
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2005-08-18, uzupełnionego pismem z dnia 2005-09-14, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej wysokości stawki podatku od towarów i usług przy opodatkowaniu dostawy nieruchomości zabudowanej, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mońkach stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku nie jest prawidłowe.
W dniu 2005-08-19 (data stempla pocztowego) tamt. Urząd Miejski złożył wniosek z dnia 2005-08-18, uzupełniony następnie pismem z dnia 2005-09-14, o interpretację przepisów prawa podatkowego odnośnie zastosowania stawki podatku od towarów i usług do opodatkowania sprzedaży nieruchomości, która zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest do działalności gospodarczej. Nieruchomość zabudowana jest budynkiem będącym towarem używanym. W stosunku do tego budynku nie przysługiwało wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Na jego ulepszenie nie były ponoszone wydatki.Zdaniem pytającego, do sprzedaży tej nieruchomości właściwą będzie 22 % stawka podatku.
Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej naczelnik urzędu skarbowego, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się
postępowanie podatkowe lub kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mońkach - po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego i obowiązującego stanu prawnego oraz stwierdzeniu, że nie toczy się w tej sprawie postępowanie podatkowe lub kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym - postanawia udzielić następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 536 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Przez towary - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich cześci, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemi ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przez towary używane, stosownie do art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat. Natomiast w myśl ust. 6 tego artykułu w/w zwolnienia nie stosuje się do dostawy budynków, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub
budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy. Oznacza to, że dostawa gruntu podlega opodatkowaniu według takiej samej stawki podatku jak budynek, który się na nim znajduje.
Z przedstawionego przez pytającego stanu faktycznego wynika, że zostały spełnione wszystkie warunki do zwolnienia od podatku sprzedaży przedmiotowej nieruchomości na podstawie wspomnianego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Nie jest więc słuszne jego stanowisko, że do opodatkowania sprzedaży tej nieruchomości właściwa jest stawka 22 %.
W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji postanowienia.
Jednocześnie informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Nie jest ona wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia oraz do
czasu zmiany przepisów prawa podatkowego dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego.
