Naczelnik Urzędu Skarbowego w Limanowej działając na podstawie art. 14a § 1 oraz art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. ... - Interpretacja - PP.443/10/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.04.2005, sygn. PP.443/10/05, Urząd Skarbowy w Limanowej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Limanowej działając na podstawie art. 14a § 1 oraz art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.02.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Stan faktyczny:
Wnioskiem z dnia 18.02.2005 r. uzupełnionym pismem z dnia 17.03.2005 r. odnośnie podania własnego stanowiska w sprawie podatnik zwrócił się z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji w sprawie wystawiania faktur za bilety miesięczne. Przedsiębiorstwo sprzedaje uczniom bilety miesięczne szkolne do których otrzymuje dopłatę z Urzędu Marszałkowskiego. Od chwili przystąpienia Polski do Unii Europejskiej i uruchomienia unijnych stypendiów organy wypłacające te stypendia żądają od uczniów, studentów dowodu poniesienia kosztów przejazdu w formie faktury.Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 971) w § 23 ust. 1 mówi, że za faktury uznaje się również bilety wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób taborem samochodowym. Wymienione bilety miesięczne posiadają wszystkie znamiona wymienione w § 23 i dodatkowo jeszcze konkretnego odbiorcę z wymienionym imieniem i nazwiskiem oraz miejscem zamieszkania.Natomiast ustawa o rachunkowości nie uznaje biletów za dokumenty o równoważnej wartości księgowej. W myśl ustawy o rachunkowości bilet nie jest wymieniony jako dowód księgowy, jest on tylko stwierdzeniem poniesienia wydatku. Pracownik otrzymuje polecenie wyjazdu służbowego i w tym, dokumencie rozliczany jest bilet, a polecenie wyjazdu jest dokumentem księgowym. Dla jednostek wypłacających stypendia unijne bilet nie jest dowodem księgowym i dlatego zwracają się do nas o wystawienie faktur po wykorzystaniu biletu (np. za miesiąc luty uczniowie proszą o wystawienie faktury w miesiącu marcu).Urząd Wojewódzki rozliczający te stypendia zwrócił się do szkół o udokumentowanie fakturą poniesionych wydatków przez uczniów starających się o stypendia. Jednostka prosi o wyjaśnienie w jaki sposób winna wystawiać faktury za bilety miesięczne. Do pisma o udzielenie interpretacji dołączono pismo Min. Finansów, że bilety miesięczne imienne winny być wystawiane za pośrednictwem kasy rejestrującej, a dla osób żądających faktury winny być wystawiane faktury VAT. Przedsiębiorstwo pyta czy dopuszczalne jest wystawianie faktur uczniom w ciągu miesiąca, a na koniec miesiąca skorygowanie obrotu całego miesiąca jedną fakturą korygującą lub skorygowanie go dowodem księgowym tak jak zostało przedstawione w piśmie Min. Fin.

Stanowisko podatnika :
(...) jako własne stanowisko w sprawie podało, że bilet miesięczny wydany pasażerowi jest fakturą zgodnie z § 23 ust. 1 (Dz. U. Nr 97, poz. 971), ale jest również dokumentem (umowaj w prawie przewozowym uprawniającym pasażera do korzystania z usług przez określony czas i na określonej trasie. Bilety miesięczne imienne winny być sprzedawane za pośrednictwem kasy rejestrującej, jak również na życzenie pasażera podatnik winien wystawić fakturę VAT w której widniałby dokładny numer biletu, aby można było sprawdzić czy jest on ujęty w rejestrze z kasy fiskalnej, rejestrującej Aby uchronić się przed wystąpieniem podwójnego opodatkowania - obowiązku podatkowego należy oprzeć się na dokumentacji z kasy, zaś podatek z faktur VAT korygować metodami finansowo - księgowymi.Takie postępowanie nie powodowałoby zawyżenia ani zaniżenia podatku jak i wpłynęłoby na sprawniejszą obsługę młodzieży żądającej faktur do stypendiów.Bilety miesięczne nie są również takim dokumentem który mógł by być wykorzystany do innych celów, a więc nie budzą wątpliwości spowodowania uszczuplenia któregokolwiek podatku.

Ocena prawna :
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Limanowej, po przeanalizowaniu przedstawionego w treści stanu faktycznego, w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie udzielenia odpowiedzi, uprzejmie wyjaśnia :
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie zaś z art. 106 ust. 4 cyt. ustawy VAT podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.Przepis § 23 pkt 1 rozp. Min. Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 971) stanowi, iż za fakturę uznaje się również bilety jednorazowe, wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami śmigłowcami, jeżeli zawierają następujące dane :
a) nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,
b) numer i datę wystawienia biletu,
c) odległość taryfową nie mniejszą niż 50 km,
d) kwotę należności wraz z podatkiem,
e) kwotę podatku,
W związku z powyższym warunkiem traktowania biletów jednorazowych, jako faktur VAT jest wykazanie w nich powyższych danych. Bilety jednorazowe aby mogły być uznane za faktury VAT nie muszą zawierać danych nabywcy. Natomiast wymogiem wynikającym z powyższego przepisu, jest odległość taryfowa, która musi wynosić nie mniej niż 50 km.Do sytuacji opisanej w zapytaniu podatnika nie będzie miał zastosowania przepis § 23 pkt 1 rozporządzenia, który odnosi się jedynie do biletów jednorazowych a nie biletów miesięcznych, zastosowanie będą natomiast miały ogólne zasady wystawiania faktur, wynikające z § 12 cyt. wyżej rozp. Min. Fin. Jeżeli faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik powinien dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż zgodnie z § 14 ust. 3 rozp. Min. Fin cyt. wyżej, co oznacza że nabywca otrzyma od sprzedawcy jedynie fakturę. Faktur wystawionych na rzecz osób fizycznych nie należy dodatkowo ewidencjonować w rejestrze sprzedaży VAT.

Powyższa interpretacja :
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Urząd Skarbowy w Limanowej