Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka planuje rozpocząć sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Uzup... - Interpretacja - PP II 443/1/280/375/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.11.2005, sygn. PP II 443/1/280/375/05, Dolnośląski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka planuje rozpocząć sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Uzupełniając wniosek, Podatnik wskazuje, że rozpoczął działalność gospodarczą w 2004 r. oraz że nie dokonuje ani nie planuje dokonywać sprzedaży wymienionej w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706). Ponadto, Spółka wskazuje, iż zajmuje się sprzedażą mebli łazienkowych wraz z lustrami, umywalkami, wieszakami oraz ich wyposażeniem.
Zdaniem Podatnika, aby uzyskać prawo do dokonania odliczenia od podatku kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, powinien on zgłosić naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego rozpoczęcie ewidencjonowania obrotu oraz kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania.
W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu, przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie, jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł. Sposób, warunki i tryb odliczania powyższej kwoty uregulowany został rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706). Jak stanowi § 8 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia, dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. 1, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę, zgłoszenie może być dokonane na formularzu zawiadomienia o miejscu instalacji kasy zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, o ile zawiadomienie to zostało złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania. Odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że aby uzyskać prawo do dokonania odliczenia od podatku kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, Podatnik powinien zgłosić naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego rozpoczęcie ewidencjonowania obrotu oraz kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania. Zatem w przypadku, gdy Spółka rozpocznie ewidencjonowanie po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu 2005 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy - zgłoszenie powinno nastąpić przed tą datą. Dodać należy, iż termin rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej (termin powstania obowiązku ewidencjonowania) nie w każdym przypadku jest terminem tożsamym z terminem utraty podmiotowego zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W sytuacji bowiem, gdy w stosunku do Podatnika zwolnienie podmiotowe utraci moc, obowiązek prowadzenia takiej ewidencji powstanie zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - z chwilą dokonania pierwszej sprzedaży na rzecz osoby fizycznej lub rolnika ryczałtowego, która nie jest zwolniona przedmiotowo z tego obowiązku. Zatem do czasu wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych przedmiotowo z tego obowiązku, mimo utraty zwolnienia podmiotowego - Podatnik nie jest obowiązany do prowadzenia ewidencji obrotu oraz kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, a zgłoszenie będące przedmiotem zapytania powinno wtedy nastąpić przed dokonaniem czynności skutkującej powstaniem obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Dolnośląski Urząd Skarbowy