
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
W związku z wnioskiem z dnia 28.02.2005 r. (data wpływu 01.03.2005 r.) - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.)
uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe.
Uzasadnienie
Z przestawionego stanu
faktycznego wynika, że w ramach działalności gospodarczej Spółka świadczy usługi przejmowania obowiązku odzysku, a w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. Ponadto posiada wyłączne prawo do udzielania na terytorium RP licencji do używania znaku "X" na opakowaniach produktów wprowadzanych na polski rynek. Znak "X" jest znakiem wyróżniającym grupę organizacji odzysku działających w całej Europie. Zasada działania systemu budowanego wokół znaku "X" jest następująca: w każdym państwie działa jeden partner grupy, organizacja odzysku, który otrzymuje wyłączne prawo (licencję) zezwalającą na używanie Znaku na terytorium kraju. Podmiot ten buduje krajowy system odzysku opakowań i odpadów zgodnie z obowiązującym prawem krajowym. W celu budowy systemu odzysku podmiot ten zawiera z innymi przedsiębiorcami umowy na przejęcie obowiązku odzysku i realizuje program recyklingu opakowań, jednocześnie udzielając zgody na umieszczenie znaku "X" na opakowaniach. W ramach
zawieranych umów Spółka przejmuje obowiązek odzysku oraz zobowiązuje się do wypełniania obowiązków sprawozdawczo-informacyjnych.
Za realizację usługi określonej w umowie Spółka otrzymuje wynagrodzenie obliczane jako iloczyn masy opakowań podlegających obowiązkowi odzysku i stawki recyklingowej. Opłata recyklingowa wynikająca z umowy zawartej z przedsiębiorcą obejmuje także wynagrodzenie za korzystanie ze znaku "X". Działania Spółki w zakresie przejęcia obowiązku odzysku nie polegają jednak na bezpośrednim recyklingu odpadów opakowaniowych. Spółka poprzez współpracę z samorządami lokalnymi przy organizacji zbiórki selektywnej odpadów opakowaniowych oraz z firmami pozyskującymi odpady opakowaniowe (i/lub bezpośrednio je przetwarzającymi) zapewnia, że nastąpi odpowiedni poziom recyklingu odpadów. Osiągnięcie określonego poziomu recyklingu, pozwala kontrahentom Spółki wywiązać się z obowiązków ustawowych.
W związku z zaistniałymi wątpliwościami Podatnik wystąpił do organu
statystycznego z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji usług zgodnie z obowiązującymi regulacjami statystycznymi według kodów PKWiU. Zgodnie z otrzymaną klasyfikacją usługi Świadczone przez Spółkę "jako administratora przedsięwzięcia związanego z zapewnieniem odzysku odpadów opakowaniowych (polegające m. in. na przejmowaniu od przedsiębiorców zobowiązań do uzyskania wymaganego ustawą poziomu recyklingu odpadów opakowaniowych) - mieszczą się pod symbolem PKWiU 74.14.1 "Usługi doradztwa w zakresie działalności gospodarczej i zarządzania".
Obok dotychczasowej usługi przejęcia obowiązku Spółka oferuje również udzielanie licencji do używania znaku "X" na opakowaniach wprowadzanych na rynek, bez przejmowania obowiązku odzysku. Jest to oferta skierowana do tych przedsiębiorców, którzy wprowadzają na rynek produkty w opakowaniach już oznaczonych Znakiem, które zostały sprowadzone na terytorium Polski w drodze importu lub poprzez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, ale nie są zainteresowani
skorzystaniem z oferty Spółki w zakresie przejęcia obowiązku odzysku. W związku z powyższym podatnik ma wątpliwości dotyczące opodatkowania wyżej wymienionych usług, a w szczególności momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług oraz momentu powstania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy uznać, iż udzielenie prawa do korzystania ze znaku "X" w ramach usługi przejęcia obowiązku odzysku stanowi nierozłączną część tej usługi. Wynika to z samej idei umieszczania znaku na produktach. Znak "X" oznacza, że "przedsiębiorca wniósł na rzecz Spółki odpowiedni wkład finansowy w budowanie i działanie krajowego systemu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych". Prawo do używania znaku stanowi świadczenie dodatkowe, które wyróżnia i przez to uatrakcyjnia ofertę Spółki Zatem można stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym. W wyroku w sprawie C-349/96 pomiędzy C. a Co.(Wielka Brytania) Europejski Trybunał Sprawiedliwości wskazał, że zgodnie z artykułem 2(1) VI Dyrektywy, co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania VAT powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednocześnie jednak, w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zdaniem Trybunału z pojedynczą usługą w sensie ekonomicznym mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jeden lub więcej elementów uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze. Usługa ma natomiast charakter usługi pomocniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, a jedynie prowadzi do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. W przypadku świadczeń złożonych o zasadach opodatkowania usług pomocniczych decyduje zawsze charakter usługi zasadniczej. W przedmiotowym przypadku za usługę zasadniczą należy tu uznać usługę przejęcia obowiązku odzysku.
W przypadku usługi przejęcia obowiązku odzysku (PKWiU 74.14.1), obowiązek podatkowy powstaje, zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535), z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Natomiast w przypadku udzielenia prawa do korzystania ze znaku towarowego (licencja) bez przejmowania obowiązku odzysku, obowiązek podatkowy powstaje, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 wyżej wymienionej ustawy, z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze.
Co do zasad opodatkowania przedmiotowych usług podatkiem dochodowym od osób prawnych, należy wskazać na art. 12 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z póź. zm.), który stanowi, iż przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Stosownie do unormowań art. 12 ust. 3 w/w ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 3 uważa się, w myśl art. 12 ust. 3a, dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym
1)wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub
2)wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty,
3)otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia - w pozostałych przypadkach.
W świetle powyższych przepisów przychód podatkowy związany z prowadzoną działalnością gospodarczą powstaje w zasadzie w dniu wystawienia faktury. Jeżeli jednak nie wystawiono faktury lub wystawiono ją w innym terminie, przychód należny powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym zaistniała jedna z okoliczności wymienionych w powołanym art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zasady oraz termin wystawiania faktur regulują przepisy dotyczące podatku od towarów i usług.W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy uznać, że w przypadku świadczenia usługi przejęcia obowiązku odzysku przychód podatkowy powstaje zgodnie z treścią art. 12 ust. 3a pkt 2 w/w ustawy w dniu wystawienia faktury potwierdzającej wykonanie usługi, ale nie później niż ostatniego dnia miesiąca, w którym wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty. Natomiast w przypadku udzielenia prawa do korzystania ze znaku towarowego za datę powstania przychodu należy uznać dzień wystawienia faktury dotyczącej opłaty licencyjnej.
Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.
Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
