Dostawa obiektu na rzecz dzier?awcy lub osób trzecich bedzie objeta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. - Interpretacja - 2461-IBPP1.4512.761.2016.2.MG

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.01.2017, sygn. 2461-IBPP1.4512.761.2016.2.MG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Dostawa obiektu na rzecz dzier?awcy lub osób trzecich bedzie objeta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, ?e stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 wrzeonia 2016 r. (data wp3ywu 4 paYdziernika 2016 r.) uzupe3nionym pismem z 19 grudnia 2016 r. (data wp3ywu 23 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomooci zabudowanej jest nieprawid3owe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 paYdziernika 2016 r. wp3yn13 do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomooci zabudowanej.

Ww. wniosek zosta3 uzupe3niony pismem z 19 grudnia 2016 r. (data wp3ywu 23 grudnia 2016 r.) bed1cym odpowiedzi1 na wezwanie tut. organu z 9 grudnia 2016 r. znak: 2461-IBPP1.4512.761.2016.1.MG.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono nastepuj1ce zdarzenie przysz3e:

Wnioskodawca jest przedsiebiorc1 prowadz1cym dzia3alnooa gospodarcz1 pod nazw1 z siedzib1 w .. Wnioskodawca pozostaje w zwi1zku ma3?enskim z W ma3?enstwie obowi1zuje wspólnooa maj1tkowa.

W dniu 9 maja 2008 roku Wnioskodawca wspólnie z ?on1 zakupili dla potrzeb prowadzonej przez Wnioskodawce dzia3alnooci gospodarczej nieruchomooa zabudowan1 po3o?on1 w o powierzchni 772 metrów kwadratowych dla której to nieruchomooci S1d Rejonowy w prowadzi ksiege wieczyst1 nr . Zakup nieruchomooci nast1pi3 na podstawie umowy sprzeda?y zawartej aktem notarialnym, sporz1dzonym w kancelarii notarialnej , SC w przy ulicy numer Repertorium .... Jak wynika z opisu aktu notarialnego dzia3ka o powierzchni 772 m2, o numerze geodezyjnym nr , w chwili zakupu by3a zabudowana budynkiem mieszkalnym, murowanym z ceg3y, parterowym wybudowanym w XIX wieku oraz budynkiem gospodarczym wymagaj1cym z uwagi na z3y stan techniczny ca3kowitej przebudowy, obejmuj1cej uprzednio rozbiórke obiektów. Cena zakupu nieruchomooci zosta3a ustalona na kwote 60 000 z3otych przy czym stan techniczny budowli powoduj1cy brak mo?liwooci ich jakiegokolwiek wykorzystania i koniecznooa rozbiórkispowodowa3, ?e cena zakupu zosta3a ustalona dla ca3ej nieruchomooci bez wyodrebnienia wartooci obiektów. Celem zakupu przedmiotowej nieruchomooci by3o wykorzystanie jej do prowadzonej przez podatnika dzia3alnooci gospodarczej w zakresie hurtowej sprzeda?y materia3ów budowlanych.

Stan techniczny obiektów uzasadnia3 koniecznooa rozbiórki a w przypadku budynku gospodarczego radykalnej przebudowy. Poniewa? planowana inwestycja w zakresie remontu i przebudowy przewidziana by3a na terenie, dla którego nie zosta3 zatwierdzony plan zagospodarowywania przestrzennego w pierwszym etapie Wnioskodawca uzyska3 decyzje nr o warunkach zabudowy. Decyzja zosta3a wydana w dniu 14 kwietnia 2009 roku przez Burmistrza Miasta i Gminy ... Ustalone warunki zabudowy inwestycji obejmowa3y rozbudowe istniej1cego budynku na punkt sprzeda?y materia3ów budowlanych, budowe parkingu dla samochodów cie?arowych do 2 stanowisk postojowych i do 3 stanowisk postojowych dla samochodów osobowych. Po zmianie projektu w zakresie miejsc parkingowych, których ilooa uleg3a zmniejszeniu odpowiednio do 1 stanowiska dla samochodu cie?arowego i 2 stanowisk dla samochodów osobowych, inwestycja zosta3a zrealizowana zgodnie z projektem budowlanym, który przewidywa3 rozbudowe istniej1cego budynku gospodarczego, budowe parkingu dla samochodów cie?arowych i stanowisk postojowych dla samochodów osobowych oraz rozbiórke budynku mieszkalnego jednorodzinnego w przy ulicy ul. .... Ze stanowi1cej integraln1 czeoa projektu ekspertyzy technicznej budynku mieszkalnego jednorodzinnego i budynku gospodarczego wynika3o, ?e budynki zosta3y wybudowane w ubieg3ym i brak mo?liwooci ustalenia dok3adnych dat budowy. Ekspertyza stwierdza3a nadto, ?e stan techniczny budynku mieszkalnego uzasadnia3 jego wyburzenie natomiast stan techniczny budynku gospodarczego pozwala3 na przebudowe. Wobec takiej oceny stanu technicznego istniej1cy budynek mieszkalny przeznaczony zosta3 do rozbiórki. Budynek ten nie zapewnia3 bezpieczenstwa konstrukcji, bezpieczenstwa po?arowego, bezpieczenstwa u?ytkowania. Zarówno fundamenty, ociany, strop, nadpro?a i wieYba dachowa i jej pokrycie by3y w z3ym stanie technicznym i nie nadawa3y sie do dalszej eksploatacji wymaga3y rozbiórki. Ekspertyza stwierdza3a, ?e stan techniczny budynku gospodarczego pozwala3 na jego rozbudowe przy czym wymiany wymaga3y zarówno fundamenty, ociany, strop, nadpro?a i wieYba dachowa i jej pokrycie. W budynku gospodarczym rozbudowa obejmowa3a w tej sytuacji wymiane elementów konstrukcyjnych to jest rozbiórke dachu oraz ocian wraz z fundamentami.

Przedmiotowa nieruchomooa zosta3a przez Wnioskodawce z dniem 1 grudnia 2011 roku wprowadzona do ewidencji orodków trwa3ych. Wartooa pocz1tkowa budynku mieszkalnego i gospodarczego zosta3a okreolona na 0 z3otych. Inwestycja realizowana by3a na podstawie ostatecznej decyzji nr z dnia 7 grudnia 2010 roku, która zatwierdzi3a projekt budowlany i udziela3a pozwolenia budowlanego. Ostatecznie zakonczenie inwestycji i przekazanie obiektu do u?ytkowania nast1pi3o na podstawie decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Nr PINB z dnia 2 lutego 2012 roku.

Przyjecie inwestycji do u?ytkowania i wprowadzenie jej do ewidencji orodków trwa3ych nast1pi3o z dniem 31 marca 2012 roku. Poniesione przez podatnika nak3ady inwestycyjne na remont obiektu w zakresie w jakim wymaga3o przystosowanie go do planów prowadzenia tam sprzeda?y hurtowej materia3ów budowlanych, wynios3y 223409,90 z3otych. Wartooa poniesionych przez Wnioskodawce nak3adów inwestycyjnych na przebudowe obiektu w stosunku do pocz1tkowej wartooci obiektu okreolonej na 0 z3otych wynosi3a 100%. By3o to spowodowane faktem ca3kowitej rozbiórki obu budynków dla celów modernizacji i przystosowania do dzia3alnooci. Z kwoty poniesionych nak3adów inwestycyjnych zosta3 odliczony przez Wnioskodawce podatek VAT w wysokooci 35198,90 z3.

Powsta3y w wyniku inwestycji obiekt zosta3 wykorzystany przez Wnioskodawce na cele prowadzonej dzia3alnooci handlowej w okresie od 1 kwietnia 2012 roku do dnia 31 lipca 2015 roku.

Z dniem 1 sierpnia 2015 roku, obiekt zosta3 wydzier?awiony dwuosobowej spó3ce cywilnej prowadz1cej dzia3alnooa gospodarcz1. Spó3ka z uwagi na przedmiot dzia3alnooci ma status niepublicznego przedszkola prowadzonego pod nazw1 z siedzib1 w ... Z tytu3u dzier?awy Spó3ka Cywilna jako dzier?awca p3aci Wnioskodawcy comiesieczny czynsz, do którego jest doliczany nale?ny podatek od towarów i us3ug.

Dzier?awca oowiadczy3, ?e nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i us3ug albowiem prowadzona przez spó3ke cywiln1 dzia3alnooa korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i us3ug na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i us3ug to jest w zakresie opieki nad dzieami i m3odzie?1. Dzier?awiony obiekt jest w ca3ooci wykorzystywany na dzia3alnooa w postaci prowadzenia Przedszkola Niepublicznego.

W obiekcie za zgod1 Wnioskodawcy dzier?awca przeprowadzi3 modernizacje i przebudowe w zakresie pozwalaj1cym na dostosowanie lokalu do dzia3alnooci Przedszkola. Poniesione przez dzier?awce nak3ady nie stanowi1 przedmiotu rozliczenia stron.

Wnioskodawca jako Wydzier?awiaj1cy planuje w przysz3ooci nie wczeoniej ni? przed up3ywem dwóch lat od daty dzier?awienia obiektu sprzeda? nieruchomooci na rzecz dzier?awcy w zwi1zku z tym powstaje pytanie czy sprzeda? w przysz3ooci dzier?awionego obiektu na rzecz dzier?awcy, bedzie zwolniona z podatku od towarów i us3ug.

W uzupe3nieniu Wnioskodawca wskaza3, ?e:

1. W dniu 1 grudnia 2011 roku nast1pi3o przez podatnika przyjecie do ewidencji orodków trwa3ych wy31cznie gruntu o wartooci pocz1tkowej , ustalonej przez podatnika w trybie art. 22 g ust. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) w wysokooci 60 000 z3.

Podstaw1 przyjecia do ewidencji orodków trwa3ych gruntu by3o oowiadczenie podatnika o przekazaniu na cele dzia3alnooci gospodarczej nieruchomooci zabudowanej budynkiem gospodarczym. W chwili przekazania na cele dzia3alnooci gospodarczej nieruchomooci budynek mieszkalny by3 ju? wyburzony. Natomiast stan techniczny budynku gospodarczego przekazanego wraz z gruntem, wymaga3 zast1pienia istniej1cych elementów konstrukcyjnych nowymi po uprzedniej rozbiórce zu?ytych czeoci budynku.

Z tego powodu budynek gospodarczy nie zosta3 przyjety do ewidencji orodków trwa3ych a jego wartooa zosta3a okreolona na podstawie art. 22 g ust. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2012 r. poz. 361) jako 0 z3otych

2. Nak3ady inwestycyjne, które obejmowa3y wynikaj1cy z projektu zakres rozbudowy i rekonstrukcji budynku gospodarczego przy jego wartooci pocz1tkowej okreolonej przez wnioskodawce na podstawie ekspertyzy projektanta, jako wartooa 0 z3 przekracza3y 30 %.

3. Przed przekazaniem nieruchomooci na cele prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej budynek mieszkalny by3 ju? przez podatnika wyburzony. Inwestycja w postaci rozbudowy i rekonstrukcji budynku gospodarczego realizowana by3a na podstawie pozwolenia na rozbudowe wydanego w drodze Decyzji Starosty w zakresie wynikaj1cym z projektu budowlanego projektu.

W wyniku przebudowy zmianie uleg3y parametry u?ytkowe, techniczne budynku gospodarczego w tym kubatura, powierzchnia zabudowy. I tak powierzchnia zabudowy zwiekszy3a sie z 75,49 metrów kwadratowych do wielkooci 140,16 metrów kwadratowych a kubatura z 352,63 metrów szeociennych do 546,62 metrów szeociennych. Wszystkie wykonane prace spowodowa3y unowoczeonienie budynku gospodarczego, który zosta3 w sposób okreolony projektem zrekonstruowany.

4. Przyjecie budynku gospodarczego po przebudowie do orodków trwa3ych przedsiebiorstwa podatnika nast1pi3o z dniem 31 marca 2012 roku po zakonczeniu inwestycji i uzyskaniu decyzji Powiatowego Inspektora nadzoru Budowlanego z dnia 2 lutego 2012 roku o pozwoleniu na u?ytkowanie obiektu.

5. Przedmiotowy obiekt to jest przebudowany, ulepszony budynek gospodarczy, który jest trwale zwi1zany z gruntem stanowi budynek w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 290) oraz w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporz1dzeniem rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) o symbolu PKOB 1230.

W zwi1zku z powy?szym zadano nastepuj1ce pytanie:

Czy planowana przez Wnioskodawce transakcja sprzeda?y nieruchomooci zabudowanej po3o?onej w na rzecz dzier?awcy lub osób trzecich bedzie korzysta3a ze zwolnienia od podatku od towarów i us3ug na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zwi1zku z tym, ?e dostawa budynku bedzie dokonywana po up3ywie dwóch lat od daty pierwszego zasiedlenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, planowana po up3ywie dwóch lat od daty pierwszego zasiedlenia obiektu dostawa (sprzeda?) nieruchomooci zabudowanej przy ulicy bedzie zwolniona z podatku od towarów i us3ug na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca podnosi, ?e przepis art. 43 ust. 1 pkt 10) i pkt 10a) u.p.t.u. stanowi, ?e zwalnia sie od opodatkowania: dostawe budynków, budowli lub ich czeoci, z wyj1tkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiedzy pierwszym zasiedleniem a dostaw1 budynku, budowli lub ich czeoci up3yn13 okres krótszy ni? 2 lata.

Pojeciem podstawowym dla ustalenia zasad opodatkowania planowanej transakcji sprzeda?y jest tzw. pierwsze zasiedlenie.

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie sie z kolei oddanie do u?ytkowania, w wykonaniu czynnooci podlegaj1cych opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub u?ytkownikowi budynków, budowli lub ich czeoci, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu,

je?eli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowi3y co najmniej 30% wartooci pocz1tkowej (art. 2 pkt 14 u.p.t.u.).

Generalnie zatem zbycie nieruchomooci zabudowanej pozostaje zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT, z wyj1tkiem sytuacji, w której zbycie nastepuje w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed pierwszym zasiedleniem lub jeoli pomiedzy pierwszym zasiedleniem a sprzeda?1 up3yne3o mniej ni? 2 lata.

Pierwsze zasiedlenie odnosi sie nie tylko do nowo wybudowanych budynków ale tak?e i odnowionych i musi sie wi1zaa z ich wydaniem do u?ytkowania na podstawie czynnooci podlegaj1cych opodatkowaniu typu: sprzeda?, aport, czy umowa najmu lub dzier?awy. Wnioskodawca wskazuje na interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 kwietnia 2016 r. (nr IPPP3/4512-873/15-3/S/RD), przyjmuj1c1 aktualn1 interpretacje pierwszego zasiedlenia. Nale?y zauwa?ya, ?e w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedzia3 sie NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. S1d w wyroku tym stwierdzi3, ?e Wyk3adnia jezykowa, systematyczna i celowoociowa dyrektywy 112 wskazuje wyraYnie, ?e ww. pojecie nale?y rozumiea szeroko jako pierwsze zajecie budynku, u?ywanie.

Zatem w taki sposób powinna bya odczytywana definicja przewidziana w treoci art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. W owietle wyk3adni jezykowej, jak i celowoociowej systemu VAT, w ocenie NSA, nale?y wiec przyj1a, ?e je?eli podatnik u?ytkowa3 dany budynek, budowle lub ich czeoci i spe3nia warunek korzystania z budynku, budowli lub ich czeoci przez wymagany czas, to do sprzeda?y prawa w3asnooci tego budynku, budowli lub ich czeoci zastosowanie znajdzie fakultatywne zwolnienie przewidziane w przepisach ustawy o podatku od towarów i us3ug.

W kontekocie powo3anych przepisów nale?y stwierdzia, ?e dostawa nieruchomooci Wnioskodawcy po3o?onej w Siewierzu bedzie korzystaa ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, poniewa? sprzeda? nieruchomooci bedzie dokonywana po przeprowadzeniu remontu, którego zakres stanowi ulepszenie obiektu a wydatki na ulepszenie by3y wieksze ni? 30% wartooci pocz1tkowej i stanowi3y 100% wartooci pocz1tkowej a dostawa budynku bedzie dokonywana po up3ywie co najmniej dwóch lat prowadzenia w danej nieruchomooci dzia3alnooci gospodarczej licz1c od kwalifikowanego ulepszenia.

Tym samym w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomooci wykorzystywanej przez Wnioskodawce w prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej dosz3o do pierwszego zasiedlenia z chwil1 oddania budynku w dzier?awe a do momentu sprzeda?y nieruchomooci minie okres d3u?szy ni? dwa lata. W konsekwencji zostan1 spe3nione obie przes3anki warunkuj1ce zwolnienie w myol cyt. wy?ej artyku3u i dostawa nieruchomooci bedzie korzystaa ze zwolnienia w myol art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Zwolnienie od opodatkowania VAT powinno miea miejsce tak?e wówczas gdy nieruchomooa nowa lub ulepszona by3a u?ytkowana przez podatnika do prowadzonej przez niego dzia3alnooci gospodarczej przez okres ponad 2 lat.

Wobec oddania nieruchomooci w dzier?awe przez Wnioskodawce na rzecz innego podmiotu od dnia 1 sierpnia 2015 roku nale?y uznaa, ?e po up3ywie 2 lat od daty tego wydania to jest po 1 sierpnia 2017 roku sprzeda? budynku bedzie korzysta3a na wskazanej podstawie prawnej ze zwolnienia z podatku od towarów i us3ug.

W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przysz3ego uznaje sie za nieprawid3owe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i us3ug (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustaw1 o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug podlegaj1 odp3atna dostawa towarów i odp3atne owiadczenie us3ug na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT s1 rzeczy oraz ich czeoci, a tak?e wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawe towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie przeniesienie prawa do rozporz1dzania towarami jak w3aociciel w tym równie?:

  1. przeniesienie z nakazu organu w3adzy publicznej lub podmiotu dzia3aj1cego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa w3asnooci towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzier?awy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas okreolony lub umowy sprzeda?y na warunkach odroczonej p3atnooci, je?eli umowa przewiduje, ?e w nastepstwie normalnych zdarzen przewidzianych t1 umow1 lub z chwil1 zap3aty ostatniej raty prawo w3asnooci zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: miedzy komitentem a komisantem, jak równie? wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, je?eli komisant zobowi1zany by3 do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spó3dzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spó3dzielczego w3asnoociowego prawa do lokalu oraz przekszta3cenie spó3dzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spó3dzielcze w3asnoociowe prawo do lokalu, a tak?e ustanowienie na rzecz cz3onka spó3dzielni mieszkaniowej odrebnej w3asnooci lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz cz3onka spó3dzielni w3asnooci lokalu lub w3asnooci domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w u?ytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami s1 osoby prawne, jednostki organizacyjne niemaj1ce osobowooci prawnej oraz osoby fizyczne, wykonuj1ce samodzielnie dzia3alnooa gospodarcz1, o której mowa w ust. 2, bez wzgledu na cel lub rezultat takiej dzia3alnooci.

W myol art. 15 ust. 2 ustawy o VAT dzia3alnooa gospodarcza obejmuje wszelk1 dzia3alnooa producentów, handlowców lub us3ugodawców, w tym podmiotów pozyskuj1cych zasoby naturalne oraz rolników, a tak?e dzia3alnooa osób wykonuj1cych wolne zawody. Dzia3alnooa gospodarcza obejmuje w szczególnooci czynnooci polegaj1ce na wykorzystywaniu towarów lub wartooci niematerialnych i prawnych w sposób ci1g3y dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrze?eniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrze?eniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednak?e zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i us3ug, jak i w przepisach wykonawczych do niej przewidziano mo?liwooa zastosowania zwolnien od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i us3ug dostawy towarów lub owiadczenia us3ug zosta3y okreolone miedzy innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia sie od podatku dostawe budynków, budowli lub ich czeoci, z wyj1tkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiedzy pierwszym zasiedleniem a dostaw1 budynku, budowli lub ich czeoci up3yn13 okres krótszy ni? 2 lata.

W owietle wy?ej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku, budowli lub ich czeoci jest ustalenie, kiedy nast1pi3o jego pierwsze zasiedlenie i jaki up3yn13 okres od tego momentu.

Na podstawie art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie sie oddanie do u?ytkowania, w wykonaniu czynnooci podlegaj1cych opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub u?ytkownikowi budynków, budowli lub ich czeoci, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, je?eli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowi3y co najmniej 30% wartooci pocz1tkowej.

Jak wynika z powy?szych uregulowan, zwolnienie wynikaj1ce z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, stosuje sie w odniesieniu do dostawy ca3ooci lub czeoci budynków, budowli, je?eli w stosunku do nich dosz3o do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiedzy pierwszym zasiedleniem, a dostaw1 nie jest krótszy ni? 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia nastepuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzeda?y nie mine3y co najmniej 2 lata.

Przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartooci dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1 ze zm.) zwanej dalej Dyrektyw1 2006/112/WE, pos3uguj1 sie pojeciem pierwszego zasiedlenia, jednak?e nie definiuj1 tego pojecia oraz nie wprowadzaj1 dodatkowych warunków go okreolaj1cych. Zgodnie z art. 12 ust. 2 zdanie drugie ww. Dyrektywy panstwa cz3onkowskie mog1 okreolia szczegó3owe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a), do przebudowy budynków oraz zdefiniowaa pojecie gruntu zwi1zanego z budynkiem. Tym samym panstwa cz3onkowskie maj1 mo?liwooa okreolenia szczegó3owych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia jedynie w odniesieniu do sprecyzowanej kategorii czynnooci tj. przebudowy budynków.

W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami ww. Dyrektywy 2006/112/WE oraz w owietle utrwalonego orzecznictwa Trybuna3u Sprawiedliwooci Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie nale?y rozumiea szeroko jako pierwsze zajecie budynku, u?ywanie. W efekcie, aby mo?na by3o mówia o pierwszym zasiedleniu, musi dojoa do zajecia budynku, jego u?ywania, w tym równie? na potrzeby w3asnej dzia3alnooci gospodarczej.

Nale?y zauwa?ya, ?e w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedzia3 sie NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. S1d w wyroku tym stwierdzi3, ?e Wyk3adnia jezykowa, systematyczna i celowoociowa dyrektywy 112 wskazuje wyraYnie, ?e ww. pojecie nale?y rozumiea szeroko jako pierwsze zajecie budynku, u?ywanie. Zatem w taki sposób powinna bya odczytywana definicja przewidziana w treoci art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

S1d krajowy celem zapewnienia skutecznooci normom dyrektywy 112 stwierdzi3 zatem czeociow1 niezgodnooa art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT z art. 12 ust. 1 lit. a) i 2 dyrektywy 112, jak te? art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy 112. Mowa tu o czeoci dotycz1cej u?ytego w treoci art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT warunku w wykonaniu czynnooci podlegaj1cych opodatkowaniu. Warunek ten w istocie doprowadza do sztucznego ró?nicowania sytuacji podmiotu gospodarczego, który po wybudowaniu budynku czeoa odda3 w najem a czeoa budynku wykorzystywa3 na potrzeby w3asnej dzia3alnooci gospodarczej albowiem w obydwóch przypadkach dosz3o do korzystania z budynku.

W pozosta3ym zao zakresie nale?y dokonaa wyk3adni prounijnej art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT i skorygowaa treoa w nastepuj1cy sposób: pod pojeciem pierwszego zasiedlenia rozumie sie przez to u?ytkowanie przez pierwszego nabywce lub u?ytkownika budynków, budowli lub ich czeoci, po ich wybudowaniu.

Nale?y w tym miejscu zauwa?ya, ?e takie rozumienie pojecia pierwszego zasiedlenia odnosi sie do art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT tj. do u?ytkowania przez pierwszego nabywce lub u?ytkownika budynków, budowli lub ich czeoci po ich wybudowaniu.

Kwestia pierwszego zasiedlenia przedstawia sie inaczej, w sytuacji gdy budynek/budowla zostanie ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowi3yby co najmniej 30% wartooci pocz1tkowej obiektu.

W takim bowiem przypadku decyduj1ce znaczenie dla rozstrzygniecia czy nast1pi3o pierwsze zasiedlenie, ma kwestia oddania budynku/budowli po ulepszeniu do u?ytkowania w ramach czynnooci podlegaj1cych opodatkowaniu (np. najem).

W tym miejscu nale?y zauwa?ya, i? w przypadku nieruchomooci niespe3niaj1cych przes3anek do zwolnienia od podatku na podstawie powo3anego wy?ej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umo?liwia podatnikom po spe3nieniu okreolonych warunków skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia sie od podatku dostawe budynków, budowli lub ich czeoci nieobjet1 zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem ?e:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przys3ugiwa3o dokonuj1cemu ich dostawy prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego,
  2. dokonuj1cy ich dostawy nie ponosi3 wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których mia3 prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego, a je?eli ponosi3 takie wydatki, to by3y one ni?sze ni? 30% wartooci pocz1tkowej tych obiektów.

Przy czym wskazaa nale?y, i? zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje sie, je?eli budynki, budowle lub ich czeoci w stanie ulepszonym by3y wykorzystywane przez podatnika do czynnooci opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Je?eli dostawa budynków, budowli lub ich czeoci jest objeta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas badanie przes3anek wynikaj1cych z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a staje sie bezzasadne.

W art. 2 pkt 14a ustawy o VAT zosta3o zdefiniowane pojecie wytworzenia nieruchomooci. Zgodnie z tym przepisem przez wytworzenie nieruchomooci rozumie sie wybudowanie budynku, budowli lub ich czeoci, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Z opisu sprawy wynika, ?e Wnioskodawca w dniu 9 maja 2008 roku zakupi3 dla potrzeb prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej nieruchomooa zabudowan1. Dzia3ka o powierzchni 772 m2, o numerze geodezyjnym nr w chwili zakupu by3a zabudowana budynkiem mieszkalnym, wybudowanym w XIX wieku oraz budynkiem gospodarczym wymagaj1cym z uwagi na z3y stan techniczny ca3kowitej przebudowy, obejmuj1cej uprzednio rozbiórke obiektów. Celem zakupu przedmiotowej nieruchomooci by3o wykorzystanie jej do prowadzonej przez podatnika dzia3alnooci gospodarczej w zakresie hurtowej sprzeda?y materia3ów budowlanych. Stan techniczny obiektów uzasadnia3 koniecznooa rozbiórki a w przypadku budynku gospodarczego radykalnej przebudowy. Poniewa? planowana inwestycja w zakresie remontu i przebudowy przewidziana by3a na terenie, dla którego nie zosta3 zatwierdzony plan zagospodarowywania przestrzennego w pierwszym etapie Wnioskodawca uzyska3 decyzje nr o warunkach zabudowy. Decyzja zosta3a wydana w dniu 14 kwietnia 2009 roku przez Burmistrza Miasta i Gminy S. Ustalone warunki zabudowy inwestycji obejmowa3y rozbudowe istniej1cego budynku na punkt sprzeda?y materia3ów budowlanych, budowe parkingu dla samochodów cie?arowych do 2 stanowisk postojowych i do 3 stanowisk postojowych dla samochodów osobowych. Po zmianie projektu w zakresie miejsc parkingowych, których ilooa uleg3a zmniejszeniu odpowiednio do 1 stanowiska dla samochodu cie?arowego i 2 stanowisk dla samochodów osobowych, inwestycja zosta3a zrealizowana zgodnie z projektem budowlanym, który przewidywa3 rozbudowe istniej1cego budynku gospodarczego, budowe parkingu dla samochodów cie?arowych i stanowisk postojowych dla samochodów osobowych oraz rozbiórke budynku mieszkalnego jednorodzinnego w .... Ekspertyza stwierdza3a nadto, ?e stan techniczny budynku mieszkalnego uzasadnia3 jego wyburzenie natomiast stan techniczny budynku gospodarczego pozwala3 na przebudowe. Wobec takiej oceny stanu technicznego istniej1cy budynek mieszkalny przeznaczony zosta3 do rozbiórki. Budynek ten nie zapewnia3 bezpieczenstwa konstrukcji, bezpieczenstwa po?arowego, bezpieczenstwa u?ytkowania. Zarówno fundamenty, ociany, strop, nadpro?a i wieYba dachowa i jej pokrycie by3y w z3ym stanie technicznym i nie nadawa3y sie do dalszej eksploatacji wymaga3y rozbiórki. Ekspertyza stwierdza3a, ?e stan techniczny budynku gospodarczego pozwala3 na jego rozbudowe przy czym wymiany wymaga3y zarówno fundamenty, ociany, strop, nadpro?a i wieYba dachowa i jej pokrycie. W budynku gospodarczym rozbudowa obejmowa3a w tej sytuacji wymiane elementów konstrukcyjnych to jest rozbiórke dachu oraz ocian wraz z fundamentami.

W dniu 1 grudnia 2011 roku nast1pi3o przez podatnika przyjecie do ewidencji orodków trwa3ych wy31cznie gruntu o wartooci pocz1tkowej, ustalonej przez podatnika w trybie art. 22g ust. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokooci 60 000 z3. W chwili przekazania na cele dzia3alnooci gospodarczej nieruchomooci budynek mieszkalny by3 ju? wyburzony. Natomiast stan techniczny budynku gospodarczego przekazanego wraz z gruntem wymaga3 zast1pienia istniej1cych elementów konstrukcyjnych nowymi po uprzedniej rozbiórce zu?ytych czeoci budynku. Z tego powodu budynek gospodarczy nie zosta3 przyjety do ewidencji orodków trwa3ych a jego wartooa zosta3a okreolona na podstawie art. 22g ust. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jako 0 z3otych. Nak3ady inwestycyjne, które obejmowa3y wynikaj1cy z projektu zakres rozbudowy i rekonstrukcji budynku gospodarczego przy jego wartooci pocz1tkowej okreolonej przez Wnioskodawce na podstawie ekspertyzy projektanta, jako wartooa 0 z3otych przekracza3y 30%. Przed przekazaniem nieruchomooci na cele prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej budynek mieszkalny by3 ju? przez podatnika wyburzony. Inwestycja w postaci rozbudowy i rekonstrukcji budynku gospodarczego realizowana by3a na podstawie pozwolenia na rozbudowe wydanego w drodze decyzji Starosty w zakresie wynikaj1cym z projektu budowlanego. W wyniku przebudowy zmianie uleg3y parametry u?ytkowe, techniczne budynku gospodarczego w tym kubatura, powierzchnia zabudowy. I tak powierzchnia zabudowy zwiekszy3a sie z 75,49 metrów kwadratowych do wielkooci 140,16 metrów kwadratowych a kubatura z 352,63 metrów szeociennych do 546,62 metrów szeociennych. Wszystkie wykonane prace spowodowa3y unowoczeonienie budynku gospodarczego, który zosta3 w sposób okreolony projektem zrekonstruowany. Przyjecie budynku gospodarczego po przebudowie do orodków trwa3ych przedsiebiorstwa podatnika nast1pi3o z dniem 31 marca 2012 roku po zakonczeniu inwestycji i uzyskaniu decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 2 lutego 2012 roku o pozwoleniu na u?ytkowanie obiektu. Przedmiotowy obiekt to jest przebudowany, ulepszony budynek gospodarczy, który jest trwale zwi1zany z gruntem stanowi budynek w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych o symbolu PKOB 1230. Ostatecznie zakonczenie inwestycji i przekazanie obiektu do u?ytkowania nast1pi3o na podstawie decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Nr z dnia 2 lutego 2012 roku .

Powsta3y w wyniku inwestycji obiekt zosta3 wykorzystany przez Wnioskodawce na cele prowadzonej dzia3alnooci handlowej w okresie od 1 kwietnia 2012 roku do dnia 31 lipca 2015 roku.

Z dniem 1 sierpnia 2015 roku, obiekt zosta3 wydzier?awiony dwuosobowej spó3ce cywilnej prowadz1cej dzia3alnooa gospodarcz1. Z tytu3u dzier?awy Spó3ka Cywilna jako dzier?awca p3aci Wnioskodawcy comiesieczny czynsz, do którego jest doliczany nale?ny podatek od towarów i us3ug. Dzier?awiony obiekt jest w ca3ooci wykorzystywany na dzia3alnooa w postaci prowadzenia Przedszkola Niepublicznego.

W obiekcie za zgod1 Wnioskodawcy dzier?awca przeprowadzi3 modernizacje i przebudowe w zakresie pozwalaj1cym na dostosowanie lokalu do dzia3alnooci Przedszkola. Poniesione przez dzier?awce nak3ady nie stanowi1 przedmiotu rozliczenia stron.

Wnioskodawca jako Wydzier?awiaj1cy planuje w przysz3ooci nie wczeoniej ni? przed up3ywem dwóch lat od daty dzier?awienia obiektu sprzeda? nieruchomooci na rzecz dzier?awcy.

W1tpliwooci Wnioskodawcy dotycz1 zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dostawy nieruchomooci zabudowanej dokonywanej na rzecz dzier?awcy lub osób trzecich.

Odnosz1c sie do powy?szych w1tpliwooci Wnioskodawcy stwierdzia nale?y, ?e z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, ?e Wnioskodawca nie dokona3 ulepszenia budynku gospodarczego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym tylko wybudowa3 nowy budynek. Wnioskodawca wskaza3 bowiem, ?e budynek gospodarczy przed ca3kowit1 rozbiórk1 nie zosta3 przyjety do ewidencji orodków trwa3ych gdy? stan techniczny budynku gospodarczego przekazanego wraz z gruntem wymaga3 zast1pienia istniej1cych elementów konstrukcyjnych nowymi po uprzedniej rozbiórce zu?ytych czeoci budynku i budynek zosta3 przyjety do orodków trwa3ych przedsiebiorstwa 31 marca 2012 r. po zakonczeniu inwestycji i uzyskaniu decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia ... o pozwoleniu na u?ytkowanie obiektu. Poniewa? ulepszenie mo?e dotyczya tylko orodków trwa3ych, zatem skoro budynek przed rozbiórk1 nie zosta3 przyjety do ewidencji orodków trwa3ych, nie móg3 zostaa ulepszony w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Odnosz1c sie do kwestii zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dostawy powsta3ego w wyniku inwestycji obiektu koniecznym jest ustalenie czy wzgledem przedmiotowego obiektu nast1pi3o pierwsze zasiedlenie bowiem w celu skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie wskazanego przepisu, musz1 bya spe3nione 31cznie 2 warunki:

  • dostawa budynków, budowli lub ich czeoci nie mo?e bya dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, oraz
  • pomiedzy pierwszym zasiedleniem a dostaw1 tych obiektów nie mo?e up3yn1a okres krótszy ni? 2 lata.

Z opisu sprawy wynika, ?e powsta3y w wyniku inwestycji obiekt zosta3 wykorzystany przez Wnioskodawce na cele prowadzonej dzia3alnooci handlowej w okresie od 1 kwietnia 2012 roku do dnia 31 lipca 2015 roku. Z dniem 1 sierpnia 2015 roku, obiekt zosta3 wydzier?awiony dwuosobowej spó3ce cywilnej prowadz1cej dzia3alnooa gospodarcz1. Z tytu3u dzier?awy Spó3ka Cywilna jako dzier?awca p3aci Wnioskodawcy comiesieczny czynsz, do którego jest doliczany nale?ny podatek od towarów i us3ug. Dzier?awiony obiekt jest w ca3ooci wykorzystywany na dzia3alnooa w postaci prowadzenia Przedszkola Niepublicznego. W obiekcie za zgod1 Wnioskodawcy dzier?awca przeprowadzi3 modernizacje i przebudowe w zakresie pozwalaj1cym na dostosowanie lokalu do dzia3alnooci Przedszkola. Poniesione przez dzier?awce nak3ady nie stanowi1 przedmiotu rozliczenia stron. Wnioskodawca jako Wydzier?awiaj1cy planuje w przysz3ooci nie wczeoniej ni? przed up3ywem dwóch lat od daty dzier?awienia obiektu sprzeda? nieruchomooci na rzecz dzier?awcy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika zatem, ?e w odniesieniu do powsta3ego w wyniku inwestycji obiektu nast1pi3o pierwsze zasiedlenie. Powy?sze wynika z faktu, ?e przedmiotowy obiekt po oddaniu go do u?ywania 31 marca 2012 r. i wprowadzeniu do ewidencji orodków trwa3ych zosta3 wykorzystany przez Wnioskodawce na cele prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej w okresie od 1 kwietnia 2012 roku do 31 lipca 2015 roku. Tym samym pomiedzy pierwszym zasiedleniem a planowan1 dostaw1 tego obiektu nie up3ynie okres krótszy ni? 2 lata.

W zwi1zku z powy?szym planowana przez Wnioskodawce dostawa obiektu na rzecz dzier?awcy lub osób trzecich bedzie objeta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Kwestie opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zosta3y budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem zwi1zanych albo czeoci takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrebnia sie wartooci gruntu.

W owietle tego przepisu przy sprzeda?y budynków, budowli lub ich czeoci dokonywanej wraz z dostaw1 gruntu, na którym s1 one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i us3ug. Oznacza to, ?e do dostawy gruntu stosuje sie analogiczn1 stawke podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich czeoci trwale z gruntem zwi1zanych. Je?eli dostawa budynków albo budowli lub ich czeoci korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta równie? dostawa gruntu (dzia3ki), na którym jest posadowiony.

W przedmiotowej sprawie na podstawie art. 29a ust. 8 w zwi1zku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwolnieniem od podatku VAT bedzie zatem objeta równie? dostawa dzia3ki gruntu nr zabudowanej ww. budynkiem.

W zwi1zku z powy?szym stanowisko Wnioskodawcy, ?e w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomooci dosz3o do pierwszego zasiedlenia z chwil1 oddania budynku w dzier?awe i wobec oddania nieruchomooci w dzier?awe przez Wnioskodawce na rzecz innego podmiotu od dnia 1 sierpnia 2015 r. nale?y uznaa, ?e po 2 lat od daty tego wydania to jest po 1 sierpnia 2017 r. sprzeda? budynku bedzie korzysta3a ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nale?a3o uznaa za nieprawid3owe. W przedmiotowej sprawie do pierwszego zasiedlenia budynku dosz3o bowiem w momencie wykorzystania go w prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej 1 kwietnia 2012 r. (po oddaniu budynku do u?ywania i wprowadzeniu do ewidencji orodków trwa3ych) a nie jak wskaza3 Wnioskodawca z chwil1 oddania budynku w dzier?awe. Nie mo?na zatem równie? uznaa, ?e dostawa budynku bedzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dopiero po 1 sierpnia 2017 r. tj. po up3ywie 2 lat od daty oddania budynku w dzier?awe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przysz3ego i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci wa?nooa w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przysz3ego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, ?e zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotycz1cych ochrony prawnej wynikaj1cej z zastosowania sie Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje sie, je?eli stan faktyczny lub zdarzenie przysz3e przedstawione we wniosku stanowi1 element czynnooci bed1cych przedmiotem decyzji wydanej w zwi1zku z wyst1pieniem nadu?ycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i us3ug, tj. czynnooci dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spe3nienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, mia3y zasadniczo na celu osi1gniecie korzyoci podatkowych, których przyznanie by3oby sprzeczne z celem, któremu s3u?1 te przepisy.

Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporz1dzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim s1dom administracyjnym niektórych spraw

z zakresu dzia3ania ministra w3aociwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zak3adu Ubezpieczen Spo3ecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Spo3ecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszynskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednoczeonie zgodnie z art. 57a skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczaj1c1 i odmowe wydania opinii zabezpieczaj1cej mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1.

Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bia3ej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Bia3a.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach