W odpowiedzi na pismo podatnika z dnia 8 października 2004 r. znak: UG.PMG.II.7224/S/14/97 (data wpływu do Urzędu 12.10.2004 r.) z zapytaniem w zakre... - Interpretacja - DP/443-137/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 18.10.2004, sygn. DP/443-137/04, Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo podatnika z dnia 8 października 2004 r. znak: UG.PMG.II.7224/S/14/97 (data wpływu do Urzędu 12.10.2004 r.) z zapytaniem w zakresie podatku od towarów i usług - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm.) uprzejmie wyjaśnia:

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535) - zwanej w dalszej części ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zwraca się jednocześnie uwagę, iż z dniem 1 maja 2004 r. grunty objęte zostały definicją towarów zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, zatem ich dostawa również podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.
Na gruncie przepisów podatkowych brak legalnej definicji pojęcia gruntu przeznaczonego pod zabudowę stąd też należy posłużyć się wykładnią gramatyczną. Zdaniem tut. Organu poprzez wyrażenie "grunt przeznaczony pod zabudowę" rozumieć należy zarówno te grunty, które widnieją w planie zagospodarowania przestrzennego jako przeznaczone pod zabudowę, jak i te, w stosunku do których właściciel w sposób dający się udowodnić uzewnętrznił zamiar ich przeznaczenia pod zabudowę. W szczególności w/w stawka podatku w wysokości 22% ma zastosowanie w odniesieniu do gruntów, które nawet potencjalnie będą traktowane jak tereny budowlane.Wyjątkiem od w/w zasady opodatkowania gruntów jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, która w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy jest zwolniona od podatku.
Zwolnieniu z opodatkowania na podstawie w/w przepisu podlega więc tylko dostawa gruntów rolnych, leśnych, pod stawami, ewentualnie innych których nie można zakwalifikować jako budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.O tym czy dany grunt będzie przeznaczony pod zabudowę decydują władze gminne. Dzieje się tak za sprawą przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Konkretnie, do zadań własnych gminy należy kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
W przypadku braku aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego w celu określenia charakteru gruntu dostawca winien wykorzystać inne informacje będące w jego posiadaniu, w tym wynikające z ewidencji gruntów, operatów szacunkowych sporządzonych dla celów przetargu zawierający m.in. dane cenotwórcze, na jakich opierał się rzeczoznawca majątkowy itp.

Opierając się na fakcie, iż przedmiotowe grunty wpisane są do rejestru obszarów górniczych (co świadczy o ich ścisłym związku z przemysłem), ich wartość określona zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie procedurami znacznie przekracza wartość gruntów rolnych tut. Organ stoi na stanowisku, iż brak jest jednoznacznych i nie budzących wątpliwości podstaw do zwolnienia od podatku ich dostawy.
W tej sytuacji uznać należy, iż dostawa przedmiotowych gruntów opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług w stawce 22%.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie