Na podstawie art.14 b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm. ) po dokonaniu zmiany udzielone... - Interpretacja - PP1/448-217/04/I

www.shutterstock.com

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 01.10.2004, sygn. PP1/448-217/04/I, Izba Skarbowa w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art.14 b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm. ) po dokonaniu zmiany udzielonej przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublin odpowiedzi zawartej w piśmie nr D2-443/90/04 z dnia 23.07.2004 r. wyjaśniam :Zapytanie dotyczy:

1.Czy w przypadku samochodu typowo ciężarowego nie posiadającego świadectwa homologacji, którego ładowność obliczona za pomocą wzoru jest wyższa, przysługuje odliczenie podatku naliczonego od zakupionego paliwa według ogólnych zasad ?

2.Czy do wyliczenia ładowności można wykorzystać z dowodu rejestracyjnego /tj. typ samochodu, ładowność, liczba miejsc siedzących/ ?

3.Czy można odliczać podatek naliczony od zakupionego paliwa do ciągników siodłowych, ładowarek, dźwigów i wózków widłowych ?

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54 poz. 535/ obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5. W art. 86 ust. 3 w/w ustawy określony został wzór pozwalający na obliczenie dopuszczalnej ładowności samochodów osobowych lub innych pojazdów samochodowych. Zgodnie z art. 86 ust. 5 ustawy o VAT, dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc o których mowa w ust. 3 określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której wyżej mowa, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się za również za samochody osobowe. Z powyższego nie wynika, aby brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało, że ładowność danego pojazdu jest wyższa niż określona wzorem ustalonym w art. 86 ust. 3 ustawy.Obowiązek posiadania homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania tego świadectwa wprowadzono dnia 01 stycznia 1984 r. zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 01 lutego 1983 r. Prawo o ruchu drogowym /Dz. U. Nr 6 poz. 35 z późn. zm./. Zatem jeżeli z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynika, że ładowność danego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem - podatnikowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych.

Ad. 2. Art. 86 ust. 5 w/w ustawy stanowi, iż dopuszczalną ładowność pojazdu oraz ilość miejsc /siedzeń/ określana jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono od dnia 01 stycznia 1984 r. /art. 55 ustawy z dnia 01 lutego 1983r. Dz. U. Nr 6 poz. 35/. W związku z powyższym tylko w odniesieniu do samochodu bezsprzecznie ciężarowego dla którego typu nigdy nie zostało wydane świadectwo homologacji ani decyzja zwalniająca z jego uzyskania, można wykorzystać do wyliczenia dopuszcalnej ładowności dane z dowodu rejestracyjnego dotyczące jego ładowności i liczby miejsc.

Ad. 3. Art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5. Natomiast Art. 86 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT stanowi, że przepisy art. 86 ust. 3 nie dotyczą pojazdów specjalnych - jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika że jest to pojazd specjalny. Zgodnie z art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym /Dz. U. Nr 58 poz. 515 z późn. zm./ "pojazd specjalny" jest to pojazd samochodowy lub przyczepa, konstrukcyjnie nie przeznaczone do przewozu osób lub ładunków. Należy podkreślić, że ciągniki siodłowe zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług sklasyfikowane zostały w grupie ciągników drogowych do ciągnięcia naczep. Wg stanowiska Ministerstwa Finansów zawartego w piśmie Nr PP3-812-392/2004/JL/1585pp z dnia 14 maja 2004r. podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w przypadku nabycia paliw do tych ciągników. Jeśli w świadectwie homologacji zawarto zapis, że ładowarki i dźwigi są pojazdami specjalnymi, to przepis art. 86 ust. 3 ustawy w tym przypadku nie ma zastosowania a Podatnik może odliczać podatek VAT naliczony zawarty w dokumentach zakupu paliwa do tych pojazdów na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Natomiast wózki widłowe zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług sklasyfikowane zostały w grupie 29.22.15 wózki widłowe i inne wózki do podnoszenia lub przemieszczania w transporcie wewnętrznym w związku z czym do odliczenia podatku VAT od zakupionego paliwa ma zastosowanie przepis art. 86 ust. 1 i 2 w/w ustawy o VAT.

Izba Skarbowa w Lublinie