Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 16.09.2004, sygn. PP/443-86-2/GW/04, Drugi Urząd Skarbowy w Opolu
Temat interpretacji
Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, udzielona w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.)
Pismem z dnia 16 sierpnia 2004r. (data doręczenia - dnia 16 sierpnia 2004r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 września 2004r. (data doręczenia - dnia 7 września 2004r.) P................................. (zwany dalej także podatnikiem) zwrócił się do tut. organu z wnioskiem o pisemną informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
Stan faktyczny:
Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej między innymi sprowadza z krajów Unii Europejskiej używane samochody przeznaczone do dalszej odsprzedaży. Samochody te kupowane są na podstawie umowy kupna - sprzedaży od osób fizycznych lub w komisach samochodowych na podstawie faktury VAT, na której zastosowano procedurę sprzedaży VAT marża. Samochody te nie podlegają obowiązkowi uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu do Polski z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej środka transportu. Następnie samochody te, po sprowadzeniu do Polski i opłaceniu podatku akcyzowego, są przez Podatnika sprzedawane. Dokumentem potwierdzającym dostawę jest faktura VAT marża. W związku z powyższym Podatnik pyta, czy każdorazowo przed sprzedażą tak zakupionego samochodu jest zobowiązany do wystąpienia do urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu na druku VAT-24.
Stanowisko podatnika:
Zdaniem Podatnika nie ma on obowiązku uzyskiwania dla każdego sprowadzonego z Unii Europejskiej samochodu wskazanego wyżej zaświadczenia, ponieważ samochody te nie są przez Podatnika rejestrowane i nie są wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Po "sprowadzeniu" są sprzedawane, a obowiązków związanych z ich rejestracją dopełnia osoba kupująca. Wystawiona faktura VAT marża, w ocenie Podatnika, winna wystarczyć jako dowód opłacenia podatku VAT.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie udzielania odpowiedzi, po przeanalizowaniu przedstawionego w treści zapytania stanu faktycznego stwierdza co następuje.
Zgodnie z art. 72 ust. 1 i ust. 1a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 z późn. zm.) rejestracji dokonuje się na podstawie:
- dowodu własności pojazdu lub dokumentu potwierdzającego powierzenie pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 5,
- karty pojazdu, jeżeli była wydana,
- wyciągu ze świadectwa homologacji albo odpisu decyzji zwalniającej pojazd z homologacji, jeżeli są wymagane,
- zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, jeżeli jest wymagane,
- dowodu rejestracyjnego, jeżeli pojazd był zarejestrowany,
- dowodu odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa trzeciego i jest rejestrowany po raz pierwszy,
- dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju, jeżeli samochód osobowy został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego i jest rejestrowany po raz pierwszy,
- zaświadczenia wydanego przez właściwy organ potwierdzającego:
- uiszczenie podatku od towarów i usług od pojazdów sprowadzanych z państw członkowskich Unii Europejskiej, lub
- brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług,
- jeżeli sprowadzany pojazd jest rejestrowany po raz pierwszy, z zastrzeżeniem ust. 1a.
W przypadku gdy sprowadzany pojazd, który nie był zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub nie podlegał obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego, jest przedmiotem dostawy dokonanej przez podatnika podatku od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed dokonaniem pierwszej rejestracji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaświadczenie, o którym mowa w pkt 8 lit.a, może być zastąpione fakturą z wyszczególnioną kwotą podatku od towarów i usług potwierdzającą dokonanie tej dostawy przez tego podatnika, pod warunkiem, że odsprzedaż pojazdów stanowi przedmiot działalności tego podatnika.
W myśl natomiast art. 120 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych w rozumieniu ust. 1 pkt. 4 tej normy, nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawa opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Przepis ten dotyczy dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:
- osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
- podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113,
- podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4 (podstawą opodatkowania jest marża).
Podatnik, nie może oddzielnie wykazywać na wystawianych przez siebie fakturach podatku od dostawy towarów, w przypadku gdy opodatkowaniu podlega marża.
Oznacza to, że Podatnik który sprowadził na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej samochód z innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, dokonujący następnie jego krajowej dostawy na zasadach określonych w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, nie może zgodnie z art. 120 ust. 16 ustawy, oddzielnie wykazać na wystawianych przez siebie fakturach VAT marża kwoty podatku od towarów i usług. Faktura taka, jako że nie zawiera wyszczególnionej kwoty podatku, w świetle powołanych na wstępie przepisów dotyczących rejestracji pojazdów, nie może zastąpić wydawanego przez naczelnika urzędu skarbowego zaświadczenia.
W konsekwencji do podmiotu, który sprowadził taki samochód zastosowanie znajdzie art. 105 ust. 1 pkt 2 ustawy, który to przepis stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego dla celów związanych z rejestracją środków transportu jest obowiązany do wydawania zaświadczeń potwierdzających brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju. W przypadku tym zaświadczenie wydaje się na wniosek zainteresowanego. Wniosek zawiera w szczególności:
- dane identyfikujące pojazd,
- datę pierwszego dopuszczenia pojazdu do użytku,
- przebieg pojazdu,
- cenę nabycia pojazdu przez wnioskodawcę,
- dane dotyczące podmiotu dokonującego dostawy pojazdu na rzecz wnioskodawcy.
Do wniosku, zgodnie z ust. 3 art. 105 ustawy, załącza się umowę lub fakturę stwierdzającą nabycie pojazdu przez wnioskodawcę oraz inne dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że nie zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
Zatem podmiot ten powinien złożyć do naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu na formularzu VAT-24 określonym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia wzoru wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu środka transportu nabytego z terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium Rzeczypospolitej polskiej (Dz.U. Nr 84, poz. 785).