
Temat interpretacji
Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 313, 322, 323: Odnowa i rozwój wsi PROW na lata 2007-2013 wersja 313/4/z pkt V.B.11, Parafia prosi o wydanie interpretacji indywidualnej czy Parafia ma możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT w fakturach za Remont dachu i części elewacji zabytkowego kościoła w XX, gdyż ten dokument jest niezbędny na etapie składania wniosku o płatność?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii XXX przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2010 r. (data wpływu 8 października 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 grudnia 2010 r. (data wpływu 17 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: Remont dachu i części elewacji zabytkowego kościoła w XX - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: Remont dachu i części elewacji zabytkowego kościoła w XX. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 grudnia 2010 r. (data wpływu 17 grudnia 2010 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego, pytania oraz własnego stanowiska w sprawie.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Parafia XXX złożyła wniosek o refundację środków, które zostaną poniesione w ramach realizacji zadania: Remont dachu i części elewacji zabytkowego kościoła w XX. Wniosek został złożony w Urzędzie Marszałkowskim Województwa w odpowiedzi na konkurs, ogłoszony w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie Odnowa i rozwój wsi. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 kwietnia 2010 r. (Dz. u. Nr 65 poz. 417) Wnioskodawca może aplikować o maksymalnie 75% kosztów kwalifikowalnych. z uwagi na to, iż Parafia XXX nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT nie uzyskuje dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie będzie mogła w żaden sposób odliczyć zapłaconego podatku.
W związku z powyższym już na etapie wniosku aplikacyjnego zaliczono podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych. z kolei interpretacja indywiduaIna, która potwierdzi możliwość lub wskaże na brak możliwości odliczenia podatku VAT jest niezbędna na etapie wniosku o płatność, czyli zdarzenia przyszłego. Przedmiot inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 313, 322, 323: Odnowa i rozwój wsi PROW na lata 2007-2013 wersja 313/4/z pkt V.B.11, Parafia wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej - czy Parafia ma możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT w fakturach za Remont dachu i części elewacji zabytkowego kościoła w XX, gdyż ten dokument jest niezbędny na etapie składania wniosku o płatność.
Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, iż Parafia nie figuruje w rejestrze podatników VAT, gdyż nie uzyskuje dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie może w żaden sposób odliczyć zapłaconego podatku VAT i dlatego koszt tego podatku winien zostać uznany za kwalifikowanlny a tym samym podlegać refundacji zgodnie z założeniami Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 2013.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z opisu sprawy wynika, że Parafia złożyła wniosek o refundację środków, które zostaną poniesione w ramach realizacji zadania: Remont dachu i części elewacji zabytkowego kościoła w XX. Wniosek został złożony w Urzędzie Marszałkowskim Województwa w odpowiedzi na konkurs, ogłoszony w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie Odnowa i rozwój wsi. z uwagi na to, iż Parafia Dziekanowice nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT, nie uzyskuje dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie będzie mogła w żaden sposób odliczyć zapłaconego podatku.
Zainteresowany wskazał, że przedmiot inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.
W zakresie przedmiotowego zadania Parafia nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia oraz uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn.: Remont dachu i części elewacji zabytkowego kościoła w XX realizowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Ponadto zauważyć należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
