Stan faktyczny: - Interpretacja - PI/005-1365/04/CIP/03

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 08.09.2004, sygn. PI/005-1365/04/CIP/03, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi apteki, w których sprzedaje między innymi leki refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 19 ust. 1 w/w ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Odstępstwem od zasady ogólnej zawartej w art. 19 ust. 1 w/w ustawy są szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego, które mają zastosowanie w przypadku spełnienia szczególnych warunków określonych ustawą.

I tak, zgodnie z art. 19 ust. 21 w/w ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Podstawą opodatkowania zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Do dopłat, o których mowa w przytoczonym przepisie, stanowiących obrót będący podstawą opodatkowania, zaliczyć należy również refundację za leki otrzymaną przez aptekę z Narodowego Funduszu Zdrowia.

Z regulacji powyższej wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie (dotacje, subwencje, refundację) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, np. jako pokrycie części ceny leku, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok należności od nabywcy, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi w dacie jej otrzymania.

Mając na uwadze zapis art. 29 w/w ustawy, w przypadku wydania leku nabywcy, obrotem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest zarówno należna kwota otrzymana od klienta za dany towar, jak i dopłata do tego towaru realizowana przez NFZ.

W przedstawionym stanie faktycznym sprawy, częściową odpłatność za leki ponoszą uprawnieni pacjenci, a pozostałą część ceny pokrywa Narodowego Funduszu Zdrowia zgodnie z ustawą z dnia 27 września 1991r. o zasadach odpłatności za leki i artykuły sanitarne (Dz. U. Nr 94, poz. 94).

Zatem biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku, jak również przytoczone wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, iż obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług przy sprzedaży leków refundowanych przez NFZ powstaje:

  • w części zapłaconej przez klienta - z chwilą wydania towaru zgodnie z art. 19 ust. 1 w/w ustawy,
  • w części wynikającej z otrzymanej refundacji, z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika w/w kwotą zgodnie z art. 19 ust. 21 w/w ustawy.

Izba Skarbowa w Gdańsku