Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) wewnątrzwspónotowa dostawa towarów podle... - Interpretacja - DUS-PP/443/28/2004

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 20.05.2004, sygn. DUS-PP/443/28/2004, Drugi Urząd Skarbowy w Częstochowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) wewnątrzwspónotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki 0 % pod warunkiem , że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada następujące dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 cyt. ustawy o podatku VAT, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

  1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany temu przewoźnikowi (spedytorowi);
  2. kopia faktury dostawy;
  3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku;
  4. dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

W przypadku gdy posiadane przez podatnika dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów , dowodami, które podatnik powinien posiadać przez złożeniem deklaracji podatkowej, aby zastosować stawkę 0 %, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa. Może to być w szczególności zgodnie z przepisem art. 42 ust. 11 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

  1. korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
  2. dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
  3. dokumenty potwierdzające zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Polskie przepisy nie zawierają regulacji w zakresie wystawiania i przesyłania ww. dokumentów drogą elektroniczną, dlatego zdaniem tut. organu podatkowego dokumenty te powinny być wystawiane w formie papierowej - istotnym jest fizyczne posiadanie wymaganych dokumentów.

Drugi Urząd Skarbowy w Częstochowie