Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów... - Interpretacja - US72/RPP1/443-420/2004/AR

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 03.09.2004, sygn. US72/RPP1/443-420/2004/AR, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemajacej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Wobec powyższego w przypadku "bonusów warunkowych" należy zauważyć, że pomiędzy stronami transakcji istnieje umowa regulująca wzajemną współpracę, na podstawie której Kotanyi Polonia jest zobowiązana do ich wypłaty. Bonus ten nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależniony jest od określonego zachowania kontrahenta, osiągnięcia poziomu obrotów, zatem nasuwa się wniosek, że pomiędzy stronami zaistniała relacja zobowiązaniowa, którą można uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Odpłatność ta została określona jako procent wielkości zakupów i uzależniona od wielkości sprzedaży. Analiza przedłożonych dokumentów pozwala wnioskować, iż celem umowy jest dodatkowe przyznanie klientowi pewnej kwoty pieniężnej np. z tytułu zakupu określonej ilości produktów. Zatem jest to forma wynagrodzenia za czynności wykonywane przez Spółkę: stałą współpracę, realizowanie obrotu o określonej wielkości. Tym samym bonus nie powoduje zmniejszenia ceny jednostkowej towaru, ewentualnie może powodować efektywnie zmniejszenie ostatecznej kwoty do zapłaty. Mimo, iż ekonomiczny wymiar bonusu(premii) i rabatu jest taki sam to fakt jej przyznania jest uzależniony od spełnienia dodatkowych warunków. Zatem przyznane bonusy warunkowe będą stanowiły odrębny przedmiot opodatkowania i nie będą pomniejszać podstawy opodatkowania z tytułu nabycia towarów. Wypłata bonusu jest bezpośrednio związana z wzajemnym świadczeniem ze strony Spółki, dlatego czynność tę należy uznać za świadczenie usług o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Czynność ta winna zostać udokumentowana przez kontrahenta-w tym wypadku świadczącego usługę, zgodnie z art. 106 ust. 1 w/cyt ustawy o VAT tj. fakturą VAT, spełniającą wymogi, o których mowa w § 12 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.971).

W przypadku wypłaty bonusu bezwarunkowego pomiędzy Spółką o kontrahentem, pomimo uregulowania umownego, nie zachodzi relacja zobowiązaniowa. Bonus jest przyznawany niezależnie od spełnienia jakichkolwiek warunków, zatem sytuacja ta nosi znamiona obniżenia kwoty należnej z tytułu sprzedaży, tym bardziej, że można je przypisać konkretnym dostawom. Tym samym taka premia pieniężna pełni funkcje rabatu zatem do wypłacanych bezwarunkowych bonusów ma zastosowanie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Udokumentowanie w/w czynności winno nastąpić z § 19 w/cyt rozporządzenia o VAT tj. poprzez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie