
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem Spółki z dnia 06.06.2005 r. (data wpływu 10.06.2005), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, postanawia uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Z przedłożonego pisma
wynika, że wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sposobu dokumentowania rozliczeń związanych z przyznawaniem premii pieniężnych (bonusów) przez dostawców towarów. Wysokość premii uzależniona jest od dokonanych przez Spółkę zakupów. Udzielone bonusy nie są związane z konkretną transakcją, ale z ich całokształtem w określonym przedziale czasu. Podatnik stoi na stanowisku, iż prawidłowe jest wystawianie w takich przypadkach not księgowych, gdyż nie można premii traktować jako wynagrodzenia za odrębną usługę. Jest ona pewną formą nagrody za dokonane zakupy i jednocześnie zachętą do zwiększenia obrotu celem uzyskania większej premii. Spółka w niektórych przypadkach przyjmuje do rozliczenia faktury korygujące wystawiane przez dostawców w związku z udzieleniem bonusu. Jednakże Strona, wskazując na trudności w wyegzekwowaniu od kontrahentów faktur korygujących oraz na brak terminowości takiego działania, w dalszym ciągu - stoi na stanowisku, że premie powinny być dokumentowane notami księgowymi,
które zaliczane są do przychodów w miesiącu ich wystawienia.
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:
Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) o podatku od towarów i usług (dalej ustawa) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z ust. 4 art. 29 obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
W przypadku, gdy wypłacony bonus związany jest z konkretną dostawą powinien być traktowany jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Natomiast w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż otrzymywane przez niego premie pieniężne nie są związane z konkretną dostawą towarów.
W myśl przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
W piśmie nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 z dnia 30 grudnia 2004 r. (publ. Dziennik Urzędowy Ministra Finansów nr 2 z 2005 r., poz. 22) Minister Finansów wyjaśnił: "W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971). (...) W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach".
W świetle powyższego, zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach umów o współpracy są tożsame z tymi, które zostały wskazane w piśmie Ministra Finansów jako przesłanki zaistnienia usług. W tym kontekście należy zauważyć, że wypłata premii nie ma charakteru dobrowolnego, ale jest uzależniona od spełnienia określonych warunków. Spółka w tej sytuacji nie zachowuje się biernie - dokonuje zakupów u określonego dostawcy licząc na konkretne korzyści finansowe, które może przynieść współpraca. W świetle powyższego - w opinii Naczelnika Urzędu Skarbowego - czynności wykonywane przez Stronę w zamian, za które wypłacana jest przez dostawców premia pieniężna powinny być traktowane - zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy, jako świadczenie usług. W konsekwencji Podatnik zobowiązany jest - na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy - do wystawienia na rzecz dostawcy towarów faktury, spełniającej wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 798) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym za nieprawidłowe należy uznać w tej sytuacji wystawianie przez Podatnika not księgowych.
Moment powstania przychodu Wnioskodawca powinien określić zgodnie z treścią przepisu art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. Z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) o podatku dochodowym od osób prawnych.
Z tych względów Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowił jak na wstępie.
