Naczelnik Warmińsko?Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie, na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (... - Interpretacja - US.PPM/443-65/DJ/05

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.10.2005, sygn. US.PPM/443-65/DJ/05, Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
PP/E/449-13/06, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Naczelnik Warmińsko?Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie, na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zastosowania właściwej stawki podatku VAT do opodatkowania sprzedaży usług dzierżawy gruntów ornych oraz budynków i budowli znajdujących się na tych gruntach stanowiących majątek własny,

postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

Pismem z dnia... Spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka na mocy aktu notarialnego oddała do dzierżawy gospodarstwo rolnicze, w skład którego wchodzą grunty rolne oraz budynki i budowle znajdujące się na tych gruntach, stanowiące majątek własny Spółki. Wśród budynków, jeden ma charakter mieszkalny, zaś pozostała część budynków ma charakter niemieszkalny. W budynku mieszkalnym tylko 150 m2 powierzchni wykorzystywana jest na cele mieszkalne, pozostałą część stanowią biura. Dzierżawiący wykorzystuje dzierżawione gospodarstwo rolne w całości na działalność rolniczą. Z zawartej umowy dzierżawy wynika, że:

  • płatność za rok dzierżawny ma nastąpić na podstawie faktury wystawionej przez Wydzierżawiającego,
  • roczny czynsz dzierżawny od jednego hektara gruntu określono na poziomie równowartości średniej krajowej ceny skupu 4,5 kwintala żyta z ostatnich 6 miesięcy, zaś od budynków i budowli w wysokości ... zł rocznie.

Zdaniem Spółki, zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT podlegają: dzierżawa gruntów przeznaczonych na cele rolnicze oraz dzierżawa nieruchomości o charakterze mieszkalnym z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkalne. Natomiast dzierżawa nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, objęta jest stawką podatku VAT w wysokości 22%. Spółka uważa, że wystawiona faktura za dzierżawę gospodarstwa rolnego powinna wyszczególniać w odrębnych pozycjach: grunty, dzierżawę budynku mieszkalnego wykorzystywane na cele mieszkalne - jako zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT oraz dzierżawę nieruchomości niemieszkalnych ? opodatkowane stawką podatku w wysokości 22%.

Spółka prosi o potwierdzenie, czy ustalone przez nią zasady opodatkowania do świadczonych usług dzierżawy są prawidłowe.

Naczelnik Warmińsko?Mazurskiego Urzędu Skarbowego, mając na względzie stan faktyczny zawarty we wniosku Spółki, wyjaśnia co następuje.

Odpłatne świadczenie usług, w tym dzierżawa i najem gruntów oraz budynków i budowli podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.). Podstawową stawką obowiązującą przy opodatkowaniu sprzedaży usług jest stawka 22%, wynikająca z art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

Stosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT lub stawek obniżonych dla wybranych kategorii towarów i usług, jest dopuszczalne wyłącznie dla towarów i usług wymienionych w ustawie i załącznikach do ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 ww. ustawy zwolniono od opodatkowania podatkiem VAT m.in. usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku nr 4 do ustawy o podatku VAT, zawierającym wykaz usług zwolnionych z podatku, w poz. 4 wymieniono usługi sklasyfikowane do grupowania wg PKWiU ex 70.20.11 tj. usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe.

Na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 82 ust. 3 ustawy, niektóre zwolnienia od podatku od towarów i usług zostały również określone w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz 970 z późn. zm.), zwolniono od podatku i usług dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze.

Zatem słusznie Spółka twierdzi, że zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT podlega jedynie dokonywana przez Spółkę dzierżawa gruntów na cele rolnicze oraz budynków o charakterze mieszkalnym, z wyłączeniem lokali przeznaczonych na cele niemieszkalne. Natomiast dzierżawa budynków niemieszkalnych oraz lokali w budynkach mieszkalnych przeznaczonych na cele biurowe podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%.

Zasady wystawiania faktur VAT zostały określone w § 9 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W treści przepisu zawartego w § 9 ust. 7 ww. rozporządzenia wynika, że w przypadku świadczenia usług objętych stawką podatku niższą niż 22% oraz w przypadku świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, w fakturze oprócz danych określonych w ust. 1 pkt 4 rozporządzenia (tj. nazwy towaru lub usługi) należy podać również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba, że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.

Zgodzić się trzeba ze stanowiskiem Spółki, że faktura wystawiona odbiorcy na sprzedaż usługi dzierżawy powinna wyodrębniać składniki objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT lub opodatkowane stawką niższą niż 22%. Jednocześnie przy tych pozycjach należy podać symbol sklasyfikowania usługi wg PKWiU, bądź przepis ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy, na podstawie których stosowane jest preferencyjne opodatkowanie.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny i prawny obowiązujący na dzień wydania niniejszego postanowienia, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Spółki dotyczące sposobu opodatkowania dzierżawy gruntów oraz budynków i budowli wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, jest słuszne.

Wobec powyższego tutejszy organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, właściwe dla Wnioskodawcy ? do czasu zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14 § 2 ustawy ? Ordynacja podatkowa.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacja podatkowa. Zażalenie powinno spełniać wymogi określone w art. 222 Ordynacji podatkowej.

W przypadku wniesienia zażalenia należy uiścić opłatę skarbową zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532, z późn. zm.)

Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy