Działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. ... - Interpretacja - I US II-443/85/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.08.2005, sygn. I US II-443/85/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1, art. 15, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowego od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), § 6 ust. 3 i 4, § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 10.08.2005 r., znak ZD-NF 3364/88/2005 z datą wpływu do tut. Urzędu 17.08.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego - postanawia uznać stanowisko Jednostki za prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 10.08.2005 r. Jednostka zwróciła się do tut. Organu podatkowego z zapytaniem czy może odliczyć podatek naliczony związany z wydatkami ponoszonymi przy realizacji zadania "Przebudowa ulic R. w ciągu drogi krajowej - dostosowanie do wymogów UE" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego -Transport.

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką budżetową Gminy Miasta, nie mającą osobowości prawnej, powołaną uchwałą Rady Miasta z dnia 6.05.1997 r., podporządkowaną Zarządowi Miasta, przy pomocy której Gmina zarządza drogami i zielenią miejską w oparciu o roczny plan finansowy sporządzony na podstawie budżetu Gminy. Jednostka realizuje plany rzeczowo-finasowe budżetu, w tym programu operacyjnego SPOT. W ramach zadania "Przebudowa ulic R. w ciągu drogi krajowej - dostosowanie do wymogów UE" w ramach programu SPOT Jednostka zleci wykonanie robót budowlano-drogowych w ciągu drogi krajowej nr 4 mających na celu dostosowanie nośności wymienionej drogi do wymogów Unii Europejskiej. Z informacji podanych przez Wnioskodawcę przebudowane drogi będą ogólnodostępne transportowi kołowemu i nie będą służyły do generowania czynności podlegających opodatkowaniu.

Zdaniem Jednostki nie ma podstaw prawnych do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie robót budowlano-drogowych, sfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, uprzejmie informuje:

Podatnikom podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest fundamentalną zasadą konstrukcji VAT, która opiera się na zasadzie potrącalności podatku naliczonego zapłaconego w poprzednich fazach obrotu, a każdy przypadek jego ograniczenia musi wynikać wprost z przepisów prawa. Należy jednak podkreślić, iż podatnik może skorzystać z tego uprawnienia przy ustaleniu swojego zobowiązania podatkowego, lecz nie stanowi to jego obowiązku.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT. Zgodnie z powołanym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści tego przepisu wynika, iż:

    - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zwanego również prawem do odliczenia podatku naliczonego, przysługuje jedynie podatnikowi,
    - podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z którego może skorzystać lub nie,
    - prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych"

Mając na uwadze przedstawiony przez Jednostkę w zapytaniu stan faktyczny, dla ustalenia i realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest dokonanie w szczególności analizy pod kątem istnienia związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Określając tę zasadę w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ustawodawca wskazał, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem naliczono ten podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Chodzi w tym przypadku o czynności opodatkowane VAT, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT tj.:

    - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
    - eksport towarów,
    - import towarów,
    - wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
    - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przedstawiona zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakim dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Odliczenie to odbywa się wówczas w określonej przepisami prawa proporcji.

Mając powyższe na uwadze, tut. Organ podatkowy poddał analizie stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika zgodnie z którym, Wnioskodawca jako jednostka budżetowa Gminy Miasta, przy pomocy której Gmina zarządza drogami i zielenią miejską zrealizuje inwestycję pn. "Przebudowa ulic R. w ciągu drogi krajowej - dostosowanie do wymogów UE". Realizacja przedmiotowej inwestycji nie spowoduje w przyszłości powstania źródła czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na podstawie art. 7 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych miasta należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty między innymi w zakresie dróg, ulic, mostów placów oraz organizacji ruchu drogowego. Gmina realizuje zatem zadania, których wykonanie nie będzie podlegać ustawie o podatku od towarów i usług lub ich wykonanie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku. Do zadań takich należy przedmiotowa inwestycja realizowana przez Gminę Miasto przy pomocy swojej jednostki organizacyjnej.

Mając na uwadze powyższe Jednostce nie przysługuje prawo do rozliczenia (odzyskania) - na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług kwot podatku naliczonego wynikających z faktur wystawionych przez wykonawcę przedmiotowej inwestycji.

Tut. Organ podatkowy dokonał również analizy przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego, w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), a w szczególności rozdziału 12 tego rozporządzenia określającego przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Jak wynika z pisma Jednostki Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju nie stanowią bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia a co za tym idzie Jednostka nie może się ubiegać o zwrot podatku VAT w trybie określonym w rozdziale 12 rozporządzenia, gdyż przepisy te nie będą miały w tym przypadku zastosowania.

Dokonując analizy przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego w świetle ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) tut. Organ podatkowy stwierdza, iż Jednostka nie ma możliwości zaliczenia nie odliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodów, w celu skompensowania go poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie bowiem z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 3, powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku jednostki budżetowe.

Reasumując, Jednostce realizującej opisane w zapytaniu zadanie inwestycyjne nie przysługuje prawo do rozliczenia (odzyskania) - na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług i jej aktów wykonawczych lub ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących zakupy robót budowlano - drogowych o których mowa w piśmie Jednostki.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie