W związku z pismem z dnia 30.09.2004 r. (złożonym w dniu 01.10.2004 r.) Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14a ... - Interpretacja - RO/436/213/2004

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 25.10.2004, sygn. RO/436/213/2004, Świętokrzyski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W związku z pismem z dnia 30.09.2004 r. (złożonym w dniu 01.10.2004 r.) Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) informuje:

1. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi według art. 86 ust. 2 pkt 1a suma kwot podatku, określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona wzorem w art. 86 ust. 3 ustawy, gdzie:
dopuszczalna ładowność = 357 kg + ilość miejsc łącznie z miejscem dla kierowcy x 68 kg
- kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwot podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł.

Dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc, według art. 86 ust. 5 ustawy określana jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się ponadto (według art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy) do nabywanych przez podatnika: paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy.

Samochód, o którym mowa w piśmie z dnia 30.09.2004 r. pomimo przeróbki polegającej na "wymontowaniu tylnego pasa bezpieczeństwa" nie spełnia wymogów pozwalających na odliczenie w pełnej wysokości podatku naliczonego określonego w fakturze zakupu tego samochodu. Spółka nie będzie mogła również dokonywać obniżania (według art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy) kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w związku z nabywaniem paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu tego pojazdu.

2. Zasady i terminy zwrotu różnicy podatku naliczonego nad należnym uregulowane są w art. 87 ust. 2-6 oraz art. 97 ust. 5-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług. Terminy zwrotu podatku wynosić mogą 60, 180 lub 25 dni.

W piśmie z dnia 30.09.2004 r. Spółka zawarła jedynie ogólne pytanie odnoszące się do terminu zwrotu nie przedstawiając stanu faktycznego. Bez szczegółowych informacji o stanie faktycznym nie jest możliwe wskazanie, który z podanych wyżej terminów będzie miał zastosowanie.

Świętokrzyski Urząd Skarbowy