
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że M. Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydawania czasopism skierowanych do lekarzy. Sprzedaż czasopism odbywa się wyłącznie na zasadzie prenumeraty. Spółka posiada bazę danych lekarzy i wysyła im darmowe egzemlarze. Każdy lekarz otrzymuje 4 darmowe egzemplarze czasopisma rocznie. Rozdawane egzemplarze promocyjne różnią się od sprzedawanych uboższą wersją (nie zawierają dodatków) i posiadają informację, że stanowią reklamę właściwego produktu ( zawierają nalepkę "egzemplarz promocyjny").
Strona stoi na stanowisku, że rozdawane niedpłatnie egzemplarze gazety można uznać za próbki, a w związku z tym Spółka nie ma obowiązku odprowadzenia VAT należnego na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT oraz posiada prawo do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony związany z powstawaniem i drukiem tych egzemplarzy na podstawie art. 86 ust. 8 ustawy o VAT.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. W myśl art. 7 ust. 2 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Zgodnie natomiast z ust. 3 w/w artykułu przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
W myśl art. 7 ust. 7 w/w ustawy przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.
Z opisanego przez Stronę stanu faktycznego oraz z w/w przepisów wynika, że egzemplarze promocyjne można uznać za próbki, zatem nieodpłatne przekazywanie przez Stronę drukowanych egzemplarzy promocyjnych nie stanowi dostawy towarów, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą m. in. czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7 cyt. ustawy.
W związku z powyższym Naczelnik Urzędu stoi na stanowisku, że Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z powstawaniem i drukiem przedmiotowych egzemplarzy promocyjnych.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
