Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz 60 ze zm... - Interpretacja - 1472/RPP1/443-686/05/AM

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.12.2005, sygn. 1472/RPP1/443-686/05/AM, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w związku z wnioskiem z dnia 30.08.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu 02.09.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego


postanawia


uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Stan faktyczny został opisany we wniosku i jego uzupełnieniu w następujący sposób: Spółka świadczy usługi dla klientów swojego zleceniodawcy z siedzibą w Holandii. Usługi Spółki Urząd Statystyczny w Łodzi sklasyfikował jako: PKWiU 74.87.14-00.00 "usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości", PKWiU 74.84.14.00-00 "usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych". Usługi wykonywane są przez pracowników w siedzibie Wnioskodawcy dla polskich klientów kontrahenta Spółki. Faktura za usługi wystawiana jest do siedziby zleceniodawcy do Holandii. Zleceniodawca jest podatnikiem podatku od wartości dodanej. Świadczone usługi zostały szczegółowo opisane i składają się na trzy grupy: 1) Doradztwo w zakresie produktów zleceniodawcy. Usługi te świadczone są telefonicznie, telefaksem lub pocztą elektroniczną; 2) Usługi świadczone przez specjalistów; 3) Inne usługi. W opinii Wnioskodawcy, usługi przedstawione we wniosku, w których świadczeniu Spółka pośredniczy można sklasyfikować następująco:

  1. Usługi doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem (PKWiU 74.14.13);
  2. Usługi doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.10.10);
  3. Usługi doradztwa w zakresie ogólnych zagadnień zarządzania (PKWiU 74.14.11);
  4. Usługi w zakresie zarządzania programami (PKWiU 74.14.21);
  5. Usługi związane z informatyką pozostałe (PKWiU 72.60.10);
  6. Usługi reklamowe pozostałe (PKWiU 74.40.13);
  7. Usługi doradztwa w zakresie stosunków międzyludzkich (PKWiU 74.14.16);
  8. Usługi baz danych (PKWiU 72.40.10).

Spółka ma wątpliwości czy świadczone przez nią usługi powinny być opodatkowane w Polsce, a jeśli tak, to jaką stawką VAT?

W opinii Wnioskodawcy stanowisko Urzędu Statystycznego świadczy, że opisane usługi są wykonywane na rzecz klientów przez kontrahenta Spółki, a Spółka jest jedynie pośrednikiem działającym w imieniu i na rzecz drugiej strony (Spółki holenderskiej). Mając powyższe na uwadze, według art. 27 ust. 4 ustawy z dn. 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz, 535 ze zm/ - zwanej dalej ustawą VAT, usługi niematerialne (w tym usługi pośredników) świadczone na rzecz podatników z UE, niezależnie od miejsca ich faktycznego wykonywania uznaje się za wykonane w miejscu siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności usługobiorcy. W takim przypadku podatek VAT powinien być wykazywany i rozliczany przez usługobiorcę, a faktura wystawiana przez usługodawcę nie powinna zawierać stawki podatku VAT.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W podatku od towarów i usług obowiązuje zasada terytorialności tj. miejsce opodatkowania świadczonych usług/dostawy towarów jest ściśle związane z miejscem świadczenia.

O miejscu świadczenia usług rozstrzyga art. 27 ustawy VAT. W ust. 3 ustawodawca przewidział, że w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz: osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Usługi agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby zostały wymienione w ust. 4 pkt. 11 w.w. artykułu, jako usługi do których ma zastosowanie ust. 3 cyt. artykułu. Jednak ustawodawca zastrzegł, że pkt 11 dotyczy tylko usług pośrednictwa w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w punkcie 1-10 ustępu 4 w.w. artykułu.

Usługi pośrednictwa w świadczeniu usług, które Spółka zakwalifikowała jako usługi: doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem (PKWiU 74.14.13), usługi doradztwa w zakresie ogólnych zagadnień zarządzania (PKWiU 74.14.11), usługi w zakresie zarządzania programami (PKWiU 74.14.21), usługi doradztwa w zakresie stosunków międzyludzkich (PKWiU 74.14.16), usługi doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.10.10), usługi baz danych (PKWiU 72.40.10) - usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji, zostały wymienione w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy VAT, a zatem są świadczone, w myśl art. 27 ust. 3 pkt 2 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy VAT, w miejscu gdzie nabywca usługi pośrednictwa posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w razie braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. W powyższym przypadku miejscem świadczenia usługi pośrednictwa jest Holandia.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu usług, które ten zakwalifikował jako usługi związane z informatyką pozostałe (PKWiU 72.60.10), wynika że zgodnie z art. 8 ust. 3 i art. 2 pkt 26 ustawy VAT są to usługi elektroniczne. W związku z brzmieniem art. 27 ust. 3 pkt 2 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 11 i pkt 9 ustawy VAT, powyższa zasada dotycząca opodatkowania usług pośrednictwa w ich świadczeniu będzie miała również zastosowanie; dotyczy ona także usług pośrednictwa w świadczeniu usług zaklasyfikowanych przez Wnioskodawcę jako usługi reklamowe pozostałe (PKWiU 74.40.13) - art. 27 ust. 3 pkt 2 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 11 i pkt 2 ustawy VAT.

Biorąc pod uwagę miejsce opodatkowania Spółka powinna wystawiać za świadczone przez nią usługi pośrednictwa fakturę VAT (art. 106 ust. 2 ustawy VAT). W myśl § 27 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r, nr 95, poz. 798), faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, powinny zawierać dane określone w § 9 w.w. rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Zgodnie z treścią Komunikatu Prezesa GUS z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi) według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. Dokonana przez Wnioskodawcę klasyfikacja usług głównych jest jednym z elementów stanu faktycznego, zatem jej poprawność ma wpływ na prawa i obowiązki Wnioskodawcy - w szczególności prawa wynikające z art. 14c ustawy Ordynacja podatkowa.

Stanowisko Spółki, dotyczące jej statusu jako "wyłącznie pośrednika", jest nieprawidłowe, ponieważ ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu, wynika że część opisanych usług jest świadczona bezpośrednio na rzecz holenderskiego Kontrahenta, a zatem Spółka działa tu nie jako pośrednik ale jako bezpośredni wykonawca usługi np. reprezentowanie zleceniodawcy na targach, szybkie tworzenie treści stron internetowych. Sklasyfikowanie przez Urząd Statystyczny w Łodzi usług świadczonych przez Spółkę jako "usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości" nie przesądza o statusie Spółki jako "wyłącznego pośrednika". Powyższe potwierdza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 marca 2004 r. (sygn. III SA 2864/02). W wyroku tym WSA uznał, że opinie klasyfikacyjne organów statystycznych nie są wiążące zarówno dla organu podatkowego, jak i podatnika. Stanowią jedynie dowód w postępowaniu dotyczącym ewentualnego wymiaru podatku VAT i jak każdy dowód podlegają swobodnej ocenie organu podatkowego, a w razie skargi - ocenie sądu administracyjnego.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie