Postanowienie - Interpretacja - PP/443-91/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.11.2005, sygn. PP/443-91/05, Urząd Skarbowy w Wejherowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z poz. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 20.09.2005r (data wpływu do tut. urzędu) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie zastosowania właściwej stawki podatku VAT w stosunku do usług kominiarskich, polegających na badaniu i opiniowaniu stanu technicznego przewodów kominowych w budownictwie mieszkaniowym

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nie prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi kominiarskie w zakresie przeglądów technicznych przewodów kominowych i podłączeń z wystawieniem stosownego protokołu (opinii) dla budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11).

Strona stoi na stanowisku, że właściwą dla tego rodzaju usług jest 7% stawka podatku VAT.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z poz. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z kolei stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Zgodnie z ust. 2 powołanego wyżej artykułu przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Zgodnie zaś z ust. 3 tego artykułu przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczanie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne i telekomunikacyjne

  4. ? jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Art. 2 pkt 12 w/w ustawy stanowi, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego ? rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 ? Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 ? Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 ? Budynki zbiorowego zamieszkania ? wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego stanu prawnego wynika, iż z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług korzystają roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Jednak cytowana ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera ustawowej definicji takich pojęć jak budowa, roboty budowlane, remont i konserwacja. W związku z tym należy odnieść się w tym przypadku do przepisów prawa budowlanego i powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć.

Zgodnie ze słowniczkiem pojęć zawartym w art. 3 pkt 6, 7 i 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994r Prawo budowlane (t..j. Dz. U. z 2003r Nr 207, poz. 2016 z poz. zm):

  • budowa ? należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego,
  • roboty budowlane ? należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,
  • remont ? należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Natomiast w/g Słownika Języka Polskiego PWN konserwacja jest to utrzymywanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, zniszczeniem lub zepsuciem.

W przedstawionym stanie faktycznym, Podatnik wskazał, iż świadczy usługi polegające jedynie na badaniu i opiniowaniu stanu technicznego przewodów kominowych i podłączeń. Usługi te zgodnie, z oświadczeniem Pytającego, mają charakter samodzielny i dlatego w opinii organu podatkowego nie mieszczą się w zakresie wskazanych wyżej pojęć konserwacji i remontu obiektów budownictwa mieszkaniowego. W związku z tym brak jest podstaw do zastosowania obniżonej 7% stawki podatku VAT z tytułu świadczenia przedmiotowych usług, a Wnioskodawca zobowiązany jest do stosowania 22% stawki podatku od towarów i usług, bez względu na rodzaj budynku, w którym są one wykonywane.

Zatem przedstawione we wniosku stanowisko Pytającego Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego uznaje za nie prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Wejherowie