
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a, art. 216 §. 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /Dz. U. 137
poz. 926 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym dnia 08 listopada 2005r., uzupełnionym dnia 16 listopada 2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług za prawidłowe
U Z A S A D N I E N I E
Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza co następuje:
Zgodnie z definicją przedstawioną w Słowniku Wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych prof. Władysława Kopalińskiego - dotacja - to zaopatrzenie, wyposażenie w środki finansowe; forma finansowania jednostek pozabudżetowych; przedsiębiorstw, instytucji, organizacji; subsydium; darowizna; bezzwrotna pomoc finansowa w celu popierania jakiejś działalności.
Zatem, w świetle powołanej definicji środki finansowe jakie Ośrodek otrzymuje z budżetu m. St. Warszawy Dzielnicy Białołęka na działalność i utrzymanie Ośrodka są dotacją.
W myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z powołanej regulacji wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wyłącznie dotacje, stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny.
Aby tak jednak było takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Natomiast dofinansowania (dotacji), które przekazywane są podatnikowi ogólnie na pokrycie kosztów działalności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest bezpośredniego związku z konkretną dostawą lub świadczeniem.
W wyniku nowelizacji ustawy o VAT dokonanej ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustawy /Dz. U. Nr 90, poz. 756/ zmieniono brzmienie przepisu art. 90.
Poprzez art. 1 pkt 24 lit. a) noweli został uchylony przepis ust. 7, zgodnie z którym do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.
W związku z powyższym od dnia 01 czerwca 2005r. do obrotu, o którym mowa powyżej nie wlicza się dotacji zwolnionych od podatku.
Zatem dotacje, które otrzymuje Ośrodek na pokrycie kosztów działalności od dnia 01 czerwca 2005r. nie podlegają uwzględnieniu w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Biorąc pod uwagę fakt, iż Ośrodek prowadzi zarówno sprzedaż opodatkowaną jak i zwolnioną obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W związku z powyższym, stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy po nowelizacji, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.
Zgodnie z art. 9 ustawa z dnia 21 kwietnia 2005r. weszła w życie z dniem 01 czerwca 2005r., z wyjątkiem art. 1 pkt 20, pkt 22 lit a oraz lit b w zakresie dotyczącym ust. 3a pkt 6, pkt 39 oraz art. 2, 4 i 5, które wchodzą w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia.
W świetle powyższego uznać należy, iż korekta podatku odliczonego w 2005r. dokonywana przez Ośrodek po zakończeniu roku powinna być sporządzona zgodnie z przepisami obowiązującymi od dnia 01 czerwca 2005r.. Powyższe wynika z faktu, iż w momencie obliczania proporcji ostatecznej za 2005r. (na początku 2006r.) nie będzie obowiązywał przepis nakazujący uwzględnienie tych dotacji w proporcji.
Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
