Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego. Sprzedaż ewidencjonowana jest za pomocą dwóch kas fiskalnych, z których jed... - Interpretacja - PP-1-005/67/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.04.2005, sygn. PP-1-005/67/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego. Sprzedaż ewidencjonowana jest za pomocą dwóch kas fiskalnych, z których jedna, o nr unikatowym AAO 02072167 - na skutek podpalenia przez nieznanego sprawcę pawilonu handlowego uległa spaleniu w grudniu 2004r. W dniu 31.12.2004r. podatnik dokonał zwrotu przysługującej mu na mocy art. 111 ust.4 ustawy z dnia 11marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) ulgi związanej z zakupem przedmiotowej kasy. Zdaniem strony wykreślenie z ewidencji ww. kasy rejestrującej i zainstalowanie nowej, a także zwrot ulgi za spaloną kasę powoduje, iż będzie mu przysługiwała ulga związana z zakupem nowej kasy rejestrującej.

Organ podatkowy stwierdza, iż nie zgadza się z przedstawionym stanowiskiem, o ile stan faktyczny przedstawiony w piśmie jest zgodny ze stanem rzeczywistym.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535 ze zm.), podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2500zł. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 273, poz.2706) w §8 ust.1 zd.1 mówi natomiast, iż dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia, o którym mowa w §6 ust.1, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. Jak wynika z ww. przepisów, przewidują one dofinansowanie nabycia tzw. pierwszych kas, zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Ulgą nie są objęte natomiast kasy kupowane w celu wymiany zniszczonych modeli na nowe. W przypadku strony, dniem powstania obowiązku ewidencjonowania był dzień 01.04.2002r. Wówczas bowiem strona rozpoczęła ewidencjonowanie sprzedaży towarów za pomocą dwóch kas fiskalnych, o czym - aby skorzystać z ulgi wynikającej z art.111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, zawiadomiła naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

Zainstalowanie następnie przez podatnika nowej kasy - w miejsce zniszczonej nie było więc działaniem w ramach nowo rozpoczętego obowiązku ewidencjonowania sprzedaży, bowiem obowiązek ten cały czas istniał i nie został przerwany wykreśleniem kasy z ewidencji, zwłaszcza, iż druga z kas cały czas funkcjonuje i jest wykorzystywana przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Z tego też względu podatnikowi nie przysługuje zwrot ulgi związanej z zakupem nowej kasy rejestrującej.

Interpretacja jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonywania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Ocenie nie poddano dołączonego do wniosku załącznika.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu