
Temat interpretacji
Wnioskodawca wnosił o udzielenie informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego poprzez określenie jaką podstawę opodatkowania przyjmuje się w przypadku umowy użyczenia lokalu użytkowego. Strona wskazała w swym wniosku, iż jest właścicielem budynku, który w połowie jest wykorzystywany na potrzeby prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej tj. biura rachunkowego, zaś w pozostałej części jest wynajmowany różnym podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Wnioskodawca podkreślił w swym piśmie iż przy zakupie budynku nie odliczał podatku naliczonego z uwagi na to, iż nabył go od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej. Nakłady poniesione w latach 2002-2003 na modernizację budynku przekroczył 30% wartości początkowej. Strona wskazała w swym wniosku, że od m-ca września br. jedno z pomieszczeń udostępniła zięciowi na podstawie umowy użyczenia do prowadzenia działalności gospodarczej. W w/w piśmie Podatnik zajął swoje stanowisko w sprawie. Strona uważa, że "jako podstawę opodatkowania przyjmuje wartość czynszu jaki otrzymałaby gdyby pomieszczenie wynajęła".
Zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.- ostatnia zmiana Dz. U. z 2005r. Nr 143 poz. 1199) podstawa opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Na podstawie art. 29 ust. 9 w/w ustawy o podatku VAT w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość towarów lub usług obliczona według cen stosowanych w obrotach z głównym odbiorcą (odbiorcami), a w przypadku braku odbiorcy - według przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku z dnia wykonania tych czynności, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Ustosunkowując się do stanowiska Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie, w oparciu o w/w przepisy, jak również stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę, stwierdza iż jako podstawę opodatkowania należy przyjąć wartość czynszu według przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku z dnia wykonania tych czynności, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko zawarte w piśmie Podatnika jest w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Ewentualna zmiana stanu prawnego skutkuje utratą aktualności interpretacji.
Zgodnie z brzmieniem art. 14 b w/w ustawy Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże jednak właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
