prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na zorganizowaniu dożynek - Interpretacja - IBPP3/443-954/12/JP

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.10.2012, sygn. IBPP3/443-954/12/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na zorganizowaniu dożynek

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2012r. (data wpływu 7 września 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 września 2012r. (data wpływu 1 października 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 września 2012r. (data wpływu 1 października 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie Kół Gospodyń Wiejskich .. realizowało projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 Działanie Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju Małe Projekty pn. , którego celem był rozwój tożsamości społeczności zamieszkującej obszar wiejski, poprzez zorganizowanie Dożynek , które jako impreza o charakterze cyklicznym stanowią trwały element lokalnego dziedzictwa kulturowego. Impreza ma charakter unikalny w skali ogólnopolskiej i przyczynia się do promowania obszaru na którym jest organizowana, co przekłada się na wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru wiejskiego. Stowarzyszenie zostało zobligowane przez Samorząd Województwa z siedzibą , do przedstawienia indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z realizacją wyżej wymienionej operacji. W dniu 20 września 2011r. podpisano umowę o przyznaniu pomocy w ramach działania Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju z zakresu Małych Projektów, objętego PROW na lata 2007-2013 z Samorządem Województwa, która określa prawa i obowiązki stron. Na tej podstawie Stowarzyszenie otrzyma środki finansowe ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego Na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację operacji w ramach Osi 4 LEADER PROW 2007 2013.

Efekty powstałe w wyniku projektu nie są związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Stowarzyszenie nie jest i nie było czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe).

Ponadto w piśmie z dnia 24 września 2012r. Wnioskodawca wskazał, że impreza była ogólnodostępna i bezpłatna. Na potrzeby realizacji projektu Wnioskodawca dokonał zakupu następujących towarów i usług: 5 kompletnych krakowskich strojów męskich oraz usługi dotyczące wydruku plakatów i ulotek oraz zaproszeń.

Zakupione na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Dokonane zakupy zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Przedmiotowa impreza odbyła się w dniu 17 czerwca 2012r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie Kół Gospodyń Wiejskich ma możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy Unii Europejskiej w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW a lata 2007-2013 w zakresie Małych Projektów...

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie 24 września 2012r.).

Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Wskazać w tym miejscu wypada, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do postanowień art. 93 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 Działanie Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju Małe Projekty, zrealizował projekt pn. . Celem projektu był rozwój tożsamości społeczności zamieszkującej obszar wiejski, poprzez zorganizowanie Dożynek , które jako impreza o charakterze cyklicznym stanowią trwały element lokalnego dziedzictwa kulturowego.

Zorganizowana impreza była ogólnodostępna i bezpłatna.

Na potrzeby realizacji projektu Wnioskodawca dokonał zakupu następujących towarów i usług: 5 kompletnych krakowskich strojów męskich oraz usługi dotyczące wydruku plakatów i ulotek oraz zaproszeń. Dokonane zakupy zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Zakupione na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Stowarzyszenie nie jest i nie było czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie są związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy, a zatem ponoszone wydatki nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. .

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach