POSTANOWIENIE - Interpretacja - PZ/415-143/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.12.2005, sygn. PZ/415-143/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27 września 2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 14 listopada 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem Vat usługi wewnątrzwspólnotowego transportu towarów

Stwierdzam, że

Stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

UZASADNIENIE

Stan faktyczny: Wnioskodawca (podatnik podatku od towarów i usług, zarejestrowany dla transakcji wewnątrzunijnych) prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług transportowych na rzecz:

  • zleceniodawcy krajowego - podatnika podatku od towarów i usług
  • zleceniodawcy unijnego, podatnika podatku od wartości dodanej
  • zleceniodawcy z kraju trzeciego

Usługi transportowe wnioskodawca świadczy na trasach: krajowych, zagranicznych oraz wewnątrzunijnych z wykorzystaniem połączeń promowych (do Szwecji, Danii, Norwegii, Anglii, Irlandii).

W związku z przeprawą promową podatnik dokonuje zakupu biletu. (Za zakupione usługi przewozu promem jego samochodu ciężarowego z towarem wraz z kierowcą, otrzymuje fakturę z podanym numerem NIP podatnika od wartości dodanej, gdzie również podaje swój numer identyfikacji podatkowej, otrzymany dla transakcji wewnątrzunijnych. Usługi przewozu promem opodatkowane są stawką w wysokości 0%). W cenie tego biletu zawarty jest podatek Vat przewoźnika. Stanowi on koszt przewozu doliczony do usługi transportowej wykonanej dla podmiotu krajowego przez wnioskodawcę na trasie Bojano w Polsce - Korsor w Danii przez wnioskodawcę i zawarty w wystawionej przez niego fakturze dla podmiotu krajowego. Wnioskodawca ma obowiązek doliczyć Vat w wysokości 22%. W tej sytuacji zdaniem podatnika następuje podwójne opodatkowanie podatkiem Vat usług przewozu promem, bez możliwości odzyskania przez niego tego podatku zapłaconego przy zakupie biletu (przykładowo na terenie Niemiec 16%, na terenie Danii 25 %).

Na tle tak zarysowanego stanu faktycznego wnioskodawca zapytuje czy wystawiając faktury na rzecz kontrahenta krajowego obowiązany jest do naliczania podatku od towarów i usług według stawki 22% od wartości powiększonej o kwotę przejazdu promem a także czy może wyłączyć koszty przejazdu promem i w tej części je refakturować ze stawką właściwą - naliczoną przy zakupie usług przejazdu promem tj. w wysokości 0%.

Wnioskodawca wskazuje, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera stosownych uregulowań odnośnie fakturowania. Natomiast w art. 6 ust. 4 Dyrektywy określono, iż w przypadku w którym podatnik działając we własnym imieniu , lecz na rachunek innej osoby bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się że podatnik nabył i wyświadczył te usługi

Korzystając z usług Firmy, za pośrednictwem której dokonuje rezerwacji i opłaty za bilety promowe, otrzymuje fakturę, która jest opatrzona informacja, że podatek Vat wynosi 0%.

Ocena prawna stanu faktycznego

Zgodnie z zapisem art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończeniem ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów" miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3 .

Na podstawie art. 28 ust. 3 cytowanego artykułu w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2 podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W myśl zapisu art. 29 ust. 1 podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do postanowień art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22% , z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1

Reasumując: Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca świadczy usługi wewnątrzwspólnotowego transportu towarów na rzecz podmiotu krajowego, które zgodnie z art. 28 ust. 1 jest opodatkowane w kraju - 22 % stawką podatku Vat (art. 41 ust. 1 ustawy). W ramach wykonywanej usługi transportowej wnioskodawca korzysta z usług innego podmiotu świadczącego usługi transportowe, który ceną obciąża wnioskodawcę a nie bezpośrednio zleceniodawcę wnioskodawcy. W związku z powyższym tutejszy organ podatkowy stoi na stanowisku, iż wnioskodawca opisaną we wniosku usługę przewozu promem samochodu ciężarowego wraz z towarem i kierowcą, obowiązany jest potraktować jako element wykonanej przez niego usługi i opodatkować 22% stawką podatku Vat, co wynika z przywołanych powyżej przepisów. Jednocześnie brak jest podstaw do wyłączenia kosztów przejazdu promem z wartości całej usługi oraz ich refakturowania ze stawką podatku Vat 0% , do zastosowania której wnioskodawca nie jest uprawniony.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku