Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji budowy placu zabaw i siłowni zewnętrznej. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.309.2017.1.MR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.09.2017, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.309.2017.1.MR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji budowy placu zabaw i siłowni zewnętrznej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2017 r. (data wpływu 21 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji budowy placu zabaw i siłowni zewnętrznej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji budowy placu zabaw i siłowni zewnętrznej

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Klub) jako stowarzyszenie zarejestrowane jako czynny podatnik VAT składa co miesiąc deklarację VAT-7. W ramach stowarzyszenia Klub prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie pomieszczeń oraz wykonywaniu usług reklamowych. Uzyskane dochody przeznaczane są na działalność statutową, tj. nieodpłatne rozpowszechnianie i krzewienie kultury fizycznej i sportu, rekreacji i zdrowego odpoczynku wśród mieszkańców. W związku z zakresem swojej działalności w najbliższym czasie Klub zamierza podjąć inwestycję w zakresie budowy placu zabaw oraz siłowni zewnętrznej. Na plac zabaw zostaną zamontowane huśtawki, zestaw rekreacyjny, karuzele, infrastruktura porządkowa na siłowni zewnętrznej, urządzenia do ćwiczeń.

Ww. inwestycja po zakończeniu będzie udostępniona dzieciom, młodzieży i dorosłym mieszkańcom miejscowości i okolicy nieodpłatnie. Celem inwestycji jest poprawa harmonii społecznej oraz warunków życia mieszkańców, podnoszenie atrakcyjności miejscowości, rozwoju inicjatyw lokalnych i integracji społecznej.

Inwestycja ma się przyczynić do jakości spędzenia wolnego czasu i poprawy zdrowia.

Wymienione wydatki będą tylko i wyłącznie związane z działalnością Klubu niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy VAT naliczony od poniesionych wydatków na wyżej opisaną inwestycję budowy placu zabaw i siłowni zewnętrznej podlega odliczeniu od podatku należnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego od podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy spełnione zostaną określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towar i usługa, z których nabyciem podatek został naliczony wykorzystane są do czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczeń podatku naliczonego od poniesionych wydatków na inwestycje, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, ich zakup wykorzystywany będzie do czynności zwolnionych od podatku.

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, planowane wydatki nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Klub jako stowarzyszenie zarejestrowane jako czynny podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie pomieszczeń oraz wykonywaniu usług reklamowych. Uzyskane dochody przeznaczane są na działalność statutową, tj. nieodpłatne rozpowszechnianie i krzewienie kultury fizycznej i sportu, rekreacji i zdrowego odpoczynku wśród mieszkańców. W związku z zakresem swojej działalności w najbliższym czasie Klub zamierza podjąć inwestycję w zakresie budowy placu zabaw oraz siłowni zewnętrznej. Ww. inwestycja po zakończeniu będzie udostępniona dzieciom, młodzieży i dorosłym mieszkańcom miejscowości i okolicy nieodpłatnie. Wymienione wydatki będą tylko i wyłącznie związane z działalnością Klubu niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji budowy placu zabaw i siłowni zewnętrznej.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w świetle zapisów art. 86 ust. 1 ustawy, Klubowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych przy wykonaniu przedmiotowego projektu z uwagi na brak związku tych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z opisaną we wniosku inwestycją budowy placu zabaw i siłowni zewnętrznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej