POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/279/197/2005/HZ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.10.2005, sygn. 1473/WV/443/279/197/2005/HZ, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, póz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.07.2005 (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 7, 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54 póz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe w części dotyczącej nie opodatkowania VAT upominków, których jednostkowa cena nabycia przekracza 5zł. i dla których nie jest prowadzona ewidencja, jeżeli wydanie tych upominków jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. W pozostałej części stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:W ramach prowadzonej działalności marketingowej XXX wręcza upominki swoim kontrahentom m.in. aptekom, hurtowniom farmaceutycznym, placówkom medycznym (np. szpitalom, gabinetom lekarskim, przychodniom medycznym, itp.). Upominki te mają kreować pozytywny wizerunek Spółki wśród klientów i zachęcać ich do nabywania jej produktów. Upominkami tymi mogą być gadżety reklamowe lub inne towary, a w szczególności:sprzęt medyczny, np. ciśnieniomierze, stetoskopy, młotki neurologiczne,paski cholesterolowe, podłoża mykologiczne, itp.,artykuły AGD i TV,lampy i lampki biurkowe,pościel, ręczniki, naczynia stołowe, szczególnie do dyżurek i gabinetów.obuwia szpitalne, fartuchy,książki (głównie biurowe i medyczne),akcesoria komputerowe,płyty CD i kasety,rolety, żaluzje, zasłony do przychodni,ręczniki papierowe, środki czystości do jednostek służby zdrowia,wizytówki drukowane, wizytówki na drzwi, pieczątki,kwiaty cięte, doniczkowe, doniczki, kompozycje kwiatowe,materiały służące do remontu placówek służby zdrowia,znaczki pocztowe,karty telefoniczne.
Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości obdarowywanych podmiotów. Wydatki związane z zakupem tych upominków zaliczane są do kosztówreprezentacji i reklamy niepublicznej lub publicznej w zależności od sposobu prowadzenia działalności reklamowej przez Spółkę.

PYTANIA SPÓŁKI
Czy po nowelizacji ustawy o VAT obowiązującej od l czerwca 2005r.Spółka ma obowiązek opodatkowania VAT przekazywanych swoim kontrahentom, upominków związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, jeśli ich jednostkowa cena nabycia przekracza 5 złotych i nie jest prowadzona ewidencja osób, którym upominki są wydawane?
Jeśli Spółka nie ma takiego obowiązku, to czy w związku z tym przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich zakupie?
Czy Spółka ma prawo do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek, które z mocy prawa nie podlegaj ą opodatkowaniu VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy, co do tego stanu faktycznego
W ocenie XXX nie ma ona obowiązku opodatkowania VAT upominków, których jednostkowa cena nabycia przekracza 5 złotych i dla których nie jest prowadzona ewidencja, jeśli wydanie tych upominków jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. W takim przypadku Spółka zachowuje też prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tych prezentów.
Spółce przysługuje również prawo do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek niezależnie od celu ich wydania.

Obowiązek opodatkowania VAT upominkówDo 31 maja 2005r. zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez odpłatną dostawę podlegającą opodatkowaniu VAT rozumiano nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z przeprowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, jeśli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.
Dodatkowo, do 31 maja 2005r. art. 7 ust. 3 ustawy o VAT stanowił, iż przepisu tego nie stosuje się, do prezentów o małej wartości i próbek, jeśli ich przekazanie wiązało się bezpośrednio z przeprowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.
Z dniem 1 czerwca 2005r. zmieniony został art. 7 ust. 3 ustawy o VAT. Obecnie, niezależnie od celu wydania, opodatkowaniu VAT nie podlegaj ą prezenty o małej wartości, próbki oraz drukowane materiały informacyjne i reklamowe. W przeciwieństwie do przepisu obowiązującego do 31 maja 2005r., znowelizowany art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie zawiera, bowiem zastrzeżenia, iż chodzi o przekazanie, które wiąże się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.W konsekwencji do towarów o wartości przekraczającej 5 złotych, które nie mogą zostać zakwalifikowane przez podatnika do prezentów o małej wartości, ponieważ nie jest dla nich prowadzona wymagana przepisami o VAT ewidencja, zastosowanie znajduje art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu opodatkowaniu VAT podlega nieodpłatne przekazanie towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatników przedsiębiorstwem, jeśli przysługiwało im prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu w całości lub części. Zawyżywszy, iż wszystkie wydane przez Spółkę upominki są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa stwierdzić należy, że przekazywane upominki nie będą również podlegały opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Odliczenia VAT naliczonego przy opodatkowaniu VATnabyciu upominków nie podlegającychZgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikom przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Rozpatrując prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie upominków te są związane z przeprowadzoną przez Spółką działalnością podlegającą opodatkowaniu VAT.
Zdaniem Spółki z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż wystarczające jest istnienie związku pośredniego między zakupami a sprzedażą podlegającą opodatkowaniu VAT dla zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu. Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w dotychczasowym orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: NSA) i Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej: ETS).W wyroku z dnia 7 czerwca 2004r. sygn. akt FSK 97/04 NSA wyjaśnił, że zasada potrącalności VAT powinna być rozumiana jak najszerzej. Oznacza to, że w każdym przypadku nabycia towarów i usług związanych z działalnością podlegającą opodatkowaniu VAT, podatnikom przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego zgodna jest z przepisami VI Dyrektywy w sprawie VAT oraz orzecznictwem ETS.NSA zauważył, że dotychczasowe stanowisko organów podatkowych oraz części orzecznictwa, gdzie odliczanie podatku naliczonego traktowano jako szczególny przywilej, a nie jako regułę wynikającą z przepisów o VAT, narusza zasadę neutralności VAT. W konsekwencji prowadziło do bezpodstawnego pozbawiania podatników prawa do odliczania VAT. Stąd stanowisko także nie może zostać zaakceptowane, Jednocześnie NSA podkreślił, iż tożsamość konstrukcyjna polskiego podatku od towarów i usług z konstrukcją podatku od wartości dodanej przyjęta w ustawodawstwie europejskim powoduje, że przy ocenie uprawnień podatnika do odliczenia podatku naliczonego możliwe jest wykorzystanie bogatego orzecznictwa ETS w tym zakresie.Prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów lub usług, których nie można połączyć z konkretną czynnością opodatkowaną VAT było wielokrotnie przedmiotem analizy ETS. Powołując się na zasadę neutralności podatku VAT, stanowiącą podstawowe założenie wspólnego europejskiego systemu podatku od wartości dodanej, ETS wielokrotnie opowiadał się za prawem od odliczenia VAT w takich przypadkach.W sprawie C-98/98 pomiędzy Comissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc ETS wypowiedział się na temat wymogu istnienia bezpośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym a transakcj ą opodatkowaną VAT. Zdaniem ETS pomimo, iż zasadą jest, że prawodo odliczenia VAT wymaga możliwości przyporządkowania zakupu do opodatkowanej transakcji podatnika, w niektórych okolicznościach warunek ten nie musi zostać spełniony. ETS uznał, że jeżeli zakup związany jest z działalnością podatnika, która, co do zasady, podlega opodatkowaniu, prawo do odliczenia VAT naliczonego może przysługiwać nawet, jeśli nabywane towary i usługi nie będą bezpośrednio związane z czynnością podlegającą opodatkowaniu. Zasadę tą ETS potwierdził również w sprawie C-465/03 pomiędzy Kretztechnik AG vs Finanzamt Lins ETS. Z powyższych orzeczeń ETS wynika, iż sąd kierując się zasadą neutralności, oraz tym, że odliczenie podatku jest wynikającym z tej zasady prawem podatnika, a nie przywilejem, przyznał podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług o ile podatnicy ci wykonują czynności opodatkowane VAT.
Zważywszy, iż upominki wręczane kontrahentom Spółki związane są z działalnością XXX podlegającą opodatkowaniu VAT, Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem.

Odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbekZgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikom przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie przepisy ustawy o VAT zwalniają z obowiązku opodatkowania VAT nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek. Wydanie tych towarów nie podlega opodatkowaniu VAT nawet, jeśli towary te zostały wydane na cele niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika.Wątpliwości budzi, więc prawo podatnika do odliczenia VAT naliczonego, jeśli towary te przekazywane byłyby na cele niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa przez podatnika. W takim przypadku nie istniałby nawet pośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną VAT.
Intencją ustawodawcy nie było jednak ograniczenie prawa do odliczania VAT naliczonego w takim przypadku. W związku z tym, ustawodawca wprowadził art. 86 ust. 7 ustawy o VAT zgodnie, z którym podatnikom przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług, jeśli dotyczą one czynności wymienionych w art. 7 ust. 3-7 ustawy o VAT, czyli wydawania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek.W konsekwencji, zdaniem Spółki, podatnikom zawsze przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi, prezentami o małej wartości oraz próbkami. Prawo do odliczenia VAT naliczonego jest niezależna od celu wydania tych towarów.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:
Z treści przepisu zawartego w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 póz. 525 z późń. zm.) wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie zaś z treścią art. 7 ust. 2 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie przez podatników towarów - należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jegopracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielnii ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członkówstowarzyszenia
2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególnościdarowizny,
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnegoo kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.Przepisu ust. 2 zgodnie z art. 7 ust. 3 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
Definicję prezentu o małej wartości oraz próbki ustawodawca zawarł w art. 7 ust. 4 (prezenty) oraz art. 7 ust. 7 (próbki) ustawy o VAT. W myśl tych definicji przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
3. o łącznej wartości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowaw art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym odosób fizycznych (Dz. U. z 2000r. nr 14, póz. 176, z późń. zm.), jeżeli podatnikprowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób (zgodniez w/w przepisem zwolnieniu podlega otrzymane jednorazowo świadczenie nieprzekraczające 100 zł.).
4. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżelijednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanegotowaru nie przekracza 5zł.
W świetle powyższych przepisów prezentami o małej wartości, o których mowa w pkt l, są przekazywane przez podatnika towary po spełnieniu następujących kryteriów:łączna wartość prezentów przekazanych w ciągu roku jednej osobie nie możeprzekroczyć kwoty lOOzł.podatnik obowiązany jest prowadzić ewidencję pozwalającą na ustaleniewartości towarów wydanych poszczególnym osobom.Niedopełnienie w/w warunków skutkować będzie obowiązkiem opodatkowania wydanychprezentów.Jeżeli zatem Spółka będzie wydawać prezenty o wartości przekraczającej 100 zł. lub łącznawartość prezentów przekazanych jednej osobie w ciągu roku przekroczy tę wartość, albo teżnie będzie prowadził stosownej ewidencji, prezenty te będą podlegały opodatkowaniu.W inny sposób potraktowane zostaną jedynie takie prezenty, których jednostkowa cenanabycia lub koszt wytworzenia nie przekroczy 5zł. Pozostaną one poza zakresemopodatkowania podatkiem od towarów i usług, bez względu na fakt nie ujęcia ichw prowadzonej ewidencji.Analizując treść wyżej cytowanego art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług należyzwrócić uwagę na postanowienie art. 7 ust. 3 cytowanej ustawy zgodnie z którym przepisuust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.Zatem w przypadku przekazania przez Spółkę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy0 podatku od towarów i usług, czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem odtowarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 w/w ustawy. W tym przypadku przypis ust. 2 niema zastosowania a więc Spółkę nie dotyczą warunki o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt l i 2ustawy.Rozprowadzenie prezentów o małej wartości jest elementem działań marketingowych. Ich wydanie na ogół związane jest z prowadzonym przedsiębiorstwem i ma na celu zwiększenie dochodu. W związku z powyższym wyłączenie poza zakres opodatkowania przekazania prezentów o małej wartości zarówno tych o jednostkowej cenie nie przekraczającej 5zł. jak i tych o jednostkowej cenie nie przekraczającej lOOzł. nie powoduje utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego.Zasady obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług zostały określone w art. 86 ust. l ustawy o podatku od towarów1 usług zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane dowykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Na podstawie art. 86 ust. 8 cytowanej ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:1dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju,jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane naterytorium, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonegopodatku z tymi czynnościami;2czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7W związku z powyższym na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT, Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek niezależnie od celu ich przekazania.W myśl art. 86 ust. 10 pkt l ustawy VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 a jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy).Zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu ograniczenie odliczenia podatku naliczonego z tytułu przekazania materiałów reklamowych3informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek może jedynie wynikać napodstawie art. 88 ust. l pkt 2 ustawy VAT tj. jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły byćzaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatkudochodowym. Jeżeli natomiast wydatki te są przedmiotem czynności określonym w art. 7 ust.4i w art. 8 ust. 2 tzn. są przeznaczone na określone w tych przepisach nieodpłatneprzekazania towarów oraz nieodpłatne świadczenia usług i jeżeli czynności te zostałyopodatkowane wówczas pomimo przekroczonego limitu przysługuje od nich odliczeniepodatku VAT.Reasumując zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu Spółka ma obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług upominków których cena jednostkowa nabycia przekracza 5zł. i dla których nie prowadzono ewidencji o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1. oraz przysługuje jej prawo odliczenia z faktur VAT dokumentujących nabycie drukowanych materiałów informacyjnych, reklamowych, a także prezentów małej wartości o których mowa w art. 7 ust. 3 i art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług na zasadach określonych w art. 86 ust. 8 pkt. 2 ustawy z zachowaniem art. 88 ust. l pkt 2 ustawy.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznegownioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego wzdarzenia.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściweorgany podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu