Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137,... - Interpretacja - PP/443/251/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 31.12.2004, sygn. PP/443/251/04, Urząd Skarbowy w Oświęcimiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 8 grudnia 2004 r. (wpływ 14.12.04 r.) - uprzejmie wyjaśnia:

Pismem z dnia jw., Wójt Gminy (...) zwrócił się do tut. organu podatkowego z zapytaniem dotyczącym możliwości zastosowania przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) pozwalającego na zwolnienie od podatku od towarów i usług dostawy nieruchomości gruntowych składających się z działek niezabudowanych, widniejących w rejestrze gruntów jako grunty zadrzewione, zakrzewione, rowy, drogi oraz grunty orne. Zgodnie zaś z wypisem z częściowego planu zagospodarowania przestrzennego obie działki klasyfikowane są jako tereny przeznaczone pod działalność gospodarczą, w szczególności ich podstawowe przeznaczenie to obiekty kubaturowe związane z funkcjami handlowymi, dojścia dojazdy, place manewrowe i miejsca parkingowe, elementy małej architektury, zieleń izolacyjna, ozdobna i rekreacyjna. W planie zagospodarowania przestrzennego w stosunku do tych działek wyłączono całkowicie zabudowę mieszkaniową.

W odniesieniu do tak przedstawionego stanu faktycznego, Wójt Gminy formułuje stanowisko, iż dostawa tych gruntów winna być zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu wyjaśnia, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Z powyższego wynika, iż zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje również odpłatną dostawę gruntów. Jednakże w art. 43 ustawy zawarto katalog czynności, których dokonanie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. I tak, w ust. 1 pkt 9 przywołanego art. 43 ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu zatem podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich (niezabudowanych) - jedynie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, nieprzeznaczonych w planach pod zabudowę są zwolnione od podatku od towarów i usług.

W przedstawionym stanie faktycznym decydujące znaczenie ma kwalifikacja przedmiotowego terenu. Wskazać należy, że na gruncie przepisów podatkowych brak legalnej definicji pojęcia gruntu przeznaczonego pod zabudowę. Stąd też należy się posłużyć wykładnią gramatyczną, posługując się posiłkowo definicjami z innych gałęzi prawa. Zdaniem tut. organu podatkowego poprzez wyrażenie "grunt przeznaczony pod zabudowę" rozumieć należy zarówno te grunty które widnieją w planie zagospodarowania przestrzennego jako przeznaczone pod zabudowę, jak i te, w stosunku do których właściciel w sposób dający się udowodnił uzewnętrznił ich przeznaczenie pod zabudowę - czyli istnieje potencjalna możliwość przeznaczenia ich pod zabudowę.

Nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem Gminy, iż opodatkowanie podatkiem od towarów i usług podlegają wyłącznie grunty przeznaczone pod budynki w rozumieniu prawa budowlanego. W myśl art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016) przez budowę rozumie się wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Z kolei przez obiekt budowlany należy rozumieć: budynek, budowlę, obiekt małej architektury (art. 3 pkt 1 cyt. ustawy). Zgodnie z art. 3 pkt 3 budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, tunele, itp. Zatem teren, na którym przewidziana jest budowa w/w obiektów jest również terenem przeznaczonym pod zabudowę.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu nie podziela stanowiska strony, iż dostawa działek, o których mowa w piśmie, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Te powierzchnie gruntowe, które w istniejącym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczone są pod zabudowę, opodatkowane są stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%. Należy zaznaczyć, iż do określania stawki podatku od towarów i usług jaką powinien być opodatkowany dany grunt nie decyduje oznaczenie dla potrzeb ewidencji, że jest to działka o jednym numerze ewidencyjnym. Decydujące znaczenie ma cel na jaki ma być przeznaczona dana powierzchnia gruntowa.

Urząd Skarbowy w Oświęcimiu