POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik U... - Interpretacja - PP/443/1/15-1/05MD

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.09.2005, sygn. PP/443/1/15-1/05MD, Urząd Skarbowy w Jaworze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaworze stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 27.06.2005 r. (uzupełnione pismem w dniu 20.07.2005 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej trybu rozliczania podatku VAT na podstawie posiadanej kserokopii faktury jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27.06.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaworze wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem numer PP-443/15W/05/MD z dnia 08.07.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 20.07.2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z treści złożonego wniosku wynika, że w miesiącach marzec 2000 r., maj, czerwiec, lipiec 2001 r. podatnik w związku z zajmowaniem lokali użytkowych otrzymywał faktury wystawione przez Spółdzielnię Mieszkaniową. Ponieważ spółdzielnia podważała ważność wiążących umów należności w fakturach określała mianem "odszkodowania za bezprawne i bezumowne korzystanie z lokali" i naliczała podatek VAT w wysokości 22%. Na fakturach oprócz odszkodowania ujmowane były również inne czynności opodatkowane jak podatek od nieruchomości, wywóz nieczystości, centralne ogrzewanie.
Z uwagi na toczące się spory sądowe związane z kwestią ważności zawartych umów, przedmiotowe faktury zostały przez podatnika kserowane a następnie ich oryginały odsyłane do wystawcy.
Jak wskazano we wniosku po wieloletnich sporach sąd nakazał zwrot na rzecz spółdzielni mieszkaniowej użytkowanych lokali. Jednak w kwestii rozliczeń uznał, że wysokość żądanego przez spółdzielnię odszkodowania jest zbyt duża i w części nieuzasadniona, a podatek VAT doliczony niezasadnie.
W związku z powyższym podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy w przypadku braku oryginału faktury dokumentem uprawniającym do odliczenia podatku może być jej kserokopia odpowiednio skorygowana rachunkowo w połączeniu z prawomocnym wyrokiem sądu.
Zdaniem podatnika dopuszczalna jest możliwość odliczenia podatku naliczonego z posiadanej kserokopii faktury w połączeniu z prawomocnym wyrokiem sądu.
Tutejszy Urząd nie podziela powyższego stanowiska.
W okresie, kiedy podatnik otrzymywał faktury tj. w miesiącach marzec 2000 r., maj-lipiec 2001 r. podstawą do obniżenia podatku należnego stanowiły dokumenty wymienione w przepisie § 50 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.) obowiązującego do dnia 25 marca 2002 r.
Przepis § 50 ust. 3 cyt. rozporządzenia określał, że podstawę do obniżenia przez nabywcę kwoty podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego stanowią wyłącznie oryginały faktur lub faktur korygujących, albo ich duplikaty, o których mowa w § 51.
Zgodnie z § 50 ust. 1 i 2 powołanego rozporządzenia faktury i faktury korygujące wystawiane są co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Oryginał faktury powinien zawierać wyraz ORYGINAŁ, a kopia faktury - wyraz KOPIA.
Ponieważ oryginały faktur zostały odesłane wystawcy, posiadane przez podatnika ich kserokopie oraz prawomocny wyrok sądu nie są dokumentami uprawniającymi do obniżenia podatku należnego.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, tj. marzec 2000 r. oraz maj-lipiec 2001 r.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Jaworze