
Temat interpretacji
Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) wewnątrzwspónotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki 0 % pod warunkiem , że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada następujące dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 cyt. ustawy o podatku VAT, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
- dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany temu przewoźnikowi (spedytorowi);
- kopia faktury dostawy;
- specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku;
- dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
W przypadku gdy posiadane przez podatnika dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów , dowodami, które podatnik powinien posiadać przez złożeniem deklaracji podatkowej, aby zastosować stawkę 0 %, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa. Może to być w szczególności zgodnie z przepisem art. 42 ust. 11 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
- dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
- dokumenty potwierdzające zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.
Polskie przepisy nie zawierają regulacji w zakresie wystawiania i przesyłania ww. dokumentów drogą elektroniczną, dlatego zdaniem tut. organu podatkowego dokumenty te powinny być wystawiane w formie papierowej - istotnym jest fizyczne posiadanie wymaganych dokumentów.
