W związku z pismem z dnia 11.08.2004 r. w sprawie o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dot. podatku od towarów i... - Interpretacja - I-2/443-95/2004

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 10.09.2004, sygn. I-2/443-95/2004, Pierwszy Urząd Skarbowy w Zielonej Górze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W związku z pismem z dnia 11.08.2004 r. w sprawie o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dot. podatku od towarów i usług, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze działając w oparciu o art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr.137, poz. 926 ze zm.), wyjaśnia co następuje:

Z pisma wynika, że przedmiotem prowadzonej przez Spółkę działalności jest sprzedaż wysyłkowa towarów za pośrednictwem firm kurierskich, przy czym zapłata następuje przy odbiorze towaru z fakturą przez klienta (dostawa za zaliczeniem).Czy Spółka, w przypadku nieodebrania towaru i faktury przez klienta (zwrot potwierdzony przez firmę kurierską), może wystawić faktury VAT korygujące bez konieczności potwierdzania odbioru faktury korygującej przez nabywcę, bądź też czy istnieje inny sposób anulowania faktury nieodebranej z towarem (transakcja nie doszła do skutku) ?

W przypadku sprzedaży wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym ustalono, że obowiązek podatkowy powstaje z momentem otrzymania zapłaty - art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Fakturę należy w tym przypadku wystawić odbiorcy na zasadach ogólnych - z dniem wysyłki, nie później niż 7 - go dnia od dnia jej dokonania, jednak obowiązek podatkowy wiąże się nie z faktem wystawienia faktury, ale z momentem otrzymania zapłaty.

Na gruncie art. 108 ust.1 ww. ustawy, nie rodzi obowiązku zapłaty taka faktura, która została wprawdzie sporządzona dla podmiotu zamawiającego towar, lecz do realizacji zamówienia nie doszło, gdyż zamawiający odwołał zamówienie lub nie przyjął towaru (przesyłki) wraz z oryginałem faktury, a zatem nie doszło do wprowadzenia faktury do obrotu prawnego. Jeżeli do realizacji umowy sprzedaży nie doszło, wystawione dokumenty (oryginał i kopię) faktury VAT należy anulować (np. przez dokonanie na nich adnotacji uniemożliwiających ich ponowne wydanie) i zachować w aktach. W przypadku bowiem, gdy do umowy dostawy nie doszło, nie można wystawić dokumentu korygującego, który wystawia się do dokumentu posiadanego przez nabywcę.

Kiedy podatnik winien wystawić fakturę korygującą reguluje przepis § 19 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 97, poz.971.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Zielonej Górze