzyszenia2.wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnegoo kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części. Przepisu ust. 2 zgodnie z art. 7 ust. 3 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Z treści wyłączenia zawartego w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, iż przez odpłatnę dostawę towarów rozumie się wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, jeżeli przekazania dokonano na cele nie związane z prowadzoną działalnościa godpodarczą, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części za wyjątkiem przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
Oznacza to, że wydawane przez podatnika materiały reklamowe drukowane pozostają poza zakresem opodatkowania. Zakup usług obcych na potrzeby reprezentacji i reklamy, w tym przypadku przygotowania projektu materiału reklamowego, nie stanowi czynności przekazania, zużycia lub nieodpłatnego świadczenia usług o których mowa w art. 7 ust. 2 lub art. 8 ust. 2 ustawy, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przedstawionym stanie faktycznym nie ma zastosowania przepis art. 29 w/w ustawy.
Pouczenie1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-miu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej) 4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt l lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r., Nr 253, poz. 2532) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.
