ODPOWIEDŹ:P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa(Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 6... - Interpretacja - PP443/1/73/05

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.11.2005, sygn. PP443/1/73/05, Urząd Skarbowy w Legnicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

ODPOWIEDŹ:
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 28.09.2005 r. który wpłynął w dniu 28.09.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej braku obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu przekazania Spółce z o. o. pojemników z tworzywa sztucznego do selektywnej zbiórki odpadów na podstawie umowy użyczenia, nieodpłatnie i na czas nieokreślony, jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 29.09.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legnicy wpłynął wniosek znak: OŚR.3010-1/5/05 o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W piśmie przedstawiono następujący stan faktyczny i własne stanowisko w sprawie :
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 - Ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.),zadaniem własnym Gminy jest utrzymanie czystości i porządku oraz unieszkodliwianie odpadów komunalnych. Do realizacji między innymi tych czynności Gmina powołała Spółkę z o. o., która na własny rachunek realizuje ww. zadania
/ jest spółką prawa handlowego, w której Gmina posiada 100% udziałów /.
W roku bieżącym Gmina zamierza zakupić ze środków własnych pojemniki z tworzywa sztucznego do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Przedmiotowe pojemniki Gmina zamierza przekazać do eksploatacji ww. Spółce na podstawie umowy użyczenia, nieodpłatnie i na czas nieokreślony. Pojemniki nadal będą własnością Gminy aż do zużycia.
Gminie zakupującej pojemniki nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zakup ww. pojemników nie będzie miał związku z prowadzeniem zadania polegającego na utrzymaniu czystości i porządku oraz unieszkodliwianiu odpadów komunalnych przez Gminę, ponieważ te zadania wykonuje ww. Spółka.
W związku z powyższym, Strona wystąpiła z zapytaniem, czy przekazanie pojemników do Spółki nieodpłatnie i na czas nieokreślony spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Zdaniem Gminy, zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. Nr 54, poz. 535) mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem usług nie będących dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników. Jednakże Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a w związku z tym nie można zapisu tego artykułu traktować jako odpłatnego świadczenia usług. Wobec powyższego Gmina uważa, że skoro nie zachodzą przesłanki wynikające z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, to wówczas nieodpłatne użyczenie tych pojemników nie podlega obowiązkowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy wyjaśnia, co następuje:
Umowa użyczenia jest umową uregulowaną w art. 710 - 719 Kodeksu cywilnego. Użyczenie jest umową, w której użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez pewien czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy (art. 710). Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy:
1)oddanie rzeczy do używania na pewien czas i
2) nieodpłatność
Oceny zakresu stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, ze zm.) w odniesieniu do czynności, którą zamierza wykonać Gmina, polegającej na przekazaniu do eksploatacji Spółce z o. o. na podstawie umowy użyczenia, nieodpłatnie i na czas nieokreślony zakupionych ze środków własnych Gminy pojemników z tworzywa sztucznego do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, należy dokonać w świetle uregulowań zawartych w art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 2 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, "opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zatem w świetle wyżej cytowanego przepisu ustawy należy stwierdzić, że dostawy towarów i usług pod tytułem nieodpłatnym - co do zasady - nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż zasadą jest opodatkowanie odpłatnych czynności dostawy towarów i świadczenia usług.
Jednak w ustawie o podatku od towarów i usług ustawodawca określił przypadki, w których czynności nieodpłatnej dostawy towarów i nieodpłatnego świadczenia usług, zrównano z czynnościami odpłatnymi, poddając je w ten sposób opodatkowaniu (art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy).
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, " przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności :
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników(...)członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny -
jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części".
Z kolei art. 8 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że "nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika (...) oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług".
W świetle tych dwóch unormowań należy stwierdzić, że oddanie rzeczy do używania na podstawie umowy użyczenia nie może być kwalifikowane jako dostawa towarów, zrównana na podstawie art. 7 ust. 2 z odpłatną dostawą, gdyż wymienione w tym przepisie czynności przekazania towarów bez wynagrodzenia przenoszą prawo do rozporządzania towarami jak właściciel, a oddanie towaru do używania na pewien czas, nie spełnia tego kryterium. Oddanie towaru do używania na podstawie umowy użyczenia może być jednak zakwalifikowane jako nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą, zrównane z odpłatnym świadczeniem usług, jeżeli nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tego towaru, w całości lub części (art. 8 ust. 2 ustawy.)
W takim zakresie, w świetle tego przepisu, wydanie towaru przez podatnika na podstawie umowy użyczenia (stanowiącego nieodpłatne świadczenie usług) - podlega opodatkowaniu VAT. Nie podlega opodatkowaniu wydanie, w ramach umowy użyczenia towarów, co do których podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku, gdyż prowadziłoby to do podwójnego opodatkowania.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że umowa użyczenia zostanie zawarta przez Gminę w celu realizacji zadań własnych Gminy, o których w mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.).
Artykuł 7 ww. ustawy ustala, że zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy. Wśród rozlicznych zadań nałożonych na Gminę znajdują się m. in. zadania z zakresu utrzymania czystości i porządku oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych.
Zakup pojemników nie będzie miał związku z prowadzeniem zadania polegającego na utrzymaniu czystości i porządku oraz unieszkodliwianiu odpadów komunalnych przez Gminę, ponieważ te zadania wykonuje powołana przez Gminę Spółka z o. o.
Zatem Gminie zakupującej pojemniki, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wobec powyższego, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o VAT należy stwierdzić brak obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu przekazania przez Gminę Spółce z o. o pojemników z tworzywa sztucznego do selektywnej zbiórki odpadów na podstawie umowy użyczenia, nieodpłatnie i na czas nieokreślony.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uzupełnienia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Legnicy