Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 28 ust. 1, 3, 5 pkt ... - Interpretacja - US.IX/443-48/HM/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.10.2005, sygn. US.IX/443-48/HM/05, Urząd Skarbowy w Przemyślu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 28 ust. 1, 3, 5 pkt 1 i ust. 6 art. 83 ust. 1 pkt 23, ust. 3 pkt 1 i 3, ust. 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 05.07.2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 10.10.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 18.07.2005r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika. We wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:
Spółka świadczy usługi spedycyjne. Na zlecenie firmy ukraińskiej wykonała usługi transportowe na trasie Berlin - Przemyśl oraz Włochy - Przemyśl. Docelowo towar miał być dostarczony na Ukrainę, tak wynikało z dokumentów spedycyjnych. Na pozostałej trasie transport miała wykonać inna firma spedycyjna. Po dostarczeniu towaru do Przemyśla, właściciel towaru zmienia pierwotny zamiar i zleca spedycję na trasie Przemyśl - Berlin. Z Berlina po jakimś czasie towar jedzie na Ukrainę. Spółka otrzymuje kopię dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza unię. Pytanie Wnioskodawcy brzmi, jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługi spedycji na trasie Berlin - Przemyśl, Włochy - Przemyśl i Przemyśl - Berlin. Pismem z dnia 10.10.2005 r. Wnioskodawca uzupełnił swój pierwotny wniosek stwierdzając, iż wykonywał usługi spedycyjne na trasie Berlin - Przemyśl, Włochy - Przemyśl, a następnie na trasie Przemyśl - Berlin, które realizowane były na podstawie dwóch zleceń. Natomiast usługi transportowe na trasie Berlin - Ukraina świadczyły inne firmy spedycyjne. Zdaniem Podatnika obydwa zlecenia winny być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 0%.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu nie potwierdza prawidłowości stanowiska Podatnika. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Z treści art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy VAT wynika, iż przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 (art. 83 ust. 3 pkt 3). Ustawodawca w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT określił, że dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2,
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów,
  3. towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów.

W świetle powyższego, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% będzie podlegała ta część usługi, która odbywa się na terytorium kraju, zaś pozostała część nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce, oczywiście pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT. W przeciwnym razie usługa na terytorium RP winna być opodatkowana wg stawki podstawowej 22 %.

Z pisma Jednostki, zawierającego wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego wynika, iż Spółka na zlecenie firmy ukraińskiej świadczyła usługi spedycyjne na trasie Berlin - Przemyśl i Włochy - Przemyśl. Docelowo towar miał być wywieziony na Ukrainę. Firma ukraińska zmieniła jednak swój pierwotny zamiar i zleciła Spółce wywóz towaru do Berlina. Towar ten po jakimś czasie został wywieziony z Berlina na Ukrainę przez inną firmę spedycyjną. W świetle wyżej przytoczonych przepisów prawa podatkowego jak i przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, nie można uznać, iż świadczone przez niego usługi spedycyjne spełniają ustawową definicję międzynarodowego transportu towarów i mają prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%. Zdaniem tut. organu w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z usługami spedycji związanymi bezpośrednio z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, do której będą miały zastosowanie przepisy art. 28 ust. 5 pkt 1 i ust. 6 ustawy o VAT. Art. 28 ust. 5 pkt 1 ustawy stanowi, iż w przypadku usług pośrednictwa i spedycji związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna. Zgodnie z art. 28 ust. 6 w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Definicję wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów zapisano w art. 28 ust. 1 ustawy o VAT zgodnie z którym w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3. W przypadku, gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2 podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 3 ustawy).

Reasumując, świadczone przez Spółkę na zlecenie firmy ukraińskiej usługi spedycyjne na trasie Berlin - Przemyśl i Włochy - Przemyśl oraz Przemyśl - Berlin na podstawie dwóch odrębnych zleceń w świetle ww. przepisów będą wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów. Fakt posiadania przez Spółkę dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza unię jest bez znaczenia w sprawie, gdyż wykonane przez Podatnika usługi spedycyjne nie są w ocenie tut. organu związane z częścią międzynarodowego transportu towarów, lecz z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów. Wobec czego usługi spedycyjne na trasie Berlin - Przemyśl i Włochy - Przemyśl opodatkowane będą w myśl wyżej wymienionych przepisów:

  1. na terytorium Polski wg stawki podatkowej w wysokości 22% pod warunkiem, że nabywca usługi, tj. firma ukraińska, poda dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowana dla potrzeb podatku VAT w Polsce,
  2. na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju i terytorium państwa członkowskiego, na którym ma miejsce świadczenia usługa (miejsce rozpoczęcia transportu), jeżeli firma ukraińska poda dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowana dla potrzeb podatku VAT w danym kraju członkowskim,
  3. na terytorium Niemiec i Włoch wg stawek obowiązujących w tych krajach na wyżej wymienionej usługi, jeżeli firma ukraińska nie poda ww. numeru.

Natomiast usługi spedycyjne na trasie Przemyśl - Berlin będą opodatkowane na terytorium kraju wg stawki 22%, chyba że firma ukraińska poda numer o którym mowa wyżej w punkcie 2.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku, odnosi się do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej przysługuje Podatnikowi prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Przemyślu