dot.: informacji Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze z dnia 02.07.2004 r. Nr PP-443/162/04 oraz pisma Spółki z dnia 20.07.2004 r. w sprawie ... - Interpretacja - PP-1/005/1062,1989/04

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 22.09.2004, sygn. PP-1/005/1062,1989/04, Izba Skarbowa w Krakowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

dot.: informacji Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze z dnia 02.07.2004 r. Nr PP-443/162/04 oraz pisma Spółki z dnia 20.07.2004 r. w sprawie opodatkowania wpłat uzyskiwanych z tytułu umów o partycypację w kosztach budowy mieszkań.
Dokonując na podstawie art. 14 b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) weryfikacji ww. informacji, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie prostuje odpowiedź Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż w zamian za dokonane wpłaty partycypant uzyskuje prawo wskazania najemcy lokalu w budynkach wybudowanych przez TBS. Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii opodatkowania w/w wpłat.

Instytucja partycypacji uregulowana została w ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkalnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 ze zm.), w szczególności art. 29 zgodnie z którym pracodawca, działając w celu uzyskania mieszkań dla swoich pracowników, a także inne osoby mające interes w uzyskaniu mieszkań przez wskazane przez nie osoby trzecie mogą zawierać z towarzystwem umowy w sprawie partycypacji w kosztach budowy tych mieszkań.

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie informuje, iż zawierając umowę w sprawie partycypacji, na podstawie której partycypant uprawniony zostaje do wskazania osoby najemny, TBS nie dokonuje na rzecz partycypanta świadczenia, które mogłoby zostać zakwalifikowane jako usługa w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).Partycypant, który na podstawie takiej umowy uzyskuje prawo wskazania osoby najemcy nie jest konsumentem tego świadczenia, gdyż w istocie konsumentem świadczenia TBS jest wskazana przez partycypanta osoba najemcy. Partycypant działa wyłącznie na jego rzecz i w jego interesie. A skoro partycypant nie jest konsumentem, beneficjentem danej usługi to nie można mówić o świadczeniu usług w rozumieniu powołanego powyżej art. 8 ustawy o VAT.

Ponadto w opisanym stanie faktycznym nie zachodzi sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, tj. nie następuje przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych w rozumieniu czy to ustawy o rachunkowości, czy ustaw o podatku dochodowym. Nie ma również podstaw do zakwalifikowania umowy o partycypację jako umowy sprzedaży prawa majątkowego. Prawo do wskazania osoby najemcy powstaje dopiero w momencie zawarcia umowy w sprawie partycypacji, powstaje ono po stronie partycypanta, wcześniej nie istnieje, kreuje je dopiero ta umowa. Zatem TBS nie może zbyć prawa, którego nie posiada. Ponadto prawo to powstaje z mocy prawa tj. z mocy powołanej wyżej ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, z chwilą zawarcia umowy w sprawie partycypacji.

Reasumując Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie informuje, iż uzyskane od partycypantów wpłaty w zamian za wskazanie najemcy lokalu w budynkach mieszkalnych wybudowanych przez TBS nie kreują obrotu z tytułu odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Izba Skarbowa w Krakowie