brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją przez spółkę projektu polegającego na świadczeniu usług informacyjnych oraz prawo do... - Interpretacja - IBPP3/443-1208/12/EJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.11.2012, sygn. IBPP3/443-1208/12/EJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją przez spółkę projektu polegającego na świadczeniu usług informacyjnych oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego przy świadczeniu usług doradczych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2012r. (data wpływu 1 sierpnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 października 2012r. (data wpływu 26 października 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie jest:

  • prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług mających związek z wykonywaniem usług informacyjnych
  • nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług mających związek z wykonywaniem usług doradczych.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych ze świadczeniem usług doradczych i informacyjnych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 października 2012r. (data wpływu 26 października 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 października 2012r. znak: IBPP3/443-805/12/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Podmiotem Wsparcia biorącym udział w projekcie realizowanym przez Agencję Rozwoju w ramach Umowy o dofinansowanie z dnia 19 stycznia 2012r. stanowiącym projekt systemowy współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Poddziałania 2.1.1 programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

W projekcie założono, że wybrane w konkursie Podmioty Wsparcia (w tym Wnioskodawca) będą świadczyć usługi informacyjne i doradcze przedsiębiorcom i osobom fizycznym zamierzającym rozpocząć działalność gospodarczą, zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 października 2011r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Agencję Rozwoju pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. z 2011r. Nr 233, poz. 1384).

W związku ze świadczeniem usług Podmiot Wsparcia Wnioskodawca ponosić będzie wydatki, które następnie będą kwalifikowane w projekcie, z tym że:

  1. 100% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług informacyjnych będzie sfinansowanych z dotacji AR
  2. do 90% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług doradczych będzie sfinansowanych z dotacji AR, a pozostała część (minimum 10%) będzie finansowane z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług przedsiębiorców lub osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, co zostanie udokumentowane wystawieniem przez Podmiot Wsparcia Wnioskodawcę na ich rzecz faktury VAT i opodatkowaniem w tej części usługi stawką 23%.

Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie z AR stanowić będzie zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych a zatem stanowić będzie dotację o charakterze zakupowym a nie dotację mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Taka dotacja nie spełnia przesłanki określonej w art. 29 ust. 1, a więc nie stanowi obrotu a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wkład własny pochodzący od odbiorców usług jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług doradczych, a więc co do zasady stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. W części projektu dotyczącej usług doradczych kwota wkładu własnego została ustalona na poziomie 10% wartości całej usługi doradczej. Pozostałe 90% wartości usługi doradczej zostanie sfinansowane przez AR środkami pochodzącymi z projektu.

Taka struktura finansowania usług doradczych pozwala jednoznacznie stwierdzić, że nabywane w projekcie towary i usługi służące świadczeniu usług doradczych będą służyły w 90% sprzedaży nieopodatkowanej, a w 10% sprzedaży opodatkowanej.

W piśmie z dnia 24 października 2012r. uzupełniającym opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Nabywane towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Usługi informacyjne będą świadczone odpłatnie, a płatność za ich wykonanie będzie pochodziła w 100% z dotacji PARP. Nabywane towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych mają związek w 90% z czynnościami nieopodatkowanymi (wartość usługi w tej części sfinansowana jest dotacją AR) a w części (10%) związane są ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT jako usługa wykonywana na rzecz beneficjenta programu i finansowana przez niego. Na tą wartość Wnioskodawca wystawia fakturę VAT za usługi doradcze ze stawką 23%. Usługi doradcze i informacyjne są przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Otrzymana dotacja nie stanowi zdaniem Wnioskodawcy dopłaty do ceny świadczonych usług a stanowi ona dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektu (100% pokrycia kosztów realizacji projektu w zakresie usług informacyjnych i 90% pokrycia kosztów w zakresie usług doradczych). Dotacja będzie wypłacana w jednej kwocie na realizację całości projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 24 października 2012r.):

  1. Czy w związku ze świadczeniem usług informacyjnych sfinansowanych w 100% dotacją, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług mających związek z wykonywaniem tych usług...
  2. Czy w odniesieniu do usług doradczych Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości czy tylko w takiej części w jakiej zakupy te sfinansowane są wkładem własnym beneficjenta (10% - sprzedaż udokumentowana fakturą VAT ze stawką 23%) a w pozostałych 90% nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (wartość usługi sfinansowana dotacją PARP)...

Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. W przypadku poniesienia wydatków na zakup towarów i usług związanych z realizacją usług informacyjnych sfinansowanych w 100% dotacją, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od ww. zakupów służących realizacji usług informacyjnych.
  2. W zakresie usług doradczych świadczonych przez Wnioskodawcę, będzie przysługiwało mu prawo odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w proporcji w jakiej towary te i usługi zostały wykorzystane do sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej. W tym konkretnym przypadku Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek naliczony od zakupionych towarów i usług służących świadczeniu usług doradczych w 10%, bowiem w takiej wysokości usługi te stanowią sprzedaż opodatkowaną. W pozostałych 90% prawo to nie będzie przysługiwało, bowiem w tej części usługi doradcze sfinansowane są dotacją z AR a więc są zwolnione z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług mających związek z wykonywaniem usług informacyjnych
  • nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług mających związek z wykonywaniem usług doradczych.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Spółka, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, polegający na świadczeniu usług informacyjnych i doradczych przedsiębiorcom i osobom fizycznym zamierzającym rozpocząć działalność gospodarczą. Usługi doradcze i informacyjne są przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. W przypadku usług informacyjnych finansowane będzie 100% wydatków, natomiast w odniesieniu do usług doradczych, do 90% wydatków będzie finansowane z dotacji, a pozostała cześć (min. 10%) będzie finansowana z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług - przedsiębiorców lub osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą. Usługi informacyjne będą odpłatne, a płatność za ich wykonanie będzie pochodziła w 100% z dotacji AR. Wnioskodawca wskazał, że nabywane towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Natomiast nabywane towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych mają związek w 90% z czynnościami nieopodatkowanymi, a w części (10%) związane są ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT jako usługa wykonywana na rzecz beneficjenta programu i finansowana przez niego. Na tą wartość Wnioskodawca wystawia fakturę VAT za usługi doradcze ze stawką 23%.

Zgodnie z powołanymi wcześniej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Opis sprawy wskazuje zatem, że usługi informacyjne dla klientów świadczone będą nieodpłatnie, jednocześnie z uwagi na fakt, iż treść wniosku nie wskazuje by były one świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy ich nieodpłatne świadczenie nie będzie podlegało opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w odniesieniu do wydatków związanych z nieodpłatnym świadczeniem przez Wnioskodawcę usług informacyjnych (sfinansowanych w 100% dotacją), Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze świadczeniem tych usług, bowiem nie zostanie w ich przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą, generującą podatek należny.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na świadczenie usług informacyjnych należy uznać za prawidłowe.

Przechodząc do kolejnej kwestii, dotyczącej odliczenia podatku VAT związanego z usługami doradczymi wskazać należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane po kosztach ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako transakcji odpłatnej w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Zatem niewątpliwie usługi doradcze są wykonywane odpłatnie. Z treści wniosku wynika bowiem, iż z tytułu ich świadczenia pobierana jest od klientów odpłatność, która obejmuje wkład własny oraz należny podatek od towarów i usług. Zatem pobierany przez Wnioskodawcę wkład własny stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Świadczenie usług doradczych nie jest objęte zwolnieniem, ani obniżonymi stawkami podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, ani rozporządzeń wykonawczych, wydanych na jej podstawie, zatem podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku., co też jednoznacznie wskazał Wnioskodawca podając, iż wkład własny dokumentuje fakturą VAT ze stawka 23%.

Podkreślić w tym miejscu również należy, iż wkład własny klienta w wysokości 10% stanowi całość wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za usługę doradczą. Jednocześnie należy wskazać, iż dofinansowanie 90% wydatków kwalifikowanych związanych ze świadczeniem usługi doradczej dotacją AR nie sprawia, że w tej części usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione z podatku VAT.

W konsekwencji powyższego, od zakupów związanych usługami doradczymi, z uwagi na wystąpienie związku dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku w pełnej wysokości, bez względu na źródło finansowania tych wydatków (dotacja, czy wkład własny), o ile nie zachodzą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż będzie mógł on odliczyć podatek naliczony z zakupionych towarów i usług służących świadczeniu usług doradczych w 10%, bowiem w takiej wartości usługi te stanowią sprzedaż opodatkowaną, a w 90% prawo to nie będzie przysługiwało bowiem w tej części usługi doradcze sfinansowane są dotacja z PARP a więc są zwolnione z podatku.

Podsumowując powyższe, stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za:

  • prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług mających związek z wykonywaniem usług informacyjnych,
  • nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług mających związek z wykonywaniem usług doradczych.

W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach