P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NUR2/443-487/05/ST

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.12.2005, sygn. 1471/NUR2/443-487/05/ST, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że do obowiązków Spółki, zgodnie z zawartą umową ze Spółką A (zwanaw dalszej części "zlecającym") z siedzibą w Finlandii należy promowanie na terytorium Polski produktów zlecającego. W szczególności działalność Spółki polega na wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów dla zlecającego oraz stałym pośredniczeniu w kontaktach handlowych pomiędzy tymi kontrahentami a zlecającym.Celem działań podejmowanych przez Spółkę występującą w charakterze pośrednika jest doprowadzenie do zawarcia umów sprzedaży towarów pomiędzy zlecającyma kontrahentami.

W stosunku do potencjalnych kontrahentów Spółka nie występuje we własnym imieniu, ale w każdym przypadku w imieniu i na rzecz zlecającego. Spółkę nie łączy z kontrahentami żadna umowa, nie wykonuje ona na ich rzecz jakichkolwiek świadczeń we własnym imieniu. Wyłącznym beneficjentem działań Strony jest zlecający.Strona nie jest upoważniona do podpisywania umów dotyczących sprzedaży produktów.Zakresem działań wykonywanych przez Spółkę objęte są przede wszystkim następujące czynności:

- przedstawianie ofert sprzedaży produktów;

- uzgadnianie warunków dostawy produktów;

- pośredniczenie w wymianie dokumentów handlowych;

- działania mające na celu reklamę i promocję produktów na targach i wystawach organizowanych na terytorium Polski.

Ponadto do obowiązków Strony należy również koordynowanie i planowanie czynności dotyczących produkcji w celu zapewnienia odpowiedniej jakości produktów i terminowego ich wykonania oraz wyznaczenie osób odpowiedzialnych za realizację dostaw do klientów.

Z tytułu wykonywania powyższych czynności Spółka otrzymuje wynagrodzenie w wysokości skalkulowanej jako suma kosztów poniesionych przez Spółkę w związku z wykonywaniem umowy powiększoną o naliczoną marżę od tych kosztów.

Zdaniem Strony w powyższej sytuacji, przy założeniu, że zlecający jako nabywca usług poda świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż Polska, a numer ten zostanie wykazany na fakturze, miejscem świadczenia tych usług będzie terytorium państwa członkowskiego, które wydało numer nabywcy.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.

W myśl tego ostatniego przepisu w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Faktury stwierdzające świadczenie usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, zgodnie z § 27 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) powinny zawierać dane określone § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Stosownie do ust. 4 cyt. przepisu w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 28 ust. 6 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, iż Spółka, na podstawie art. 28 ust. 6 w/w ustawy nie jest zobowiązana do rozliczania VAT z tytułu świadczenia w/w usług.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko strony należy uznać za prawidłowe.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa) w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie