Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1 § 3 § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr ... - Interpretacja - PP/443/47/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.09.2005, sygn. PP/443/47/05, Urząd Skarbowy w Jaśle

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1 § 3 § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 , ust. 2 pkt. 1 oraz ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.09.2005 r. data wpływu do tut. Urzędu 20.09.2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko w sprawie jest prawidłowe.

W dniu 20.09.2005 r. wystąpiono do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej. Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Gmina, posiadała budynek wielomieszkaniowy, w którym wyodrębnione zostały lokale użytkowe. Budynek ten został wybudowany w 1954 r. i wpisany na rzecz Mienia Komunalnego Miasta Jasła na podstawie decyzji komunalizacyjnej Urzędu Wojewódzkiego w Krośnie z dnia 03.12.1991 r., natomiast do ewidencji środków trwałych Gminy został wprowadzony w 1993 r., a więc podatek naliczony nie obniżał podatku należnego, ponieważ nie było takiego prawa. W czasie użytkowania lokalu, nakłady ponoszone na jego ulepszenie nie przekraczały 30 % jego wartości. Z przedmiotowego budynku, w posiadaniu Gminy pozostały tylko wyodrębnione części , którymi są lokale użytkowe, natomiast lokale mieszkalne zostały sprzedane wcześniej. Przedmiotem zapytania jest ustalenie, czy sprzedaż lokalu użytkowego, znajdującego się w budynku mieszkalnym podlega zwolnieniu zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2. Wyrażono stanowisko, że sprzedaż ta podlega zwolnieniu na warunkach przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2, gdyż spełnia wszystkie kryteria wskazanych przepisów.

W oparciu o wyżej opisany, przyjęty stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia powyższe stanowisko jako prawidłowe na podstawie następujących przepisów prawa: Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy, o ile nie zachodzi przypadek określony w art. 43 ust. 6 zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, przy czym za towary używane, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 rozumie się budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat. Wskazany art. 43 ust. 6 ustawy stanowi, iż zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły, co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:

  1. miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków,
  2. użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego sprzedaż lokalu użytkowego, zgodnie z opisanym stanem faktycznym, będącego w myśl wyżej wymienionych przepisów towarem używanym jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku , traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 ustawy- Ordynacja podatkowa). Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaśle w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Jaśle