Spółka w czerwcu 2004 roku dokonała importu towaru - przędzy wysłanej z Turcji, udokumentowanej fakturą wystawioną przez kontrahenta niemieckiego. Za... - Interpretacja - IS-Pł-WV-443/355/04/IG

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 17.11.2004, sygn. IS-Pł-WV-443/355/04/IG, Izba Skarbowa w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Płocku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Spółka w czerwcu 2004 roku dokonała importu towaru - przędzy wysłanej z Turcji, udokumentowanej fakturą wystawioną przez kontrahenta niemieckiego. Zamówienia przędzy dokonała firma niemiecka u dostawcy z Turcji pod zamówienie na produkty dziewiarskie ulokowane w spółce. Urząd celny objął w/w towar procedurą celną dopuszczenia do obrotu (4000) i naliczył podatek VAT z tytułu importu towaru, który strona uiściła. Po zakończeniu zamówienia, nie zużyta część importowanej przędzy została zwrócona do Niemiec. Na powyższy zwrot towaru kontrahent niemiecki wystawił fakturę korygującą. Kontrahent niemiecki jest podatnikiem zarejestrowanym dla celów podatku VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535) przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega import towarów. Stosownie do art. 19 ust. 7 w/w ustawy o VAT zasadą jest, że obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego. Na podstawie art. 29 ust. 13 podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło.

Jak z tego wynika, moment powstania obowiązku podatkowego w imporcie jest ściśle związany z powstaniem zobowiązania do zapłaty cła lub innych opłat. Zapłacony z tytułu importu podatek VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towar będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy w przypadku importu towarów kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot wynikająca z dokumentu celnego. Wobec powyższego stanowisko Strony jest prawidłowe, iż w przypadku importu przedmiotowej przędzy do wyliczenia podatku VAT stosujemy kurs z dokumentu celnego SAD.

W odniesieniu do kwestii poruszanej w zapytaniu - zwrotu części przędzy do Niemiec - należy uznać, iż w tym przypadku nie mamy do czynienia z korektą wewnątrzwspolnotowego nabycia, ponieważ dostawa przędzy nie miała charakteru wewnątrzwpólnotowego nabycia w myśl przepisów ustawy o VAT. Stosownie bowiem do art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Przedmiotowy towar (przędza) został faktycznie przywieziony z terytorium państwa trzeciego, tj. z terytorium nie wchodzącego w skład terytorium Wspólnoty (Turcji), Urząd Celny dokonał odprawy celnej uznając, iż miał miejsce import towarów.

Strona z tytułu importu towarów (zakupu przędzy) winna rozliczyć podatek VAT w oparciu o dokument celny (SAD) potwierdzający powyższą transakcję. Należy jednakże zwrócić uwagę na fakt, że w sytuacji opisanej przez Podatnika nie będzie również możliwa zmiana zgłoszeń celnych przez właściwy organ celny, gdyż część towaru (przędzy) nie zostanie ponownie wywieziona na terytorium państwa trzeciego, tj. państwa nie wchodzącego w skład terytorium Wspólnoty i jednocześnie państwa, z którego towar został do Polski importowany.

W przedmiotowej sprawie towar (przędza) zostanie wywieziona z terytorium kraju na terytorium Niemiec. Jednocześnie podmiot polski przeniesie prawo do rozporządzania towarem (przędzą) na podmiot niemiecki. Nabywca niemiecki jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Powyższa transakcja spełnia wszystkie warunki wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Artykuł 13 ust. 1 cyt. ustawy o podatku VAT stanowi bowiem, iż poprzez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 (m.in. przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Mając na uwadze powyżej przedstawione wyjaśnienia należy stwierdzić, że kwestia ewentualnego kursu waluty do korekty podatku wynikającego z dokumentu SAD, jak i korekty nabycia wewnątrzwspólnotowego w przedmiotowej sprawie nie występuje.

Izba Skarbowa w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Płocku