Ze skierowanego do tut. Organu pisma wynika, że Spółka w dniu 29.11.2004r. zawarła umowę na dofinansowanie projektu "...". Środki na realizację progr... - Interpretacja - P1/443/69/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.07.2005, sygn. P1/443/69/05, Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ze skierowanego do tut. Organu pisma wynika, że Spółka w dniu 29.11.2004r. zawarła umowę na dofinansowanie projektu "...". Środki na realizację programu pochodzą w 75% ze środków PHARE, pozostałe w 25% finansowane są z budżetu państwa. W złożonym zapytaniu Podatnik zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, jaka stawka podatku VAT obowiązuje przy realizacji usług szkoleniowych i doradczych finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej PHARE w wysokości 75% oraz środków budżetu państwa 25%. Zdaniem Strony w przypadku usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej będzie miała zastosowanie stawka 0%, natomiast w przypadku usług finansowanych z budżetu państwa będzie miała zastosowanie stawka VAT 22% przy usługach doradczych oraz stawka zwolniona przy usługach szkoleniowych. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przyznanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej PHARE, oraz z budżetu państwa służyć mają realizacji projektu polegającego na organizowaniu bezpłatnych szkoleń - ustawowo zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, oraz bezpłatnych usług doradczych opodatkowanych podstawową stawką podatku VAT tj. 22%. W przypadku nieodpłatnego świadczenia usług, które uprzednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz.970 z późn. zm.), zwalnia się z podatku te usługi na podstawie § 8 ust. 1pkt. 1 powyższego rozporządzenia.

W myśl § 6 ust. 3 powołanego rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących: 1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej ( PHARE ), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;2) kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA). Zgodnie z § 6 ust. 4 tego rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie: 1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, 2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy - z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Środki pomocowe, o których pisze Strona pochodzą z budżetu Unii Europejskiej PHARE przekazane są na podstawie umowy zawartej w dniu 29.11.2004r.

W kontekście powołanych wyżej uregulowań prawnych, dofinansowanie ze środków budżetu Unii Europejskiej, można uznać za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 cyt. rozporządzenia. Zatem w stosunku do nieodpłatnego świadczenia przez Spółkę usług , które uprzednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 obowiązuje zwolnienie z podatku VAT. W przypadku świadczenia usług (finansowanych z budżetu państwa) szkoleniowych obowiązuje zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, natomiast w przypadku usług doradczych stawka 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT. Wobec powyższego, w ocenie organu podatkowego, prezentowane w zapytaniu stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia. Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji.

Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie