
Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo z dnia 13.07.2004 r. z zakresu podatku od towarów i usług, Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia co następuje:
Jednostka samorządu terytorialnego stosuje, na podstawie swojej uchwały, ulgi dla klubów, sportowych spółek akcyjnych i stowarzyszeń sportowych, polegające na zwolnieniu w całości lub części z opłat za użytkowanie majątku Gminy. Przedmiotem zapytania jest podstawa opodatkowania. Wnioskodawca uważa, że podstawę opodatkowania w przedmiotowej sprawiestanowi wysokość opłaty wnoszonej przez klub sportowy za użytkowanie gruntu za okres jednego roku, wynikająca z porozumienia o zwolnieniu z opłat w całości lub części. Jako przykład podano, że przy zastosowaniu 90 % ulgi, podstawą opodatkowania jest pozostałe 10 % pierwotnej kwoty, a22 % podatku VAT ustala się od kwoty 10 % należnej opłaty. Analogicznie rozumując przy zwolnieniu w całości z opłaty nie pozostaje już żadna kwota, od której należałoby odliczyć 22 %podatek.
W odpowiedzi na ww. zapytanie tut. Urząd nie podziela stanowiska Pana Prezydenta. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania w podatku od towarów i usług jest obrót. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów i świadczenia usług, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jak postanowiono w art. 29 ust. 4 ww. ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W opisanym stanie faktycznym zastosowane zwolnienie w całości lub części z opłat za użytkowanie majątku Gminy nie nosi znamion opustu czy rabatu. Należy tu zastosować zasadę obliczenia podatku od wartości usługi. W przypadku, gdyby dla danej usługi nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość towarów lub usług obliczona wg cen stosowanych w obrotach z głównym odbiorcą (odbiorcami) a w przypadku braku odbiorcy - wg przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku z dnia wykonania czynności, pomniejszona o kwotę podatku - stosownie do regulacji zawartej w art. 29, ust. 9 ustawy.
Czynność dzierżawy gruntu mieści się w katalogu usług wymienionych w art. 8, ust. 1 ustawy. Reasumując: fakt zastosowania ulgi w opłatach czy zwolnienie z opłat za użytkowany majątek nie stanowi podstawy do obniżenia podstawy opodatkowania czy zwolnienia z opodatkowania.
