POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-69-2/ET/05

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.09.2005, sygn. PP/443-69-2/ET/05, Drugi Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po zapoznaniu się z treścią wniosku Nr Fn 3327-03/2005 z dnia 17 czerwca 2005r. (doręczonego dnia 20 czerwca 2005r.), uzupełnionego pismem Nr Fn 3327-03/2005 z dnia 2 września 2005r. (doręczonym dnia 5 września 2005r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Gminy ...................... Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu

stwierdza, że

stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art.14a wskazanej na wstępie ustawy stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Pismem Nr Fn 3327-03/2005 z dnia 17 czerwca 2005r. (doręczonym dnia 20 czerwca 2005r.), uzupełnionym pismem Nr Fn 3327-03/2005 z dnia 2 września 2005r. (doręczonym dnia 5 września 2005r.) Gmina ......................., reprezentowana przez Wójta Gminy, zwróciła się o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie w następującym stanie faktycznym.

Gmina przeznaczyła do sprzedaży działkę gruntu o pow. 390 m2 . Jej sprzedaż ma polepszyć warunki zagospodarowania sąsiedniej nieruchomości, zabudowanej budynkiem mieszkalnym. Sprzedawana działka stanowi - według ewidencji gruntów "łąki kl.V". Dla terenu, w którym położona jest działka, nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego (jedynie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w którym grunty te są ujęte jako obszar koncentracji usług publicznych i komercyjnych o znaczeniu lokalnym). W treści uzupełnienia Podatnik wskazał, że w uchwalonym studium kategoria oznaczenia gruntów jako "obszar koncentracji usług publicznych i komercyjnych o znaczeniu lokalnym" została zastosowana dla określenia przyszłego przeznaczenia gruntów. Zgodnie z ustawą o planowaniu przestrzennym studium, które określa politykę przestrzenną gminy, stanowi podstawę do opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Oznaczając w studium przedmiotowe grunty jako obszar koncentracji usług publicznych i komercyjnych o znaczeniu lokalnym, należy przyjąć, że w przyszłości tereny te zostaną zakwalifikowane jako grunty przeznaczone pod zabudowę na działalność wskazaną w planach.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny Gmina pyta " czy w związku z faktem gdy dla danego terenu Gmina nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego, stawka podatku od towarów i usług lub ewentualne zwolnienie z tego podatku zależeć będzie od obecnego charakteru działki, przy uwzględnieniu polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego? Czy posiadane studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy jest wystarczające do zakwalifikowania gruntów figurujących w rejestrze gruntów jako łąki lub rola jako tereny budowlane lub grunty przeznaczone pod zabudowę?". Zdaniem Podatnika stawka podatku od towarów i usług lub ewentualne zwolnienie z tego podatku zależeć będzie od obecnego charakteru działki. Podstawą do zakwalifikowania gruntów jest ewidencja gruntów. W omawianym przypadku, gdy działka przeznaczona do sprzedaży oznaczona jest w ewidencji gruntów jako "łąka kl. V" - z mocy art.43 ust.1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT. Jeśli nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego wiążący jest obowiązujący stan prawny danej działki.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje.

Na podstawie art.5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) - zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 6 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Z powyższego stanu prawnego wynika, iż grunty są towarami w rozumieniu ustawy, co powoduje, iż ich odpłatna dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług..

Zgodnie z art.43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się z podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. W opinii tut. organu dla prawidłowego określenia rodzaju i przeznaczenia terenów winno się posłużyć miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art.4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.). Jednakże wobec faktu, iż w dniu zawarcia transakcji nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, należy posłużyć się inną, istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie powołanej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie natomiast z art.9 ust. 1 powołanej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwany dalej "studium", w którym wg Gminy przedmiotowy teren jest oznaczony jako teren położony na obszarze koncentracji usług publicznych i komercyjnych o znaczeniu lokalnym. Ponadto w myśl ust. 4 powołanego art.9 ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych. Powyższe powoduje, iż w opinii tut. organu, przedmiotowa transakcja nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust.1 pkt 9 ustawy. Zzgodnie z powołanym przepisem zwolnieniu z opodatkowania podlega m.in. dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny przeznaczone pod zabudowę. Jako tereny przeznaczone pod zabudowę należy uznać nie tylko tereny, które są ujęte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako teren budowlany, ale należy brać pod uwagę "przeznaczenie" danych terenów. Natomiast zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym w obowiązującym studium, teren ten jest oznaczony jako teren położony na obszarze koncentracji usług publicznych i komercyjnych o znaczeniu lokalnym. Powyższe powoduje, iż stanowisko Gminy jest nieprawidłowe i dostawa tego gruntu nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług o którym mowa w art. 43 ust.1 pkt 9 ustawy.

W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, że powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez Podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 art.14b.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art.14a§4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Opolu