POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/179/118/2005/GW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.08.2005, sygn. 1473/WV/443/179/118/2005/GW, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku AAA, z dnia 09.05.2005r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Spółka jest firmą spedycyjną, która otrzymała zlecenie od polskiego podatnika zorganizowania transportu lotniczego towarów z kraju trzeciego do Polski. Towar ten jest wprowadzony do składu celnego, a jego odprawa ostateczna odbywać się będzie partiami, przez nieznany Spółce okres czasu. Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zastosowanie 0 % VAT uwarunkowane jest posiadaniem dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportowej lub spedycyjnej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Jedynym dokumentem, który jest poświadczony przez urząd celny jest dokument SAD wprowadzający towar do składu celnego. Dokument ten zawiera informacje o kosztach transportu, o czym świadczy symbol 031W wraz z wartością usługi transportowej umieszczone w polu 44 dokumentu SAD, ale nie ma wyliczenia podatku VAT, w polu 44 w/w dokumentu. Brak tego wyliczenia na kopii w/w dokumentu spowodował, że od wartości naszej usługi, na całym odcinku Spółka naliczyła stawkę VAT 22%, w związku z par. 4b Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z którego wynika, że miejscem świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego i lotniczego jest terytorium kraju.

Pytanie Wnioskodawcy:Jaka stawka VAT powinna być zastosowana do w/w usługi?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego: Biorąc pod uwagę fakt, że dokument SAD wprowadzający towar do składu celnego nie nakłada obowiązku wypełniania pola 47, które jest wypełniane dopiero przy odprawach ostatecznych, Spółka uważa, że z punktu widzenia ustawy o VAT jest to wystarczający dowód na wliczenie wartości świadczonej przez Spółkę usługi do podstawy opodatkowania, a tym samym zastosowania stawki VAT 0%. Należy pamiętać, że towar z chwilą wprowadzenia do składu celnego jest pod dozorem celnym, co oznacza, że wartości wykazane w dokumencie SAD wprowadzającym do składu celnego są podstawą do wyliczenia ostatecznych należności celno ? podatkowych. Poza tym importer ma obowiązek włączenia świadczonych przez Spółkę usług do podstawy opodatkowania w dokumencie SAD, co wynika z art. 32 ust. 1 lit. e Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992r (Wspólnotowy Kodeks Celny).

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami), stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 i 3 w/w ustawy rozumie się:przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów: a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;oraz usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z w/w usługami. Przepis art. 83 ust. 5 pkt 2 przywoływanej ustawy podatkowej stanowi, iż dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 w/w artykułu, jest w przypadku transportu towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Dokumentem, z którego jednoznacznie wynika, iż wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, będzie dokument odprawy ostatecznej towaru. Tym samym nie można uznać, iż dokumentem, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 może być dokument SAD wprowadzający towar do składu celnego. W przypadku usług spełniających kryteria określone w art. 83 ust. 3 pkt 1 i 3 stawkę 0% stosuje się do usługi w tej części, w której miejsce jej świadczenia zgodnie z przepisami o miejscu świadczenia przy świadczeniu usług przypada na terytorium kraju (tj. Polski). Należy wskazać, iż zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 października 2004r zmieniającym Rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 15 października 2004, nr 224, poz. 2277) dodano § 4b, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego ? miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju. Stosownie zatem do w/w Rozporządzenia, wyjątkowo, w przypadku usług transportu międzynarodowego realizowanych środkami transportu morskiego lub lotniczego miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Z ustawy o podatku od towarów i usług (art. 83 ust. 3 pkt 3) wynika, że przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami przewozu międzynarodowego. W świetle powyższego dopiero w przypadku posiadania przez Spółkę dokumentu odprawy ostatecznej towaru, do całości usługi, jako w całości świadczonej na terytorium kraju, zastosowanie miałaby preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0%.

Pouczenie1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-miu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej)1.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt l lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r., Nr 253, poz. 2532) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu