W odpowiedzi na pismo z dnia 9.11.2004 r. (data wpływu do tut. urzędu 10.11.2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania p... - Interpretacja - PO III/443-135/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.12.2004, sygn. PO III/443-135/04, Urząd Skarbowy w Dębicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo z dnia 9.11.2004 r. (data wpływu do tut. urzędu 10.11.2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 i 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), informuje:

Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje z kontrahentem zagranicznym w zakresie obrotu wyrobami branży metalowej. W ramach tej kooperacji dokonano nabycia towarów, za które płatność miała nastąpić po dokonaniu sprzedaży. Z uwagi na brak zainteresowania na rynku sprowadzonymi w latach 1998 - 2003 towarami uzgodniono z kontrahentem ich zwrot. Ponieważ nie było możliwości potraktowania faktycznego zwrotu towarów jako korekty wcześniejszej dostawy, zastosowano do niego procedurę wewnątrzwspólnotowej dostawy, opodatkowując stawką 0-procentową VAT. Strona zwróciła się z zapytaniem o możliwość kompensaty należności wynikających ze zwrotu tego towaru a zobowiązaniami z tytułu wcześniejszego ich nabycia oraz w sprawie różnic kursowych.

W odpowiedzi na zapytanie należy stwierdzić, że do uznania wywozu towaru z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego nie jest wystarczające do uznania jej za wewnątrzwspólnotową dostawę. Nie jest również do tego wystarczające samo spełnienie warunków wymienionych w art. 41 ust. 3 i art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11.04.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zgodnie z definicją zawartą w art. 13 ust 1 ww. ustawy przez wewnatrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Czynnościami określonymi w art. 7 ww. ustawy są: przede wszystkim dostawa towarów (ust. 1), jak i inne czynności z nią zrównane (ust. 2). Wśród nich nie ma wymienionej czynności polegającej na zwrocie towaru. Ponieważ, jak podał sam pytający, "nie jest to w rzeczywistości sprzedaż, a jedynie zwrot towarów", więc nie będą w opisanym przypadku spełnione znamiona wymienione w art. 13 ust. 1 do potraktowania tej czynności jako wewnatrzwspólnotowa dostawa. Nie uznano jej za taką dostawę również na podstawie art. 13 ust. 3 ww. ustawy, który uznaje za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów również przemieszczenie przez podatnika lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego. Ponieważ celem opisanego wywozu towaru był jego zwrot, dlatego nie uznano go za wewnątrzwspólnotową dostawę również z tego powodu.

W zakresie podatku dochodowego zwrot towarów do kontrahenta zagranicznego, uprzednio nabytego i niezapłaconego nie rodzi żadnych skutków podatkowych.

W związku z powyższym przedstawiony przez podatnika sposób rozwiązania kwestii zwrotu towarów należy uznać za nieprawidłowy.

Urząd Skarbowy w Dębicy