Odliczenie podatku uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej spra... - Interpretacja - 1462-IPPP1.4512.80.2017.1.MK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21.03.2017, sygn. 1462-IPPP1.4512.80.2017.1.MK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Odliczenie podatku uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż, jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca w świetle art. 86 ust. 1 ustawy nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanego we wniosku projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2017 r. (data wpływu 3 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest państwową osobą prawna w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz .U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.) Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Do zadań statutowych należy ochrona przyrody, a w szczególności:

  • prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenie zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;
  • udostępnianie obszaru na zasadach określonych w planie ochrony, o których mowa w art. 18 ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016 r. poz. 2134 ze zm.), lub w zadaniach ochronnych, o których mowa w w art. 22 ustawy o ochronie przyrody i w zarządzeniach dyrektora KPN;
  • prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Dodatkowo Wnioskodawca może wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2013 r. poz. 672 ze zm.). Działalność KPN w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) i czynności te są co do zasady wykonywane nieodpłatnie, ponieważ są finansowane głównie ze środków dotacji budżetowych. Wnioskodawca wykonuje także czynności odpłatne mieszczące się w pojęciu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca uzyskuje przychody:

  1. - opodatkowane : z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, sadzonek drzew i krzewów, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży gadżetów edukacyjnych, usług parkingowych, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu KPN do zdjęć filmowych, przejazdów konnych i na organizacje imprez, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów, z opłat za zezwolenia na odstrzał zwierzyny łownej,
  2. - zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, z dzierżawy gruntów na cele rolnicze,
  3. - związane z wykonywaniem działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie Wnioskodawcy oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Komisji Europejskiej na realizacje projektów na rzecz ochrony środowiska LIFE, dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, dofinansowania z państwowych uczelni wyższych, przychody finansowe (odsetki bankowe i za zwłokę, dodatnie różnice kursowe), kary, odszkodowania i nawiązki.

Wnioskodawca w ramach wykonywania swojej działalności statutowej zamierza współrealizować projekt. Projekt będzie finansowany ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2010 przy udziale współfinansowania ze środków dotacji budżetowej celowej. Projekt ma charakter edukacyjno - aktywizacyjny. Głównym celem projektu jest zaangażowanie kluczowych grup tworzących społeczności lokalne - lokalnych mieszkańców, decydentów, przedsiębiorców i rolników- we współpracę z parkiem na rzecz ochrony przyrody. Realizacja projektu ma uwrażliwić społeczności lokalne na środowisko przyrodnicze oraz uświadomić płynące korzyści z dobrze zachowanej przyrody. Zaplanowane działania w projekcie mają przyczynić się do wzmocnienia poczucia odpowiedzialności ekologicznej mieszkańców obszarów należących do Wnioskodawcy.

Główny cel projektu zostanie zrealizowany poprzez 4 cele szczegółowe:

  1. Zwiększenie świadomości i wiedzy mieszkańców napływowych z zakresu możliwości działania na rzecz ochrony przyrody. Cel zostanie zrealizowany poprzez przeprowadzenie cyklu warsztatów z zakresu stosowania przydomowych dobrych praktyk i rozwiązań przyczyniających się do poprawy i ochrony środowiska przyrodniczego, skierowanych do mieszkańców gmin położonych w strefie intensywnych procesów suburbanizacyjnych.
  2. Włączenie mieszkańców w procesy partycypacyjnego zarządzania na terenie gmin objętych projektem, w tym w szczególności w kwestie związane z planowaniem przestrzennym. Cel zostanie zrealizowany poprzez wypracowanie modelowych wzorców architektonicznych, katalogu dobrych praktyk błękitno-zielonej infrastruktury, do późniejszego wykorzystania oraz stosowania przez gminy należące do Wnioskodawcy. Ponadto, realizacji tego celu posłuży przeprowadzenie pilotażowego procesu uspołeczniania procedury uchwalania miejscowego planu zagospodarowania terenu, połączone ze szkoleniami dla urzędników gminnych zajmujących się planowaniem przestrzennym.
  3. Partycypacyjne wypracowanie modelu zaangażowania biznesu w działania statutowe Wnioskodawcy. Cel zostanie zrealizowany poprzez aktywizację firm działających na terenie Wnioskodawcy na rzecz ochrony przyrody i uświadomienie osobom odpowiedzialnym za ich funkcjonowanie sposobów, w jakich w ramach działalności firmy mogą chronić przyrodę, jednocześnie czerpiąc z tego korzyści wizerunkowe,
  4. Budowanie wzrostu świadomości związków pomiędzy stosowanymi praktykami rolniczymi a ochroną przyrody, wraz ze wzrostem wiedzy na temat korzystnych dla środowiska i jakości żywności zmian w gospodarce rolnej i przetwórstwie wśród rolników z terenu Wnioskodawcy i otuliny. Cel zostanie zrealizowany poprzez aktywizację rolników sprzyjającą wzrostowi świadomości jakie korzyści mogą wynikać z lokalizacji ich gospodarstw na terenie gmin parkowych.

W projekcie przewidziano następujące działania:

  1. Badanie opinii i świadomości mieszkańców gmin położonych po południowo-wschodniej stronie na temat korzyści i walorów wynikających z mieszkania w otulinie;
  2. Stworzenie Katalogu dobrych praktyk (broszura w wersji elektronicznej) wraz z interaktywną mapą rozwiązań korzystnych dla przyrody;
  3. Cykl praktycznych warsztatów;
  4. Opracowanie wzornika architektonicznego;
  5. Uspołecznienie procesu uchwalania planu miejscowego w formie pilotażowej w gminie;
  6. Szkolenie z dobrych praktyk planowania przestrzennego dla urzędników z gmin objętych projektem;
  7. Analiza interesariuszy i przeprowadzenie badań fokusowych wśród przedsiębiorców;
  8. Partycypacyjne wypracowanie możliwych form współpracy na rzecz ochrony przyrody, poprzez przeprowadzenie warsztatów z grupą roboczą;
  9. Opracowanie broszury podsumowującej rezultaty pracy grupy roboczej do komunikacji różnych modeli współpracy z przedsiębiorcami w zakresie ochrony środowiska;
  10. Badanie jakościowe dot. postrzeganych korzyści z prowadzenia gospodarstwa na terenach chronionych oraz wiedzy na temat zrównoważonego wykorzystywania zasobów naturalnych;
  11. Jarmark edukacyjny dla rolników i mieszkańców gmin;
  12. Stworzenie sieci kontaktów lokalnych wytwórców;
  13. Strona internetowa projektu i profil Facebook;
  14. Promocja i komunikacja projektu;
  15. Działanie podsumowujące - całodniowy festyn dla społeczności lokalnych.

W trakcie realizacji zadań projektu nie będą pobierane żadne opłaty tytułem udziału w warsztatach, wstępu na obszar działań, a grunty, na których realizowane będą poszczególne działania w projekcie, nie będą dzierżawione i odpłatnie udostępniane. Nie planuje się także na tych gruntach prowadzenia działalności handlowej i wytwórczej. Zakupywane towary i usługi na potrzeby projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną dokonywaną u Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy podczas realizacji projektu Wnioskodawca będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z planowanymi zakupami towarów i usług na potrzeby tego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, podczas realizacji projektu Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Planowane zakupy towarów i usług na potrzeby tego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. Nr 710, z późn zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się () do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach wykonywania swojej działalności statutowej zamierza współrealizować projekt. Projekt będzie finansowany ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2010 przy udziale współfinansowania ze środków dotacji budżetowej celowej. Projekt ma charakter edukacyjno - aktywizacyjny. Głównym celem projektu jest zaangażowanie kluczowych grup tworzących społeczności lokalne - lokalnych mieszkańców, decydentów, przedsiębiorców i rolników- we współpracę z parkiem na rzecz ochrony przyrody. Realizacja projektu ma uwrażliwić społeczności lokalne na środowisko przyrodnicze oraz uświadomić płynące korzyści z dobrze zachowanej przyrody. Zaplanowane działania w projekcie mają przyczynić się do wzmocnienia poczucia odpowiedzialności ekologicznej mieszkańców obszarów należących do Wnioskodawcy.

Główny cel projektu zostanie zrealizowany poprzez 4 cele szczegółowe:

  1. Zwiększenie świadomości i wiedzy mieszkańców napływowych z zakresu możliwości działania na rzecz ochrony przyrody. Cel zostanie zrealizowany poprzez przeprowadzenie cyklu warsztatów z zakresu stosowania przydomowych dobrych praktyk i rozwiązań przyczyniających się do poprawy i ochrony środowiska przyrodniczego, skierowanych do mieszkańców gmin położonych w strefie intensywnych procesów suburbanizacyjnych.
  2. Włączenie mieszkańców w procesy partycypacyjnego zarządzania na terenie gmin objętych projektem, w tym w szczególności w kwestie związane z planowaniem przestrzennym. Cel zostanie zrealizowany poprzez wypracowanie modelowych wzorców architektonicznych, katalogu dobrych praktyk błękitno-zielonej infrastruktury, do późniejszego wykorzystania oraz stosowania przez gminy należące do Wnioskodawcy. Ponadto, realizacji tego celu posłuży przeprowadzenie pilotażowego procesu uspołeczniania procedury uchwalania miejscowego planu zagospodarowania terenu, połączone ze szkoleniami dla urzędników gminnych zajmujących się planowaniem przestrzennym.
  3. Partycypacyjne wypracowanie modelu zaangażowania biznesu w działania statutowe Wnioskodawcy. Cel zostanie zrealizowany poprzez aktywizację firm działających na terenie Wnioskodawcy na rzecz ochrony przyrody i uświadomienie osobom odpowiedzialnym za ich funkcjonowanie sposobów, w jakich w ramach działalności firmy mogą chronić przyrodę, jednocześnie czerpiąc z tego korzyści wizerunkowe.
  4. Budowanie wzrostu świadomości związków pomiędzy stosowanymi praktykami rolniczymi a ochroną przyrody, wraz ze wzrostem wiedzy na temat korzystnych dla środowiska i jakości żywności zmian w gospodarce rolnej i przetwórstwie wśród rolników. Cel zostanie zrealizowany poprzez aktywizację rolników sprzyjającą wzrostowi świadomości jakie korzyści mogą wynikać z lokalizacji ich gospodarstw na terenie gmin parkowych.

W projekcie przewidziano następujące działania:

  1. Badanie opinii i świadomości mieszkańców gmin położonych po południowo-wschodniej stronie na temat korzyści i walorów wynikających z mieszkania w otulinie;
  2. Stworzenie Katalogu dobrych praktyk (broszura w wersji elektronicznej) wraz z interaktywną mapą rozwiązań korzystnych dla przyrody;
  3. Cykl praktycznych warsztatów;
  4. Opracowanie wzornika architektonicznego;
  5. Uspołecznienie procesu uchwalania planu miejscowego w formie pilotażowej w gminie;
  6. Szkolenie z dobrych praktyk planowania przestrzennego dla urzędników z gmin objętych projektem;
  7. Analiza interesariuszy i przeprowadzenie badań fokusowych wśród przedsiębiorców;
  8. Partycypacyjne wypracowanie możliwych form współpracy na rzecz ochrony przyrody, poprzez przeprowadzenie warsztatów z grupą roboczą;
  9. Opracowanie broszury podsumowującej rezultaty pracy grupy roboczej do komunikacji różnych modeli współpracy z przedsiębiorcami w zakresie ochrony środowiska;
  10. Badanie jakościowe dot. postrzeganych korzyści z prowadzenia gospodarstwa na terenach chronionych oraz wiedzy na temat zrównoważonego wykorzystywania zasobów naturalnych, jakie daje Wnioskodawca;
  11. Jarmark edukacyjny dla rolników i mieszkańców gmin;
  12. Stworzenie sieci kontaktów lokalnych wytwórców;
  13. Strona internetowa projektu i profil Facebook;
  14. Promocja i komunikacja projektu;
  15. Działanie podsumowujące - całodniowy festyn dla społeczności lokalnych.

W trakcie realizacji zadań projektu nie będą pobierane żadne opłaty tytułem udziału w warsztatach, wstępu na obszar działań, a grunty, na których realizowane będą poszczególne działania w projekcie, nie będą dzierżawione i odpłatnie udostępniane. Nie planuje się także na tych gruntach prowadzenia działalności handlowej i wytwórczej. Zakupywane towary i usługi na potrzeby projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną dokonywaną u Wnioskodawcy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, odliczenie podatku uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż, jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawca w świetle art. 86 ust. 1 ustawy nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanego we wniosku projektu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej