prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na budowie społeczeństwa informacyjnego - Interpretacja - IBPP3/443-735/12/JP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.11.2012, sygn. IBPP3/443-735/12/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na budowie społeczeństwa informacyjnego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2012r. (data wpływu 17 lipca 2012r.), uzupełnionym pismami z dnia 8 października 2012r. (data wpływu 11 października 2012r.) oraz z dnia 22 października 2012r. (data wpływu 25 października 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe .

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 października 2012r. (data wpływu 11 października 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 września 2012r., nr IBPP3/443-734/12/JP, oraz pismem z dnia z dnia 22 października 2012r. (data wpływu 25 października 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 16 października 2012r. nr IBPP3/443-734/12/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat jako Lider Projektu przystąpił razem z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zwanymi Partnerami, do realizacji wspólnego projektu pn. .

Celem ogólnym projektu jest rozwój regionalnej i lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, a także wyrównanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania internetu oraz innych Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT) pomiędzy regionami w Polsce i w UE.

Natomiast celem bezpośrednim projektu jest: poprawa dostępu do infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN poprzez budowę sieci na własne potrzeby jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, co przyczyni się do rozwoju infrastruktury teleinformatycznej na terenie całego powiatu oraz poprawi warunki techniczne dla komunikowania się pomiędzy i z jednostkami samorządowymi. Realizacja projektu poprawi efektywność wymiany danych pomiędzy samorządami, urzędami administracji państwowej, placówkami edukacyjnymi i innymi instytucjami publicznymi.

W odniesieniu do celu głównego projektu, należy wymienić następujące cele szczegółowe:

  • osiągnięcie warunków sprzyjających wyrównaniu dysproporcji w dostępie do informacji wszystkich mieszkańców,
  • obniżenie kosztów działalności jednostek samorządu terytorialnego,
  • umożliwienie wzrostu nowych inwestycji w zakresie IT w powiecie,
  • wzrost liczby usług publicznych świadczonych za pośrednictwem Internetu,
  • likwidacja barier technologicznych, wzrost możliwości wdrażania najnowszych rozwiązań technologicznych,
  • poprawa wizerunku poszczególnych gmin, powiatu i regionu.

Przedmiotem projektu jest zaprojektowanie i budowa linii światłowodowych wraz z adaptacją pomieszczeń węzłów telekomunikacyjnych na terenie powiatu tj. gmin : .

Zadanie obejmuje wykonanie:

  • projektów budowlanych i wykonawczych (wraz z niezbędnymi pozwoleniami budowlanymi) inwestycji celu publicznego dla budowy telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej w postaci rurociągów kablowych wraz z telekomunikacyjnymi kablami światłowodowymi oraz adaptacji pomieszczeń na potrzeby węzłów telekomunikacyjnych;
  • uzyskanie wszystkich wymaganych prawem uzgodnień i decyzji administracyjnych;
  • budowę telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej w postaci rurociągów kablowych;
  • budowę telekomunikacyjnych kabli światłowodowych wraz z zakończeniem w węzłach telekomunikacyjnych;
  • zakup i wyposażenie w osprzęt aktywny i pasywny węzłów w sieci.

W dniu 14 grudnia 2009r. Powiat oraz Gminy powiatu podpisały umowę partnerską w sprawie współdziałania przy budowie sieci szerokopasmowej na terenie powiatu w ramach projektu. W dokumencie tym, opisano obowiązki i odpowiedzialność Lidera i Partnerów. Powiat został Liderem Projektu. Partnerami projektu zostały Gminy Powiatu oraz sam Powiat. Lider Projektu będzie realizował Projekt kompleksowo.

Na etapie planowania inwestycji założono, że celem bezpośrednim projektu będzie poprawa dostępu do sieci infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN budowanej wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, co przyczyni się do rozwoju infrastruktury teleinformatycznej na terenie całego powiatu oraz poprawi warunki techniczne dla komunikowania się pomiędzy i z jednostkami samorządowymi. W wyniku realizacji projektu 59 instytucji publicznych oraz 10 szkół zostanie podłączonych do szerokopasmowego internetu. Inwestycja ta, ma zatem charakter celu publicznego. Wybudowana infrastruktura będzie stanowić współwłasność łączną partnerów projektu, a każdej ze stron będą przysługiwały udziały we współwłasności wybudowanej infrastruktury proporcjonalnie do wysokości wydatków poniesionych na jej wybudowanie, a nie proporcjonalnie do wkładu własnego tych jednostek. W budżetach Partnerów Projektu, po stronie dochodów znajdowałyby się środki Unii Europejskiej oraz wkład własny. Lider rozdzielałby uzyskane środki z Unii Europejskiej na poszczególnych Partnerów. Partnerzy byliby płatnikami faktur zgodnie ze swoim udziałem w kosztach inwestycji. Wariant ten wymaga w tym zakresie zmiany umowy partnerskiej.

Udział poszczególnych podmiotów w finansowaniu całej inwestycji przedstawia się następująco:

  • 85 % środków z Unii Europejskiej,
  • 15% środków stanowiących wkład własny Partnerów (po 1/6 na każdego).

Lider będzie pełnił nadzór właścicielski w imieniu Partnerów projektu nad wybudowaną infrastrukturą. Partnerzy zaś pokryją wszystkie koszty w wysokości 1/6 na każdego Partnera, związanych z jego utrzymaniem. Wybudowana infrastruktura będzie stanowić współwłasność Partnerów projektu w okresie zapewnienia jego trwałości: tj. 6 jednostek samorządu: Powiat, Gminy . Oznacza to, że wybudowana sieć światłowodowa będzie stanowić jedną całość, we własności tej partycypują wszyscy Partnerzy w 1/6, ale sieć działa de facto, jako niepodzielna całość, nadzorowana przez Lidera (Wnioskodawcę). Nie będzie przekazania mienia przez Lidera Partnerom, gdyż nabywcami oraz płatnikami będą poszczególni Partnerzy.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 8 października 2012r. wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą nabywane w części po 1/6 przypadającej na każdego z 6 partnerów uczestniczących w projekcie. Lider rozdzielałby uzyskane środki z Unii Europejskiej na poszczególnych partnerów, którzy byliby płatnikami faktur zgodnie ze swoim udziałem w kosztach inwestycji.

Partnerzy są współwłaścicielami jednej inwestycji światłowodowej, gdyż nabywają wszystkie towary i usługi do realizacji ww. inwestycji w równej sobie części (po 1/6). Taki też jest udział partnerów we własności powstałego środka trwałego. Lider projektu pełni jedynie nadzór właścicielski.

Po zakończeniu realizowanej inwestycji będzie podpisana umowa dotycząca zasad współużytkowania i zarządzania mieniem pomiędzy wszystkimi 6 partnerami.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu zgodnie z jego celem bezpośrednim, tj. dostępu do sieci infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN budowanej wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, wykorzystywane będzie wyłącznie do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, tj. dla realizacji zadań publicznych.

W piśmie z dnia 22 października 2012r. Wnioskodawca wskazał, że na fakturach dokumentujących nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nabywcami będą poszczególni uczestnicy projektu. Każdy z partnerów będzie widniał jako oddzielny nabywca na fakturze, która stanowić będzie 1/6 część wartości nabywanej usługi lub towaru (6 oryginalnych faktur, na każdej nabywcą jest poszczególny pojedynczy partner projektu). Powiat jako Lider projektu rozdzielałby uzyskane środki z Unii Europejskiej na poszczególnych partnerów, którzy byliby jednocześnie nabywcami i płatnikami każdej faktury. Lider projektu będzie pełnił jedynie nadzór właścicielski.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

(sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 8 października 2012r.):
Czy Powiat ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, w sytuacji określonej w poz. 86 wniosku...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ nie będzie wykorzystywał produktu powstałego w wyniku realizacji inwestycji do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Powiat) Powiat jako Lider Projektu przystąpił razem z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zwanymi Partnerami, do realizacji wspólnego projektu pn. .

Przedmiotem projektu jest zaprojektowanie i budowa linii światłowodowych wraz z adaptacją pomieszczeń węzłów telekomunikacyjnych na terenie powiatu . tj. gmin: , , , , .

Wybudowana infrastruktura będzie stanowić współwłasność łączną partnerów projektu, a każdej ze stron będą przysługiwały udziały we współwłasności wybudowanej infrastruktury proporcjonalnie do wysokości wydatków poniesionych na jej wybudowanie, a nie proporcjonalnie do wkładu własnego tych jednostek.

Na fakturach dokumentujących nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nabywcami będą poszczególni uczestnicy projektu. Każdy z partnerów będzie widniał jako oddzielny nabywca na fakturze, która stanowić będzie 1/6 część wartości nabywanej usługi lub towaru (6 oryginalnych faktur, na każdej nabywcą jest poszczególny pojedynczy partner projektu).

Powiat jako Lider projektu rozdzielałby uzyskane środki z Unii Europejskiej na poszczególnych partnerów, którzy byliby jednocześnie nabywcami i płatnikami każdej faktury. Lider projektu będzie pełnił jedynie nadzór właścicielski. Nie będzie przekazania mienia przez Lidera Partnerom, gdyż nabywcami oraz płatnikami będą poszczególni Partnerzy.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu zgodnie z jego celem bezpośrednim, tj. dostępu do sieci infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN budowanej wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, wykorzystywane będzie wyłącznie do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, tj. dla realizacji zadań publicznych.

W tak przedstawionym stanie faktycznym konieczne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, tj. sytuacji kiedy Wnioskodawca (Powiat) jest nabywcą towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę oraz kiedy towary i usługi są nabywane przez pozostałe jednostki.

W odniesieniu do towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca wyraźnie wskazał, że mienie powstałe w wyniku realizacji projektu zgodnie z jego celem bezpośrednim, tj. dostępu do sieci infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN budowanej wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, wykorzystywane będzie wyłącznie do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, tj. dla realizacji zadań publicznych.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych przez Powiat w związku z realizacją projektu pod nazwą .

Natomiast w odniesieniu do nabyć dokonywanych przez pozostałe jednostki samorządu terytorialnego, stwierdzić należy iż zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  • imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  • numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą części towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu są pozostali Partnerzy projektu Gmina , Gmina , Gmina , Gmina , Gmina . Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (w omawianej sprawie Gmin: , , , , ).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Gminy: , , , , nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu, bowiem to nie on jest nabywcą towarów i usług.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż w związku z realizacją projektu pn. Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami poczynionymi na ten cel.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zaznaczyć należy, że niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że towary i usługi nabywane na potrzeby przedmiotowego projektu zostały nabyte i udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na poszczególnych Partnerów i Lidera oraz że efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy podkreślić, że interpretację niniejszą wydano tylko dla Wnioskodawcy, tj. Powiatu. Nie odnosi się ona do pozostałych partnerów. projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach