
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Strona jest wykonawcą budynku mieszkalnego, wielorodzinnego z wydzieloną częścią biurową oraz garażem podziemnym. Zdaniem Spółki do robót budowlanych dotyczących tego obiektu, składającego się z mieszkań (50,74% powierzchni użytkowej), biura (13,10%), lokali usługowych (1.79%) i garaży (34,37%) należy zastosować 7% stawkę podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Stosownie do art. 146 ust. 2 w/w ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Pod pojęciem "obiekt budownictwa mieszkaniowego" w myśl art. 2 pkt 12 w/w ustawy, rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiące usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, definiuje m.in. pojęcia takie jak: obiekty budowlane, budynki.
Zgodnie z zawartą w w/w akcie prawnym definicją, przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i materiałów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Natomiast budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.
W przedmiotowej sprawie istotne jest zaklasyfikowanie wznoszonego budynku do odpowiedniego symbolu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, z uwagi na fakt, iż będzie to miało wpływ na stawkę podatku od towarów i usług w odniesieniu do wykonywanych robót budowlanych. Zgodnie z tym, co stwierdzono powyżej, podstawą zaliczenia obiektów budowlanych do poszczególnych zbiorów głównych, zbiorów i podzbiorów PKOB jest przeważające przeznaczenie danego obiektu.
Uwzględniając powyższe zasady klasyfikacji budynków oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż wznoszony obiekt stanowi obiekt budownictwa mieszkaniowego. W związku z tym wykonywane na nim roboty budowlane należy, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkować stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7 %.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
