Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty we wszystkich fakturach VAT (23%) nabywanych przez Gminę... - Interpretacja - IBPP2/443-267/12/BW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.06.2012, sygn. IBPP2/443-267/12/BW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty we wszystkich fakturach VAT (23%) nabywanych przez Gminę usług w zakresie inwestycji na cmentarzu komunalnym oraz bieżącego utrzymania cmentarza?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2012r. (data wpływu 12 marca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2012r. znak: FN.ORD-IN.2012 (data wpływu 29 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty we wszystkich fakturach VAT od nabywanych przez Gminę towarów i usług dotyczących bieżącego utrzymania cmentarza oraz prowadzonej inwestycji na cmentarzu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2012r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2012r. znak: FN.ORD-IN.2012 (data wpływu 29 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty we wszystkich fakturach VAT od nabywanych przez Gminę towarów i usług dotyczących bieżącego utrzymania cmentarza oraz prowadzonej inwestycji na cmentarzu.

.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (Gmina) jest właścicielem nieruchomości, na której znajduje się cmentarz komunalny.

Obsługę cmentarza w zakresie administrowania miejscami na cmentarzu, udostępniania tych miejsc na chowanie zmarłych, utrzymanie czystości i porządku na cmentarzu wykonuje Wnioskodawca w zakresie zadań własnych, które wynikają z art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. Ustaw z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późn zm.). Wnioskodawca nie posiada zakładu komunalnego.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z Zarządzeniem Nr ... Wójta Gminy z dnia 26 listopada 2009 roku w sprawie opłat za usługi i dzierżawę miejsc pod groby na cmentarzu komunalnym w Gminie pobierane są opłaty z tytułu: opłat za usługi wykonania grobu, opłat za dzierżawę miejsc pod grób, opłaty za wykupienie miejsc pod grobowce.

Od w/w wpłat Wnioskodawca odprowadza podatek VAT w wysokości 8% na rachunek właściwego Urzędu Skarbowego.

Wnioskodawca rozpoczął kilkuletnią inwestycję na terenie cmentarza komunalnego polegającą na budowie chodników. Koszty inwestycji Wnioskodawca ponosi ze środków własnych w całości. Faktury za roboty budowlane objęte są stawką podatku VAT w wysokości 23%.

W piśmie z dnia 28 maja 2012r. znak: FN.ORD-IN.2012 (data wpływu 29 maja 2012r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca dodatkowo wskazał, iż prace na cmentarzu (przedstawione w zapytaniu sprawy, której dotyczą) związane są tylko ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty we wszystkich fakturach VAT (23%) nabywanych przez Gminę usług w zakresie inwestycji na cmentarzu komunalnym oraz bieżącego utrzymania cmentarza...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do odliczenia naliczonego w fakturach podatku od towarów i usług od inwestycji prowadzonej na cmentarzu polegającej na przystosowaniu obiektu do istniejących potrzeb, jak również innych wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem cmentarza. Usługi te związane są bowiem z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jest właścicielem cmentarza, osiąga dochody z tytułu opłat cmentarnych i musi ponosić wydatki aby udostępnić miejsca pod groby zmarłym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział sytuacje, których wystąpienie wyłącza możliwość obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego albo zwrotu podatku naliczonego. Sytuacje takie zostały wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, na której znajduje się cmentarz komunalny. Wnioskodawca nie posiada zakładu komunalnego. W zakresie zadań własnych, które wynikają z art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. Ustaw z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Wnioskodawca wykonuje obsługę cmentarza w zakresie administrowania miejscami na cmentarzu, udostępniania tych miejsc na chowanie zmarłych, utrzymanie czystości i porządku na cmentarzu.

Zgodnie z Zarządzeniem Nr ... Wójta Gminy z dnia 26 listopada 2009 roku w sprawie opłat za usługi i dzierżawę miejsc pod groby na cmentarzu komunalnym w Gminie pobierane są opłaty z tytułu: opłat za usługi wykonania grobu, opłat za dzierżawę miejsc pod grób, opłaty za wykupienie miejsc pod grobowce. Od w/w wpłat Wnioskodawca odprowadza podatek VAT w wysokości 8% na rachunek właściwego Urzędu Skarbowego.

Wnioskodawca rozpoczął kilkuletnią inwestycję na terenie cmentarza komunalnego polegającą na budowie chodników. Koszty inwestycji Wnioskodawca ponosi ze środków własnych w całości. Prace na cmentarzu (przedstawione w zapytaniu sprawy) związane są tylko ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Mając na względzie wyżej powołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić należy, iż z uwagi na spełnienie w opisanej sprawie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu bieżącego utrzymania cmentarza komunalnego oraz prowadzonej inwestycji na tym cmentarzu, pod warunkiem niezaistnienia zawartych w art. 88 ustawy przesłanek negatywnych.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach