
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
Spółka przedstawiając stan faktyczny twierdzi, że na podstawie umów zawartych przed 01.05.2004r realizuje Programy Ramowe Unii Europejskiej (V PR i VI PR). Środki finansowe na realizację programów przekazywane są z budżetu Unii Europejskiej na wyodrębnione rachunki bankowe i traktowane są jako środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Istotą umów zawieranych przez Stronę na realizacje projektów są jednak zapisy, że środki finansowe przekazywane są, w ratach w formie zaliczek. W praktyce, tylko pierwsze raty środków pozwalają na dokonywanie zapłat bezpośrednio z wyodrębnionego rachunku. Raty pośrednie oraz rata końcowa przekazywane są dopiero w momencie zaakceptowania raportów częściowych lub raportu końcowego. Od daty przyjęcia raportu do czasu przekazania środków upływa wiele miesięcy. Spółka zapewnia sobie środki własne na pokrycie bieżących kosztów projektu, które następnie są zwracane przez stronę umowy na wyodrębniony rachunek bankowy.
Finansowanie ze środków Unii w przeważającej części zakupów przybiera formę refundacji poniesionych wydatków.
Zdaniem Spółki refundacja przez Unię poniesionych wydatków na realizacje projektów nie pozbawia podatnika prawa do występowania, na podstawie § 27 ust. 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. (Dz. U. z 2004r. Nr 97 poz. 970 z późn. zm.) z wnioskiem o zwrot podatku naliczonego. Dowodem dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej powinna być faktura opłacona pierwotnie ze środków własnych, a następnie refundowana przez stronę umowy.
Zasady zwrotu podatku od towarów i usług podatnikom dokonującym nabycia towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej są uregulowane w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 97, poz. 970 z późn. zm.).
Zgodnie z § 23 pkt 1 w/w rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.
W myśl ust.2. § 23 przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.
Przesłanki jakie podatnik musi spełnić dla uzyskania zwrotu podatku zostały określone w § 25 cyt. rozporządzenia. W ust. 2 przywołanego przypisu stanowi, iż zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4. Z kolei w myśl § 26 ust. 1 w/w rozporządzenia zwrot podatku przysługuje także w przypadku, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów są finansowane w części z środków rachunku bankowego, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, a w części z innych środków finansowych.
Uwzględniając powyższe uregulowania, stwierdzić należy że jeżeli, podatnik dokonuje zakupów w ramach realizacji programu pomocowego i finansuje je w całości z własnych funduszy, a więc nie finansuje części zakupów z środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej bądź też nie finansuje z tych środków przynajmniej wartości netto zakupów, to nie może on korzystać z prawa do zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 12 w/w rozporządzenia.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
