W odpowiedzi na pismo - zapytanie z dnia 21.06.2004 r. (data wpływu do tutejszego organu podatkowego 25.06.2004 r.) z zakresu podatku od towarów i usł... - Interpretacja - PP-I-443-35-L-2004-KD

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 09.08.2004, sygn. PP-I-443-35-L-2004-KD, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo - zapytanie z dnia 21.06.2004 r. (data wpływu do tutejszego organu podatkowego 25.06.2004 r.) z zakresu podatku od towarów i usług, Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia, co następuje:

Przedmiotem zapytania jest rozstrzygnięcie kwestii, czy ustanowienie prawa użytkowania wieczystego gruntu i odpłatne przeniesienie własności usytuowanego na tym gruncie budynku jest zwolnione od podatku.
Podatnik będący jednostką samorządu terytorialnego na wniosek Strony, która wystąpiła o uwłaszczenie nieruchomości, w trybie przepisów ustawy z dnia 29 września 1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. Nr 79, poz. 464 ze zm.), zamierza ustanowić prawo użytkowania wieczystego gruntu i odpłatnie przenieść własność usytuowanego na tym gruncie budynku. W tym przypadku rozpatrzono roszczenie, którego podstawą jest przepis art. 204 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm).
Podatnik uważa, że zgodnie z przepisami art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), przeniesienie własności budynku, który został wybudowany z końcem XIX wieku jest zwolnione od podatku od towarów i usług oraz, że zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwolnione są w/w czynności, gdyż umowa cywilnoprawna zawierana w wyniku realizacji wyżej przytoczonego roszczenia nie stanowi podstawy rozporządzenia nieruchomością, lecz jest jedynie konsekwencją wykonania przez właściwy organ gminy zadania publicznego nałożonego przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Odpowiadając na zapytanie Wnioskodawcy, Urząd potwierdza zasadność zwolnienia dostawy budynku na zasadzie art. 43 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004 r., zakładając spełnienie warunków do tego zwolnienia zawartych w w/w przepisie oraz przepisie art. 43 ust. 3 pkt 6 ustawy.

W omawianym przypadku zwolnienia, jak również obniżonej stawki podatku nie można zastosować do drugiej z wymienionych czynności ustanowienia prawa wieczystego użytkowania gruntu. W myśl § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) przewidziano zwolnienie, ale wyłącznie od czynności zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, w sytuacji m.in. zwolnienia z opodatkowania dostawy tych budynków (budowli).

Uregulowania dotyczące powstania obowiązku podatkowego z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych zostały zawarte w § 3a w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., wprowadzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 145, poz. 1541). W myśl powołanego przepisu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu.

Czynność powyższą należy, w ocenie Urzędu, traktować jako świadczenie usługi, dla której obowiązuje podstawowa stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tutejszy Urząd nie znajduje uzasadnienia dla zwolnienia powyższej czynności na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. gdyż, jak wskazano w piśmie, przedmiotowa czynność następuje na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej. Z zacytowanego przepisu wynika natomiast, że zwolnieniu od podatku podlegają czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Małopolski Urząd Skarbowy