Zwrot podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją Działania 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w ramach inicjatywy Leader;... - Interpretacja - 0112-KDIL4.4012.432.2017.1.SŚ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.10.2017, sygn. 0112-KDIL4.4012.432.2017.1.SŚ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zwrot podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją Działania 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w ramach inicjatywy Leader; Poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność &− projekty własne; Poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2017 r. (data wpływu 1 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją Działania 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w ramach inicjatywy Leader; Poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność &− projekty własne; Poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją Działania 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w ramach inicjatywy Leader; Poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność &− projekty własne; Poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest organizacją posiadającą osobowość prawną wpisaną do KRS. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, podpisując umowę o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Z przyznanej dotacji Wnioskodawca będzie korzystać do roku 2023. Stowarzyszenie w ramach umowy realizuje i będzie realizować Działanie 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w ramach inicjatywy Leader; Poddziałanie 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność &− projekty własne; Poddziałanie 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałanie 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji. W ramach Poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania będą realizowane projekty współpracy.

W ramach realizacji projektów współpracy i projektów własnych będą finansowane następujące koszty: administracyjne (wynagrodzenie koordynatora projektu, opłaty bankowe, księgowe); marketingowe (zakup materiałów promocyjnych, wykonanie plakatów, ulotek, ogłoszenia w prasie i radiu); koszty poniesione z tytułu organizacji szkoleń i wyjazdów (zakup usług hotelowych, ubezpieczeń, wyżywienie, transport uczestników, wynagrodzenie dla prowadzących); koszty organizacji warsztatów (zakup produktów do wytworzenia produktu lokalnego, wynagrodzenie dla prowadzących).

Płatnikiem zawartych umów na realizację Projektów będzie ARiMR. Realizując projekty w ramach inicjatywy Leader, Stowarzyszenie nie będzie osiągało żadnego dochodu, usługi szkoleniowe będą mieściły się w zakresie edukacji. Nabyte towary i usługi nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w okresie przygotowania i wdrażania projektów współpracy w ramach PROW 2014-2020.

W ramach Poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji finansowane są koszty utrzymania biura (zakup materiałów biurowych i wyposażenia, najem, media, środki czystości, wynagrodzenia, koszty administracyjne), koszty nieodpłatnej działalności doradczej i szkoleniowej dla potencjalnych beneficjentów, koszty szkoleniowe dla pracowników biura członków Zarządu i Rady, koszty promocji, ogłoszeń w prasie i radiu. Najważniejszym zadaniem Stowarzyszenia będzie przygotowanie konkursów, ogłaszanie naborów, wybór projektów do dofinansowania i rozliczenie (projekty grantowe).

Podatek VAT ponoszony w ramach realizacji wszystkich działań prowadzonych przez Stowarzyszenie stanowi koszt kwalifikowany i podlega refundacji lub udzielany jest w formie ryczałtu. Stowarzyszenie nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca/Stowarzyszenie może ubiegać się o zwrot podatku naliczonego VAT od zakupu towarów i usług w związku z realizacją Działania 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w ramach inicjatywy Leader; Poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność &− projekty własne; Poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie realizując projekt finansowany ze środków UE nie będąc podatnikiem podatku VAT nie może odliczyć naliczonego podatku VAT od zakupu towarów i usług. Wobec powyższego nie występują przesłanki stwarzające podstawę do zwrotu podatku VAT co skutkuje, że kwota podatku VAT dla Stowarzyszenia stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przepisów ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją posiadającą osobowość prawną wpisaną do KRS. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, podpisując umowę o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Z przyznanej dotacji Wnioskodawca będzie korzystać do roku 2023. Stowarzyszenie w ramach umowy realizuje i będzie realizować Działanie 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w ramach inicjatywy Leader; Poddziałanie 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność &− projekty własne; Poddziałanie 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałanie 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji. W ramach Poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania będą realizowane projekty współpracy.

W ramach realizacji projektów współpracy i projektów własnych będą finansowane następujące koszty: administracyjne (wynagrodzenie koordynatora projektu, opłaty bankowe, księgowe); marketingowe (zakup materiałów promocyjnych, wykonanie plakatów, ulotek, ogłoszenia w prasie i radiu); koszty poniesione z tytułu organizacji szkoleń i wyjazdów (zakup usług hotelowych, ubezpieczeń, wyżywienie, transport uczestników, wynagrodzenie dla prowadzących); koszty organizacji warsztatów (zakup produktów do wytworzenia produktu lokalnego, wynagrodzenie dla prowadzących). Płatnikiem zawartych umów na realizację Projektów będzie ARiMR. Realizując projekty w ramach inicjatywy Leader, Stowarzyszenie nie będzie osiągało żadnego dochodu, usługi szkoleniowe będą mieściły się w zakresie edukacji. Nabyte towary i usługi nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w okresie przygotowania i wdrażania projektów współpracy w ramach PROW 2014-2020. W ramach Poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji finansowane są koszty utrzymania biura (zakup materiałów biurowych i wyposażenia, najem, media, środki czystości, wynagrodzenia, koszty administracyjne) koszty nieodpłatnej działalności doradczej i szkoleniowej dla potencjalnych beneficjentów, koszty szkoleniowe dla pracowników biura członków Zarządu i Rady, koszty promocji, ogłoszeń w prasie i radiu. Najważniejszym zadaniem Stowarzyszenia będzie przygotowanie konkursów, ogłaszanie naborów, wybór projektów do dofinansowania i rozliczenie (projekty grantowe). Podatek VAT ponoszony w ramach realizacji wszystkich działań prowadzonych przez Stowarzyszenie stanowi koszt kwalifikowany i podlega refundacji lub udzielany jest w formie ryczałtu. Stowarzyszenie nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Wnioskodawca/Stowarzyszenie może ubiegać się o zwrot podatku naliczonego VAT od zakupu towarów i usług w związku z realizacją Działania 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w ramach inicjatywy Leader, Poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność &− projekty własne, Poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji.

W tym miejscu należy wskazać, że na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, realizując projekty w ramach inicjatywy Leader, Stowarzyszenie nie będzie osiągało żadnego dochodu, usługi szkoleniowe będą mieściły się w zakresie edukacji. Nabyte towary i usługi nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w okresie przygotowania i wdrażania projektów współpracy w ramach PROW 2014-2020. Ponadto, Stowarzyszenie nie prowadzi i nie będzie prowadziło działalności gospodarczej. Zatem Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

W zakresie przedmiotowego działania Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia tych warunków, nie będzie miało więc możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Stowarzyszenie nie może ubiegać się o zwrot podatku naliczonego od zakupu towarów i usług w związku z realizacją Działania 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w ramach inicjatywy Leader; Poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność &− projekty własne; Poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r., poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej